کارآفرینی در نوجوانان اعتماد به نفس آنها را تقویت می‌کند

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، مناسب‌ترین زمان برای مهارت‌آموزی کارآفرینی را دوران کودکی و نوجوانی دانست و گفت: این کار باعث ارتقا اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه برای تقویت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی آنان می‌شود.

پروین پشتکوهی یک‌شنبه شب در نشست تخصصی مجازی با عنوان «نوجوان نوآور» درجمع مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان افزود: در گفتگوهایی که برای رصد مشکلات کودکان و نوجوانان استان با مربیان داشتیم بیشتر افراد از اعتماد به نفس پایین مخاطبان خود گلایه‌مند بودند درحالی که مهارت‌آموزی می‌تواند در رشد فکری و اعتماد نوجوانان کمک کننده باشد.

وی یکی از الگوهای سنتی موثر در تقویت مهارت‌آموزی کارآفرینی برای فرزندان در زمان اوقات فراغت آن‌ها به روش‌های تربیتی پدران و مادران خانواده اشاره کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان بیان داشت: مهارت‌آموزی کارآفرینی نه تنها برای کسب درآمد بلکه به لحاظ استقلال کودکان و نوجوانان و انسان سازی برای آن‌هاست.

پشتکوهی اضافه کرد: در سایه این مهارت‌آموزی‌ها مشکلاتی مانند ناامیدی، افسردگی، پرخاشگری و ارتباط نامناسب با دیگران از بین می‌رود و درحقیقت با برگزاری این آموزش‌هاست که انسان توانمند و شایسته جایگزین انسان مصرف‌گرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های دستی از نیازهای مهم کودکان است و کانون پرورش فکری به سهم خود تلاش دارد در راستای توجه به کار و تولید، با این کارگاه‌های آموزشی خلاقیت آفرینی را در کودکان تقویت کند.

به مناسبت هفته کارآفرینی همچنین نمایشگاهی از دست سازه‌های اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان به صورت مجازی برپا شده است.

فعالیت کاردستی یکی از فعالیت‌های ۴۴ گانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و از روش‌های آموزشی موثری برخوردار است که باعث ارتقای سطح یادگیری و پرورش قوه خلاقیت وابتکار در کودکان می‌شود.

چند سالی است که مرکزهای فرهنگی هنری کانون استان هرمزگان نیز با رویکرد کارآفرینی برای اعضای نوجوان کارگاه‌هایی را ایجاد کرده است و در سال های گذشته نیز کلاس های کاردستی چرم‌دوزی و جواهرسازی نمد دوزی، جعبه‌سازی، کارهای سفالین، نقاشی روی شیشه و سفال، گل کریستال برگزار شد.

حاصل این دوره‌ها علاوه بر خلاقیت و کاربردی بودن آن آثار دستی فروش و آن‌ها بوده است به طوری که در سال گذشته مربیان کانون با برگزاری بازارچه‌های فروش آثار اعضا را به فروش گذاشتند.

همین امر سبب هویت بخشی به نوجوانان و تقویت اعتماد به نفس آن‌ها شده است و بخشی از درآمد حاصل از کار آفرینی به امور خیریه اختصاص داده شد.

درحال حاضر ۱۵ مرکز ثابت، ۲ مرکز پستی و ۲ مرکز سیار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha