تالاب‌های چهارمحال و بختیاری برای پرندگان مهاجر امن است

شهرکرد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن با اشاره به کوچ پرندگان به تالاب‌های استان، گفت:هم‌اکنون ۷۰ هزار پرنده در تالاب‌های استان زمستان‌گذرانی می‌کنند و تالاب‌های استان برای این پرندگان مهاجر امن است.

به گزارش ایرنا، تالاب‌های چهارمحال و بختیاری که بیشتر آنها در شهرستان بروجن قرار دارد، هر ساله از نیمه مهرماه شاهد کوچ زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی از مناطق سیبری و کشورهای آسیای میانه هستند.

این پرندگان که از ۴۰ گونه پرندگان آبزی و کنارآبزی هستند از خانواده اردک‌ها، کشیم ها، چنگر، مرغابی، غاز خاکستری، سلیم، حواصیل، درنا، اگرت، اکراس، خروس کولی هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: پرندگان مهاجر که تالاب‌های استان را برای زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند از اواسط مهرماه به تالاب‌های استان مهاجرت و تا نزدیک اسفندماه در این مکان‌ها مستقر هستند.

مرتضی منصوری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پرندگان که بیش شامل ۴۰ گونه آبزی و کنار آبزی هستند، به خاطر وجود گونه‌های ریزآبزی و آبزیان کوچک و همچنین پوشش گیاهی اطراف تالاب و نبود آلودگی آبی و امنیت مکانی بالا، در این تالاب‌ها مستقر می‌شوند.

به گفته وی، در سال‌های گذشته بیش از ۱۹۰ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی به این تالاب‌ها کوچ می‌کردند که به دلیل نبود بارش در سالجاری،میزان تعداد پرندگان مهاجر کمتر از سالهای گذشته  است.

منصوری افزود: با توجه به اینکه کوچ این پرندگان با مهاجرت سه هزار پرنده از مهرماه آغاز شد و رو به افزایش است و تاکنون بیش از ۲۵ هزار پرنده در تالاب گندمان، ۳۰ هزار پرنده در تالاب چغاخور و مابقی در تالاب علی آباد و سولقان مستقر شده‌اند.  

وی گفت: حفاظت از تالاب‌های استان به خصوص چغاخور و گندمان بالاست و این تالاب‌ها با نصب ۲ دوربین مداربسته و مانیتورینگ، پایش لحظه‌ای میشوند و این امر امنیت تالاب‌ها را افزایش داده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت:در هر ۲ تالاب چغاخور و گندمان نیز ۲ پاسگاه محیط‌بانی مستقر شده است و در هر شبانه‌روز چهار محیط‌بان در تالاب گندمان و چهار محیط در تالاب چغاخور نظارت دارند و با استفاده از  سیستم‌های حفاظت نوین و برخط و اجرای گشت‌های ثابت و سیار به پایش منطقه می‌پردازند.

به گفته وی، وجود شیفت شبانه‌روزی و همچنین پایش با دوربین مدار بسته، امکان شکار در این تالاب‌ها بسیار پایین است و اگر شکاری انجام شود شکار کبک است و برای شکار پرندگان آبزی و کنارآبزی باید شکارچیان به داخل تالاب بروند که به دلیل نصب دوربین، امکان ورود به تالاب و انجام شکار غیرممکن است.

وی اظهار داشت: نبود آبراهه و مکانهای جانبی در اطراف تالاب و فرود پرندگان، باعث شده است که شکار این پرندگان در این مناطق کاهش پیدا کند.

منصوری گفت: شکار پرندگان در تالاب‌های استان ممنوع است و در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه، با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط شهرستان بروجن افزود: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان امکان شیوع ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان رو به افزایش است و باید تمهیدات لازم، اطلاع‌رسانی به مردم حاشیه  تالاب‌ها در خصوص جلوگیری از شکار و یا نزدیک شدن به این پرندگان و یا قرار دادن طیور خود در مجاور آنها، انجام شده ا ست.

وی ادامه داد: این پرندگان نسبت به این ویروس مقاوم، ولی به عنوان ناقل ویروس هستند و دچار این بیماری نمی‌شوند، اما در صورتی که شکار شوند یا اصول بهداشتی برای جوامع محلی در حاشیه تالاب رعایت نشود، امکان شیوع ویروس وجود دارد.

منصوری افزود: شیوع و انتشار این بیماری بسیار بالاست و در این راستا کارکنان درگیر با پرندگان واکسیناسیون می‌شوند و به مردم حاشیه تالاب توصیه می‌شود به این پرندگان نزدیک نشود و یا شکار و یا زنده گیری انجام ندهند.

به گفته وی، در صورت ابتلا و شیوع این ویروس، ورود و خروج پرندگان کنترل و آهک‌پاشی و گندزدایی محل انجام می‌شود.

منصوری گفت: وضعیت تالابهای استان به دلیل رعایت حقابه و همچنین کاهش میزان برداشت آب و کاهش تبخیر آب مطلوب است.

وی به احداث بند خاکی، تخصیص حقابه به تالابها، استفاده از سامانه تولید انرژی خورشیدی و  آموزش نیروی انسانی و جوامع محلی حاشیه تالاب ها در خصوص حراست و از تالاب و جلوگیری از هدر رفت آب تالاب و احداث پایگاه اطفای حریق از برنامه‌های اجرا شده برای احیا تالابهای استان اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت به عنوان یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران است و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور با مساحت یکهزار و ۵۰۰ هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب با یکهزار هکتار  در شهرستان بروجن واقع شده است.

شهرستان بروجن در ۶۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha