۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۹:۴۲
کد خبر: 84110503
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محدودیت‌های کرونایی حال کرمان را خوب می‌کند؟

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۹:۴۲
کد خبر: 84110503
نجمه حسنی
محدودیت‌های کرونایی حال کرمان را خوب می‌کند؟

کرمان - ایرنا - شیوع ویروس کرونا این روزها در کرمان به حدی رسیده که بیشتر خانواده‌ها درگیر این ویروس هولناک شده‌اند اما در این شرایط اعلام قرنطینه‌ و اعمال محدودیت‌های جدید تا چه اندازه می‌تواند بهبودی برای شرایط فعلی باشد؟

به گزارش ایرنا، شکست کرونا که در روزهای نخست شیوع این بیماری به شعاری زیبا و دلگرم کننده تبدیل شده بود، این روزها با حمله بی چون و چرا و وحشیانه اش به سلامت بیشتر خانواده ها و گرفتن جان های زیادی، تازگی و ابهت خود را از دست داده است، یقین به شرایط فعلی جامعه، نوع برخورد مردم با روزهای کرونایی در کرمان، اکنون مردم را به حالتی از بی تفاوتی و عادی انگاری رسانده که حتی با وجود تعطیلی بانک ها در یک مدت زمان و مشاغل باز هم در کوچه و خیابان برای انجام کارهای غیرضروری آن هم با کمترین رعایت پروتکل های پیشگیرانه دیده می شوند.

از نوع برخورد نادرست مردم با روزهای اپیدمی ویروسی مرگبار که بگذریم، قانون و مقررات تصویب شده برای پیشگیری از شیوع این بیماری در کرمان نیز جای اما و اگر بسیار دارد.

اینکه متولیان امر و به تبع آن مردم با اپیدمی یک بیماری عفونی و ویروسی خطرناک و مرگ آور آنقدر با مدارا رفتار می کنند که شرایط استانی مانند کرمان را که در ماه های نخست شیوع اپیدمی، سفید باقی مانده بود را طی ۷۲ ساعت گذشته با ثبت ۲۷ فوتی به روزی سیاه تبدیل کرد.

این امر پر واضح است، اعمال محدودیت های نصفه و نیمه، قطع به یقین نمی تواند دارویی معجزه گر بر زخم سربازکرده شیوع کرونا در استان کرمان باشد و مهار این ویروس نیازمند اعمال راهکار و قانون های سختگیرانه در بخش های مختلف جامعه است.

انتشار اخبار و تصویب قوانینی چون فعالیت یک گروه شغلی تا ساعتی معین از روز یکی از قانون های سطحی نگرانه این روزهای وانفسا است.

مردم زمانی قانون های سطحی و البته جلسات مدیران را بدون رعایت پروتکل های بهداشتی از طریق رسانه ها می بینند ناخواسته ضرورت رعایت موارد پیشگیرانه پیش چشمشان کمرنگ می شود لذا دارو و درمان این بی تفاوتی و عادی انگاری تنها در دست مسئولان است و بس.

معاون سیاسی استاندار کرمان که جانشین استاندار در ستاد استانی بیماری کرونا نیز هست، چندی قبل از فعالیت یک گروه شغلی تا ساعتی معین از روز خبر داد که به نوعی قرنطینه و اعمال پروتکل های بهداشتی به صورت کله گنجشکی است.

فعالیت گروه شغلی شماره ۲ فقط در شهر کرمان تا ساعت ۱۸ بلامانع است

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی بیماری کرونا گفت: بر مبنای مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با توجه به مصوبات چهل و هشتمین نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس اعلام‌ می شود، فعالیت گروه شغلی شماره ۲ فقط در شهر کرمان تا ساعت ۱۸ بلامانع است.

محمدصادق بصیری تصریح کرد: در مورد سایر گروه های شغلی مصوبات قبلی همچنان به قوت خود باقی است.

بصیری تاکید کرد: اصناف، برنامه ها و مصوبات اعلامی را کاملا رعایت کنند.

شرایط فعالیت دستگاه های قضایی و اداری استان کرمان بر اساس محدودیت های کرونایی اعلام شد

محمدصادق بصیری همچنین گفت: با توجه به بند پنج مصوبات چهل و هشتمین ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا استان کرمان پذیرش حضوری ارباب رجوع در ادارات استان کرمان از امروز بیستم آبان ماه ۹۹ به مدت یک هفته ممنوع است.

این در حالی است که پذیرش ارباب رجوع های خاص در برخی ادارات همچنان به قوت خود باقی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان افزود: از بیستم آبان ماه ۹۹ به مدت یک هفته، دادگاه‌های تجدید نظر، حقوقی، کیفری و خانواده ، دادسرا و همچنین اجرای احکام مدنی از پذیرش ارباب رجوع به صورت حضوری معذور هستند.

بصیری خاطرنشان کرد: شهروندان به هیچ‌وجه در این ایام به مراجع مذکور مراجعه نداشته باشند، مگر اشخاصی که از طریق محاکم دعوت به حضور می‌شوند.
در خصوص دادسرا صرفا پرونده های دارای ضرورت رسیدگی فوری بر اساس مصادیق ابلاغی به مراجع انتظامی که از طریق ان مراجع ارسال میشود بصورت حضوری رسیدگی میشود و سایر شکایات از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت می شود.

مراجع قضائی به صورت تلفنی یا ارائه لایحه از طریق دفاتر خدمات قضائی در خدمت شهروندان هستند.

بازگشایی بانک‌های استان کرمان از ۲۴ آبان ماه در کرمان اعمال شد 

محمدصادق بصیری اعلام کرد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده بانک‌های استان کرمان از صبح شنبه ۲۴ آبان ماه جاری با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی باز هستند و به مراجعان خدمات ارائه می کنند.
وی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا تا جای ممکن از خدمات الکترونیکی و غیرحضوری بانک‌ها استفاده کنند و کمترین مراجعه را به بانک‌ها داشته باشند.
شایان ذکر است بانک های استان کرمان از ۲۰ آبان تعطیل بودند و این در حالی است که این مدت زمان نیز اهالی استان کرمان همانند روزهای عادی بدون رعایت موازین بهداشتی در خیابان ها رفت و آمد داشتند.

تمدید دورکاری کارکنان و بازگشایی بانکها از ۲۴ آبان

معاون‌ سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارکرمان قبل از ۲۴ آبان ماه اعلام کرد: دورکاری کارکنان از ۲۴ آبان ۹۹ به مدت یک هفته تمدید شد و بانک ها از شنبه باز هستند.

هر چند دورکاری کارکنان در ادارات به مرحله اجرا در آمده اما برخی شرکت های خصوصی، کارکنانشان را با وجود ابتلای خود یا یکی از افراد خانواده به کرونا برای بازگشت به کار فراخوان کرده اند.

بصیری گفت: دستگاه های اجرایی، ادارات و شرکت های دولتی، نهادها موسسات عمومی و شرکت‌های غیردولتی به استثنای مراکز بهداشتی، درمانی نسبت به ادامه اعمال محدودیت در زمینه کاهش کارکنان تا ۵۰ درصد به مدت یک هفته از ۲۴ آبان ۱۳۹۹ اقدام کنند.

وی تصریح کرد: مدیران برنامه حضور کارکنان را طوری تنظیم نمایند تا خللی به ارائه خدمات مراجعین ایجاد نشود.

بصیری تاکید کرد: ادارات و مراکز مشمول دورکاری موظفند از طریق میز خدمت به مراجعه‌کننده به نحوی روز و ساعت مراجعه را اعلام نمایند که فاصله‌گذاری نیز در زمان مراجعه آنها به طور کامل رعایت شود.

شاید اگر اعمال پروتکل های بهداشتی به صورت تمام و کمال و البته سخت گیرانه از همان روزهای نخست شیوع این بیماری با تدابیر و وضع قوانین محکم اجرایی می شد هرگز روزهای سبز و سفید کرمان به روزگار قرمز و اکنون سیاه تبدیل نمی شد.

حالا در کرمان تعطیل کردن کسب و کارها بدون نظارت قوی موجب رشد و رونق کسب و کارهای پنهانی شده، اتفاقی که می تواند با توجه به بستن درهای مغازه ها و ازدحام در مکان های کوچک برای دیده نشدن، خود کانونی برای انتشار و شیوع ویروس منحوس کرونا شود.

کرمان فقط طی هفته گذشته ۲۰۸ نفر را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده، ۲۰۸ نفر که هر کدام متعلق به یک خانواده و کانونی گرم بوده اند که اکنون مرگشان موجب سردی و شاید فروپاشی یک سقف امن شده باشد.

روزگار سیاه کرمان در روزهای اخیر تاکیدی بر تغییر روند اجرای پروتکل های بهداشتی در این استان است، تا شاید با تغییر در این رویه جان عده ای که هستی خود را در طبق غفلت و خودسری گذاشته اند با اعمال فشار و زور حفظ کنیم.   

تا روز گذشته ۲۵ آبان ماه ۸۰۳ بیمار مبتلا به کرونا با روندی رو به رشد در بیمارستان های استان کرمان بستری شده اند.

از این تعداد ۴۸۷ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۷ نفر در حوزه علوم پزشکی جیرفت، ۱۰۵ نفر در سیرجان، ۱۲۷ در رفسنجان و ۴۷ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم بستری هستند.  

طی ۲۴ ساعت گذشته کرمان شاهد مرگ ۲۷ نفر از فرزندان این مرز و بوم بود که در رنج سنی نوزادی تا ۹۳ سالگی قرار داشتند. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha