پس از گذشت حدود یکسال از شیوع ویروس کرونا درکشور و استان قم، با وجود همه تلاشهای صورت گرفته و اهتمام کادر درمان به مقابله با این ویروس، هنوز سلامت مردم در معرض خطر است و هر روز تعداد قابل توجهی از هموطنان عزیزمان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست میدهند تا جایی که محدودیتهای کرونایی با توجه به این شرایط تشدید و از مردم خواسته شده تا حد امکان در خانه بمانند و برای کمک به قطع زنجیره شیوع بیماری، فعالیتهای اداری خود را از طریق بسترهای الکترونیکی انجام دهند.
درهمین رابطه مسئولان استان قم نیز همراستا با مدیریت ارشد کشور، مردم را به ماندن در خانه و انجام کارها از طریق خدمات الکترونیکی دعوت کردهاند و اطمینان دادهاند با تامین زیرساختهای لازم بسیاری از فعالیتهای مورد نظر مردم از این طریق قابل انجام است و مشکلی در روند کارها به وجود نخواهد آمد.
ارائه خدمات غیرحضوری در دستور کار ادارات قم قرارگیرد
استاندار قم در این خصوص بیان داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا برای ادارهها، اصناف و حوزه های عمومی برخی تدابیر بازدارندهای را اندیشیده است.
بهرام سرمست افزود: مدیرانی که درخصوص رعایت دستورالعملهای مربوط به ارائه خدمات غیر حضوری دقت بیشتری داشتند، مورد تشویق قرار میگیرند.
وی ادامه داد: شیوه برخورد با مدیرانی که به اجرای دولت الکترونیک توجه ندارند از تدابیر توبیخی شروع و حتی انفصال از خدمت را هم در بر میگیرد و ما قانون را در عمل در رابطه با این قبیل از مدیران اجرا میکنیم.
استاندار قم تصریح کرد: ما در موضوع دولت الکترونیک به تشویق، ترغیب و اقناع افکار عمومی تاکید داریم.
سرمست بیان داشت: ادارههای دولتی باید سعی کنند از مراجعههای حضوری مردم کاسته شود و افراد جامعه خدمات را بیشتر به صورت مجازی دریافت کنند.
وی ادامه داد: تمام ادارههای استان میتوانند در این زمینه حرکت کنند و این یک تکلیف و برنامه قابل تحقق به شمار میآید.
وی افزود: مسئولان حوزههای نظارتی باید با تهیه جدول فرآیندهای اداری، عملکرد هر یک از دستگاه های استان را در حوزه دولت الکترونیک مورد رصد قرار دهند.
۳۰ خدمت تامین اجتماعی در قم غیرحضوری میشود
مدیرکل تامین اجتماعی قم نیز در این رابطه گفت: ۳۰ خدمت مهم سازمان تامین اجتماعی در این استان بهصورت کاملا غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی eservices.tamin.ir ارائه میشود.
علی اصغر دادخواه با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا و لزوم برنامهریزی بهمنظور ارایه خدمات غیرحضوری به مردم، حذف مراجعات حضوری مخاطبان برای دریافت خدمات را از برنامههای مهم سازمان تامین اجتماعی در استان برشمرد.
وی اضافه کرد:برهمین اساس ۳۰ خدمت مهم و پرمخاطب تامین اجتماعی استانقم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی eservices.tamin.ir قابلارائه است و نیازی به مراجعه و یا پیگیری حضوری از سوی بیمهشدگان نیست.
وی با بیان اینکه مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ نیز آماده ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به مردم است، خاطرنشان کرد: تمام این زیرساختها بهمنظور حفظ سلامتی مردم و مخاطبان تامین اجتماعی آماده شده و دیگر برای دریافت خدمات ۳۰ گانه نیاز به مراجعه حضوری نیست.
دادخواه تاکید کرد: کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی میتوانند بدون خروج از منزل، هم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی eservices.tamin.ir و هم از طریق سامانه تلفنی۱۴۲۰ تمام درخواستهای خود را از تامین اجتماعی استان قم به ثبت برسانند و پیگیری کنند.
۷۸۳ هزار و ۵۷۹ تَن معادل ۶۲ درصد از جمعیت این استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که از این تعداد، ۲۸۷ هزار و ۵۸۹ تَن بیمهشده اصلی و ۴۹۵ هزار و ۹۹۰ تَن نیز بیمهشده تبعی میباشند.
مردم با استفاده از بانکداری الکترونیک از سلامت خود حفاظت کنند
رییس اداره امور شعب بانک ملی استان قم نیز گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا، با وجود خدمات گسترده بانکداری الکترونیک، نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک نیست و مردم با استفاده از این امکانات نقش مهمی برای حفاظت از سلامت خود و کارکنان شعب ایفا خواهند کرد.
غلامرضا صادق زاده خویی با اشاره به این که حجم مراجعه کنندگان و تبادل مالی در شعب بانک ها بسیار زیاد است، افزود: در شرایط خاص و بحرانی امروز می بایستی از شیوع بیماری کرونا جلوگیری و زنجیره شیوع قطع شود، بنابراین کاهش مراجعات به شعب بانک ها بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: ازدحام و همچنان تبادل فیزیکی اسکناس در شرایط فعلی بسیار خطرناک و مهمترین عامل سرایت و شیوع بیماری است، لذا با توجه به وجود بسترهای مناسب و گسترده بانکداری غیر حضوری (دستگاه خودپرداز، خود دریافت، cash less ، سامانه های اینترنتی و همراه بانک و ...) نیازی به حضور فیزیکی در شعب احساس نمی شود، ولی با این وجود مشاهده می شود که مردم همچنان مراجعات فراوانی به شعب بانکها دارند و با این اقدام هم سلامت خود و هم سلامت کارکنان بانک را به شدت به خطر می اندازند.
صادق زاده خویی گفت: همشهریان عزیز عنایت داشته باشند که در حال حاضر شعب بانک ها محیط بسیار مستعد برای شیوع بیماری است، لذا عاجزانه استدعا دارم تا امور مالی خود را با استفاده از درگاههای غیر حضوری انجام داده و از مراجعه حضوری به شعبه بانک اکیدا خودداری کنند و در صورتیکه ضرورتی برای مراجعه وجود داشت از دریافت و پرداخت نقدی جدا خودداری نمایند که سلامت ایشان را به شدت تهدید می نماید.
وی افزود: در همین رابطه اقدامات لازم برای تسهیل در امور بانکداری غیر حضوری همشهریان انجام گرفته است که از جمله آن می توان به افزایش سقف مبلغ جا به جایی کارت به کارت در دستگاه های خودپرداز و افزایش سقف مبلغ جا به جایی درون بانکی در سامانههای الکترونیکی اشاره کرد.
وی ادامه داد: به دستور ستاد ملی کرونا و تصمیمات ستاد استانی مدیریت بحران، تمامی شعب بانکهای استان نیز از اول آذرماه فقط مجاز به فعالیت با ۵۰درصد پرسنل است، لذا از همشهریان عزیز تقاضا داریم به منظور جلوگیری از ازدحام و شلوغی، از مراجعه حضوری به شعب بانکها اکیدا خودداری و از خدمات غیرحضوری(بانکداری الکترونیک) استفاده نمایند.
وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.
ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری بهعنوان ذاتالریه نامبرده میشد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) بهصورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا میتوانند با شماره تلفنهای ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان میتوانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواستهشده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.
نظر شما