۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹
کد خبر: 84121771
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۸ طرح آموزشی در منطقه محروم تبادکان مشهد آماده افتتاح است

مشهد- ایرنا- رییس منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد گفت: ۱۸ طرح آموزشی در این منطقه محروم و حاشیه شهر آماده افتتاح است.

علی سعیدی‌ روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد طرح شامل ۱۰۲ کلاس درس است که مراسم افتتاح و تجلیل از خیران مشارکت ‌کننده در ساخت آنها به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا هنوز برگزار نشده است.

وی با بیان اینکه این تعداد طرح با مشارکت خیران و دولت ساخته شده است، ادامه داد: در این منطقه در مجموع ۴۹ طرح آموزشی در مراحل امضای تفاهمنامه، کلنگ‌زنی، ساخت و اتمام داریم.

رییس منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی این منطقه بطور میانگین ۲ متر مربع است گفت: این مقدار ۶ و نیم متر مربع پایین‌تر از حد استاندارد ملی یعنی حدود یک ‌سوم آن است.

وی با بیان اینکه منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد با افزون بر ۱۳۸ هزار دانش‌آموز بزرگترین منطقه آموزش و پرورش در کشور محسوب می‌شود افزود: این در حالی است که این منطقه به عنوان منطقه محروم و حاشیه شهر دارای تعداد بسیاری روستاست که همین امر موجب افزایش محرومیت آن شده است.

سعیدی ادامه داد: با تلاش دولت و پیگیری اداره ‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی طی ۶ سال اخیر ۱۲۰ مدرسه در منطقه تبادکان ساخته و به بهره‌برداری رسیده است اما همچنان سرانه فضای آموزشی در این منطقه کمتر از میانگین استانی و کشوری آن است. 

وی گفت: سرانه فضای آموزشی در ایران پنج و چهار دهم مترمربع و در آموزش و پرورش خراسان رضوی چهار و نیم مترمربع است. 

رییس منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد افزود: گرچه تلاشهای برنامه‌ریزی شده دولت بطور مستمر برای افزایش سرانه فضای آموزشی تبادکان ادامه دارد اما سرعت افزایش شمار دانش‌آموزان، موج رشد جمعیت در این منطقه و تراکم زیاد جمعیتی آن در مقابل کمبود زمین برای ساخت مدرسه موجب تداوم کمبود فضای آموزشی شده است. 

وی جمعیت دانش‌آموزی تبادکان را در سال تحصیلی جاری افزون بر ۱۳۸ هزار نفر اعلام و بیان کرد: ۱۶ درصد از این تعداد یعنی ۲۱ هزار نفر آنان مهاجران خارجی تبعه کشورهای همسایه هستند.

سعیدی گفت: سالانه بین پنج هزار تا هشت هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی تبادکان افزوده می‌شود و حدود سه هزار نفر از این دانش‌آموزان در میانه سال تحصیلی وارد مدارس می‌شوند. 

وی افزود: بر این اساس اگر سالانه ۳۰۰ کلاس درس جدید در تبادکان ساخته شود، فقط سرانه فضای آموزشی منطقه در وضعیت کنونی آن باقی می‌ماند. 

رییس منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد ادامه داد: تراکم جمعیت دانش‌آموزی در تبادکان به ۴۰ نفر در کلاس نیز می‌رسد ولی به رغم مشارکت مطلوب شهروندان نیکوکار مدرسه‌ساز و تلاش اداره‌ کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در ساخت کلاس و مدرسه برای این منطقه، آموزش و پرورش تبادکان بخاطر رشد فزاینده جمعیت همچنان در تنگنا به سر می‌برد.

رشد جمعیت در منطقه تبادکان به هشت درصد می‌رسد در حالی که این رقم در کشور ۱.۵ تا ۲ درصد است. همچنین حضور دهها هزار دانش‌آموز تبعه دیگر کشورها به ویژه افغانستان به فرهنگ موزاییکی این منطقه دامن زده است.

"تبادکان" نام روستایی واقع در دهستان "کنه ‌بیست" یا "کنویست" بخش مرکزی شهرستان مشهد است که به محدوده‌ چهار هزار کیلومترمربعی واقع در شمال این شهرستان اطلاق می‌شود. تبادکان یک منطقه موزاییکی از نظر انواع گویشها، درآمد خانوار، مذهب و متنوع از نظر جمعیتی با بافت متراکم، بخشی از حاشیه شهر کلانشهر مشهد محسوب می‌شود که ۶۵ درصد دانش‌آموزان آن در زمره حاشیه‌نشینان هستند. 

بخش مرکزی مشهد شامل ۲۲۰ روستا با افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۶ دهستان تبادکان، توس، کارده، میان‌ولایت، کنه‌بیست و درزآب است. ۱۲۸ روستا از این تعداد شامل برخی  از روستاهای دهستان کنه‌بیست در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند. 

۳۵ درصد دیگر دانش‌آموزان تبادکان ساکن روستاهای این منطقه وسیع هستند بطوری که فاصله دورترین مدرسه تبادکان تا شهر مشهد ۱۲۰ کیلومتر است. 

دانش‌آموزان این منطقه با وجود همه محرومیتها تاکنون مقامهای برتر مسابقات جامع علمی کاربردی کشور، قرآنی، جشنواره خوارزمی و دیگر رقابتهای مشابه را کسب کرده‌اند.
استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف در ۴۷ منطقه آموزش و پرورش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha