۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84120688
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نهضت آموزش زبان اشاره در کردستان آغاز شد

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۱
کد خبر: 84120688
نهضت آموزش زبان اشاره در کردستان آغاز شد

سنندج - ایرنا - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از آغاز اجرای نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی در فضای مجازی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه مدارس استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، خلیل رنجبر روز دوشنبه در نشست خبری که در فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: این نهضت در راستای تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، والدین و سایر افراد جامعه با دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی در بستر فضای مجازی آغاز شده و تا اواخر آذر ماه جاری نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: این نهضت در گروه اول برای ۸۰ نفر از معلمان به مدت ۸۰ ساعت، در گروه دوم برای ۴۰ نفر از والدین به مدت ۴۰ ساعت و در گروه سوم برای ۳۰ نفر از رابطین نهادها و دستگاه‌ها به مدت ۴۰ ساعت اجرایی خواهد شد. ‌

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: در برنامه‌های جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامه‌های این بسته‌ها است.

وی ادامه داد: این نهضت با هدف گسترش عدالت آموزشی، همسان‌سازی زبان اشاره، کمک به ارتباط و آموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تامین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با بکارگیری یک الگوی واحد، توجه به شان و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط مدرسان کشوری مرضیه کامیاب نژاد وارکان خوش کلام در حال برگزاری است.

رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه رو هستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، گفت: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی و تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجهه می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان ونوع معلولیت آنها شناخت کمی دارد، تاکید کرد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آنها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.

امسال حدود یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۳۹ مدرسه و مرکز با نیاز ویژه مقاطع مختلف تحصیلی استان کردستان مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha