به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رباب جوهری فعال اجتماعی اهل لبنان در وبینار «منطقهای غرب آسیا» که بخشی از سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی محسوب می شود، اظهار داشت: تمام جهان با بیماری کرونا دست به گریبان شده و این بیماری بسیاری نکات منفی تمدن غرب را آشکار ساخت. به تدریج برای دنیا روشن شده است نظام های سیاسی مدعی مردمی بودن، تنها به فکر منافع کلان سرمایهداران هستند و روشن شد این نظامها هر چند ظاهری دموکراتیک دارند اما در واقع حکومت اقلیتی هستند که قدرت و ثروت را به انحصار خود در آوردهاند.
ما نباید با الگوی غرب که همه چیز را به شکل عدد و رقم میبیند با موضوع برخورد کنیم، برای غرب فقط آمارهای اقتصادی دوران کرونا و پیامدهای کنونی پیش روی نظام سرمایه داری اهمیت دارد. ما باید به حمایت از انسان و برآوردن نیارهای انسانیاش همت بگماریم و چالش های پیش روی فرد، خانواده و جامعه را بررسی کنیم. ما باید از شرایطی که این بیماری به وجود آورده است برای تبلیغ ارزش های اسلام ناب محمدی استفاده کنیم.
این فعال اجتماعی لبنانی تاکید کرد: امروز عدالت در رفتار مردم رنگ باخته و ظلم و زور غالب شده است. ما باید فلسفۀ وجود بلا را تبیین کنیم؛ قاعدۀ قرآنی آن است که "فإن مع العسر یسراً، إن مع العسر یسراً". کسانی که جهان بینی اسلامی دارند موظفند ارزش های اسلامی را تبیین و تبلیغ کنند. برای این منظور باید ساز و کارهای اسلامی برای مقابله با بلایا مثل صبر، انجام وظایف در سطح فردی، ایثار و همکاری در سطح اجتماعی تبیین شود.
جوهری ادامه داد: امروز کرونا پرسشها و چالش های زیادی در رابطه با دین و معنویت پدید آورده است. در چنین شرایطی نخبگان فکری مسلمان وظیفه دارند که گفتمانی روشنگرانه مبتنی بر یک نگاه اعتقادی دقیق که معطوف باشد به تبیین مفهوم بلا و آزمایش، مطرح کنند.
این فعال اجتماعی لبنانی ابراز داشت: یکی از چالشهای همراه بیماریهای دنیاگیر آن است که باید درک کنیم هر آنچه که انسان بدان مبتلا میشود ، هر چند در ظاهر نقمت باشد، در باطن رحمت است. همۀ بلایایی که انسان با آن رو به رو است و در رأس آن ویروس کرونا از نشانههای خداوند هستند تا حق را تشخیص دهیم.
رباب جوهری بیان کرد: چالش اصلی فهم صحیح بلاست. یعنی بفهمیم بلا، بیماری، زلزله، حوادث طبیعی و حتی دشمن همه در مسیر امتحان انسان است تا به کمال برسد. میتوان این ویروس را مثل یک حیوان درنده، سیل، آتش، باد، دریا و مانند آن در نظر گرفت که مختار نیستند بلکه هدایت شدهاند . یعنی میتواند از مظاهر خیر یا شر باشد اما در چارچوب آنچه خداوند به آن الهام میکند .
وی خاطرنشان کرد: اینکه این ویروس را نشانهای از نشانههای خداوند بدانیم و در عین حال با تمام توان به دنبال مقابله با آن باشیم، تعارضی با هم ندارد. این ویروس فرصتی است تا به ما یادآوری کند که چه بسیار نعمتها که از آن برخوردار بودهایم اما دیر زمانی از آنها غفلت ورزیده ایم. فرصتی است تا نشانهای باشد که ما را به فکر وا دارد. فرصتی است تا به درگاه خداوند تضرع و خود را در برابر واجب الوجود فقیر مطلق بدانیم.
میتوان این امتحان را فرصتی بی مانند برای بازنگری دربارۀ خود، اصلاح مسیر، تصحیح رویکردها و نیات و تصحیح عبادات دانست. میتوان این بلا را فرصتی دانست برای اینکه متذکر شویم چقدر نیازمند تزکیه نفس هستیم تا با خودخواهی و دنیادوستی مقابله کنیم. این امتحان فرصتی استثنایی برای تلاش در راه موفقیت است. پس با تمام توان بکوشیم از این امتحان بهره برداری کنیم. این کار با نهادینه کردن دروس صبر، توکل بر خدا و تبدیل این نقمت به نعمتی در طریق سعی الی الله محقق میشود.
تلاش استکبار جهانی برای سیطره به اقتصاد کشورها
غدیر جمال مسئول موسسه غیردولتی قواریر کویت با بیان اینکه هدف استکبار جهانی، ویران ساختن اقتصاد کشورهایی است که قصد دارد بر آنها سیطره یابد و آنها را زیر بار وامها و بدهیها له میکند، گفت: آنها برای رسیدن به این هدف، سعی میکنند که بر مؤسسات رسانهای، انتشارات، مطبوعات و خبرگزاریهای آنها مسلط شوند تا هر آنچه که آنها میپسندند و صلاح میدانند منتشر سازند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیش از یک قرن پیش، اسنادی خطرناک با عنوان پروتکلهای حکمای صهیونیست وجود داشت، اظهار کرد: در اروپا، مجموعه ای از حکمای یهودی صهیونیست گرد هم جمع شدند و بند بند این پروتکل ها را تنظیم و تصویب کردند که هدف از آنها، سیطره یافتن بر تمام جهان و گلوگاههای حساس اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دینی آن بود.
آنچه اکنون در جهان اسلام رخ می دهد، اجرای عملی پروتکل های حکمای صهیونیست است که توسط عرب زبانان، ثروت کشورهای عربی و نیروی انسانی اسلامی عملی میشود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: این یک نظام جدید است که می خواهد در جهان اسلام بر اساس این پروتکلهای صهیونیستی، آنگونه که می خواهد سیستم خود را پیاده سازد. یک بار با نام ارتش، بار دیگر با نام ائتلاف و دیگر بارها با نام های اسلامی، پیروزی، آزادی، دین، پیشرفت برنامه های خود را پیاده می کنند. برای پیاده سازی این برنامه ها نیز به ابزارهای مختلفی روی می آورند که پدیده هایی مانند داعش یا جبهه اسلامی از جمله آنهاست و بدین وسیله یک رهبر کاریکاتوری را که مناسب با هر مرحله باشد، بر می گزینند.
غدیر جمال یادآور شد: در شیوهنامههای حکمای صهیونیست، شعارهای آزادی، مساوات و برادری داده شده که بر اساس متن اسناد، همان شعارهای انقلاب فرانسه است تا طوطی وار مردم همه این امور را تکرار و باور کنند. این اسناد و پروتکل ها بر تشکیل یک طبقه بزرگ از ارتش و نیروهای نظامی برای پیشبرد اهداف صهیونیسم تاکید دارد.
وی افزود: از دیگر برنامه های آنها، تشکیل احزاب و گروه های مختلف است تا به این وسیله سلطه خود را گسترش دهند و تمامی قوانین را به نفع خود تغییر دهند تا بدین شکل، هیچ گروه یا فردی وجود نداشته باشد که با آنها به مخالفت برخیزد. همچنین با در اختیار قرار دادن سلاح در دست گروه های درگیر، همه آنها را ضعیف می ساختند، چرا که بدین شکل، همه کسانی که طمعی در سر دارند، برای آنها وارد جنگهایی بدون نظم و انضباط می شوند که این امر به نوبه خود سبب گسترش آشوب و فروپاشی جوامع می شود.
مسئول موسسه غیردولتی قواریر کویت بیان کرد: تشویق رشوه، فساد و نیرنگ و خدعه، مصادره املاک و خشونت طلبی از دیگر برنامه های آنهاست که بدین طریق بر ثروت های ملت ها می توانند مسلط شوند.
وی ادامه داد: محورهایی وجود دارد که جهان اسلام باید بر اساس آنها به مقابله با جنگ و تهاجم فرهنگی صهیونیست ها برخیزد. اول اینکه باید نسل هایی تربیت کرد که عشق و دوستی وطن در آنها نهادینه شود. بخشی از نقش پلیدی که استکبار جهانی آن را در پی گرفته، اسطوره سازی و ساختن حقایقی ساختگی و در مقابل از میان بردن حقیقت تاریخ است. ما باید برای مقابله با این توطئه ها، از رسانه ها و شبکه های اجتماعی بهره ببریم تا بوسیله آنها بتوانیم افکار عمومی جوامع خود را هدایت و ارشاد کنیم.
مسئول موسسه غیردولتی قواریر کویت افزود: بر ما واجب است که جهان را با راهنمایی و ارشاد کردن فرهیختگان و درک و فهم توطئه های بیگانگان نجات دهیم. بسیار ضروری است که موسسات فرهنگی تشکیل شده و روابط اسلامی را در سراسر جهان اسلام به تمام معنای کلمه تقویت کند. ما باید از ادبیات کودکانه و ادبیات جوانان و ادب مقاومت حمایت کنیم. ما باید جوانان را هدایت کنیم تا علوم تربیتی، فرهنگی و فکری توسعه یابد تا بدین شکل از طرح های استعمارگران جلوگیری به عمل آید.
غدیر جمال با اشاره به موضوع شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: استراتژی های مختلفی وجود دارد که میتوانیم از آنها در دوران کرونا و حتی پس از آن بهره ببریم. ما وارد عصر جدیدی شده ایم و این عصر، باید عصر مقاومت باشد. ما باید در این نبرد پیروز شویم و با همه هجوم های فکری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی که از سوی منظومه استکبار جهانی متوجه ما است به مقابله برخیزیم.
ظرفیت رسانهها در مسیر گسترش ارزشهای اسلامی اصیل باشد
بتول امین عرندس سردبیر مجله مومنات لبنان گفت: ظرفیت رسانه ها باید در مسیر گسترش ارزشهای اسلامی اصیل باشد و با قدرت رسانهای غرب مقابله کند که تلاش دارد به اسلام ناب محمدی خدشه وارد کرده و مسلمانان را به عنوان افرادی عقبمانده معرفی میکند که این اقدام خبیثی است و باید با آن مقابله کرد.
وی با اشاره به اینکه رسانه نقش مهمی در تبلیغ و ترویج هر پروژه یا طرحی به ویژه موضوعاتی که پیرامون امنیت اجتماعی و بهداشتی جامعه باشد، دارد، گفت: در این گونه طرحهای مهم نیازمند کارگروه متخصص، توانمند، ماهر و با اخلاص هستیم. این کارگروه باید آگاه و با بصیرت و به واقعیت ها و چالش های موضوع واقف و از رهبر خود اطاعت کند و در برابر چالش ها، صبور و با استقامت باشد.
سردبیر مجله مومنات لبنان تاکید کرد: در سایه همه گیری کرونا مسئولیت هر یک از ما بیشتر شده است. در این جنگ بیولوژیک باید عزم خود را قوی تر کنیم و این مساله را بی ارزش و کم اهمیت ندانیم. ما نیازمند اقدام جدی برای همبستگی و کمک به نیازمندان هستیم.
بسیاری مردم شغل های خود را از دست داده اند و چشمانتظار یاری نیکوکاران هستند. باید فرصت های شغلی جدید از جمله مشاغل خانگی یا آموزش از راه دور را ایجاد کنیم. دین اسلام بر اساس اصل همبستگی و کمک به نیازمندان بنا شده است و باید به این افراد به ویژه زنان بیوه و مطلقه کمک کرد.
وی افزود: امروز بیش از گذشته به تقویت ایمان جوامع خود و رهنمود کردن آن به سمت قرآن، دعا و راز و نیاز خالصانه با خدای متعال نیازمند هستیم. بسیاری از روایتها، مومنان را به آگاهیافزایی مردم دعوت می کند و جامعه اسلامی را همچون یک پیکر واحد می داند که اگر عضوی به درد آید سایر اعضای بدن دچار مشکل می شوند و به یاری آن می شتابند.
نظر شما