۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۲۱:۴۲
کد خبر: 84103415
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تصمیمات اساسی بایدن در گرو انتخابات میاندوره‌ای سنا

تهران- ایرنا- رئیس‌ جمهوری منتخب آمریکا برای اجرای تصمیمات اساسی خود از جمله تصویب بسته پیشنهادی‌اش برای مقابله با کرونا، نیاز به اکثریت آرا در مجلس سنا دارد.

به گزارش ایرنا، «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا در حالی برای اولویت‌های اصلی دولتش در ماه‌های نخست برنامه‌ریزی می‌کند که این برنامه‌ها برای اجرایی شدن به انتخابات میاندوره‌ای سنا در تاریخ ۵ ژانویه (۱۶ دی) بستگی دارد.

نشریه اتریشی استاندارد امروز (یکشنبه) در این رابطه نوشت: دموکرات‌ها می‌توانند همچنان به کسب اکثریت سنا امیدوار باشند. این مسئله از این نظر مهم است که بایدن برای تصویب پیشنهادهای جامع قانونگذاری یا کمک اقتصادی بزرگ کرونا به این اکثریت نیاز دارد.

پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، باید دید چه حزبی در آینده کنترل سنای قدرتمند آمریکا را در دست خواهد گرفت. این در حالی است که انتخابات کنگره آمریکا که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، برای تصمیم‌گیری در مورد ۲ پست سناتوری ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده است.

در این ایالت در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی) سناتور جمهوری‌خواه «دیوید پردو» و رقیب دموکراتش «جون اوسوف» و همچنین سناتور جمهوری‌خواه «کلی لوفلر» و «رافائل وارنوک» دموکرات با یکدیگر روبرو می‌شوند. هیچ یک از این نامزدها نتوانستند در دور اول به اکثریت مورد نیاز بیش از ۵۰ درصد برسند. سناتور پردو ۴۹.۸ درصد آرا و رقیب او اوسوف ۴۷.۹ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که وارنوک دموکرات ۳۲.۹ درصد کسب کرد و لوفلر جمهوری‌خواه با ۲۶ درصد از او عقب بود.

هر چند انتخابات کنگره تحت الشعاع رقابت برای کاخ سفید قرار گرفت، اما آنها هنوز تصمیم می‌گیرند که دولت بایدن در آینده چه وزنی داشته باشد. بدون اکثریت در ۲ مجلس کنگره، حتی قوی‌ترین رئیس جمهور نیز با مشکل رو به رو خواهد شد و به یک اردک لنگ تبدیل می‌شود.

همه چیز به نتیجه انتخابات جورجیا بستگی دارد

جمهوری‌خواهان در حال حاضر ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار دارند. در انتخابات کنگره در روز سه‌شنبه رقابت برای ۳۵ کرسی جدید سنا بود. دموکرات‌ها در انتخابات روز سه شنبه یک کرسی بیشتر به دست آوردند، اما برای کسب اکثریت، باید حداقل سه کرسی از جمهوری‌خواهان می‌گرفتند. در کلرادو و آریزونا دموکرات‌ها کرسی سناتورهای جمهوری‌خواهان را تصاحب کردند در حالی که در آلاباما جمهوری‌خواهان کرسی دموکرات‌ها را از آن خود کردند.

اگر نامزدهای دموکرات در ژانویه هر ۲ کرسی جورجیا را بدست آورند، در سنا بن بست ۵۰-۵۰ ایجاد می‌شود. در این مورد، قانون اساسی ایالات متحده مقرر کرده است که معاون رئیس جمهور -پس از روی کار آمدن بایدن- با رای خود اکثریت تصمیمات سنا را تعیین می‌کند، همکار حزبی رییس جمهوری منتخب  «کامالا هریس» سمت معاون رئیس جمهور را عهده دار خواهد شد.

انتظار می‌رود هر ۲ حزب منابع عظیمی را برای جذب رای دهندگان اختصاص دهند. تاکنون پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات دور دوم در ایالت محافظه کار جورجیا دشوار بوده است. این بار نیز ایالات متحده تقریباً به اندازه انتخابات ریاست جمهوری، با انتخابات اهمیتی روبرو است که توجه کل کشور را به خود جلب خواهد کرد. نتیجه انتخابات دور دوم در نهایت تعیین می‌کند که آیا دولت بایدن می‌تواند کمک‌های اقتصادی بزرگ جدید را در بحران کرونا، قوانین و مقررات جامع یا افزایش مالیات اعمال کند.

سنا می‌تواند لایحه‌های مهم رئیس جمهور را مسدود کند. این بدان معناست که بایدن فقط در صورتی می‌تواند پروژه‌های واقعاً جاه طلبانه را حل کند که دموکرات‌ها نیز در این مجلس بالادستی اکثریت را بدست آورند. اگر بایدن مجبور شود با سنا که هنوز تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، حکمرانی کند، فضای مانور وی نسبت به رئیس جمهوری دونالد ترامپ در دوره تصدی‌اش بسیار کمتر خواهد بود. اگر وی سنا را در کنار مجلس نمایندگان در کنار خود داشته باشد، جایی که دموکرات‌ها از اکثریت خود دفاع کردند، می‌تواند با حمایت کامل کنگره حکومت کند.

در این رابطه «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنا گفته است: اگر جورجیا را به دست آوریم، جهان را تغییر خواهیم داد. «نیکی هیلی» جمهوری‌خواه و سفیر سابق در سازمان ملل نیز بر اهمیت این مبارزه اینگونه تاکید کرده است: اکنون همه نگاه‌ها به جورجیا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha