۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۷
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84105546
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بایدن و "دیکتاتورهای محبوب" ترامپ در خاورمیانه

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۷
کد خبر: 84105546
بایدن و "دیکتاتورهای محبوب" ترامپ در خاورمیانه

تهران-ایرنا- جو بایدن که قرار است کار خود را در کاخ سفید از روز ۲۰ ژانویه آغاز کند، با چالش دیکتاتورهایی روبه رو خواهد بود که در ۴ سال گذشته محبوب ترامپ بودند. اکنون این سوال مطرح است که او روابط و مناسبات خود را با این دیکتاتورها که اتفاقا در میان ملت های خود محبوبیتی ندارند، چگونه تنظیم خواهد کرد؟

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، با نگاهی گذرا به اظهارات "جو بایدن" در  دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می توان پیش بینی کرد که سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در دوره زمامداری او در خاورمیانه بویژه منطقه خلیج فارس، ضرورتا تغییرات آشکاری خواهد داشت.

بسیاری از ناظران بر این باورند که جو بایدن رویکرد خود را در قبال کشورهای مهم خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و مصر تغییر خواهد داد و سیاست متفاوتی از دونالد ترامپ را دنبال می کند .

ترامپ در سیاست خارجی خود حتی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر را "دیکتاتور محبوب من" نامیده بود و از رویکرد نظامی عربستان در یمن و "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی در پرونده‌های مختلف حقوق بشری از جمله قتل فاجعه بار "جمال خاشقچی" دفاع کرد.

وی ریاض را به عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی اش پس از شروع دوره زمامداری انتخاب و از حملات عربستان به یمن و نقض فاحش حقوق بشری از سوی این کشور حمایت کرد، حال آنکه کارشناسان معتقدند که بایدن دنباله رو ترامپ در مسائل خاورمیانه نخواهد بود.

نامزد پیروز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود صراحتا اعلام کرده که در سیاست خارجی او جایی برای "دیکتاتورهای محبوب" وجود ندارد و در روابط خود با عربستان بازنگری خواهد کرد، بنابراین در سفر منطقه‌ای بایدن، عربستان اولین ایستگاه نخواهد بود.

بایدن در کارزار انتخاباتی خود از جنگ عربستان در یمن نیز انتقاد کرده و گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات اقدام به بازبینی سیاست آمریکا در قبال آن کشور خواهد کرد.

افزون بر آن، جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی اش،‌ بر رعایت حقوق بشر در عربستان بارها تاکید کرد؛ سیاستی که از حمایت و پشتیبانی کنگره نیز برخوردار است و اگر بایدن به وعده هایش عمل کند، این امر می‌تواند برای محمد بن سلمان دردسر ساز شود.

بایدن در قبال سیاست دولت آتی خود در قبال مصر نیز گفته بود که حاضر به پرداخت بی قید و شرط کمک‌های مالی به قاهره و دولت عبدالفتاح السیسی نخواهد بود، این در حالی است که واشنگتن سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به دولت مصر کمک مالی می‌دهد.

بایدن خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رعایت موازین حقوق بشر در مصر شده است؛ سیاستی که می‌تواند موقعیت رئیس جمهور مصر، "دیکتاتور محبوب" ترامپ را تضعیف کند.

البته بایدن در جریان عمل به وعده های خود با موانعی از جمله لابی های پر نفوذ صهیونیستی و عربی در داخل آمریکا و متحدان سرکش واشنگتن در منطقه هم روبه روست؛ آیا او قادر به عبور از این موانع خواهد بود؟ آینده نشان می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha