۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84126962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکارچی ۴۲ قطعه پرنده مهاجر در گیلان دستگیر شد

۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
کد خبر: 84126962
شکارچی ۴۲ قطعه پرنده مهاجر در گیلان دستگیر شد

رشت – ایرنا - فرمانده یگاه حفاظت محیط زیست گیلان از دستگیری شکارچی ۴۲ قطعه پرنده ماهی خوار مهاجر با نام  باکلان در گیلان خبر داد.

ساسان اکبری پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی گزارش واصله مبنی بر اقدام مجرمانه فردی با هویت مشخص در قتل عام گسترده پرندگان مهاجر در حوزه استحفاظی شهرستان بندرانزلی اکیپی از یگان حفاظت محیط زیست و پاسگاه حسن رود پس از ردگیری شکارچی متخلف به محل اختفای وی اعزام شدند.
وی اظهار داشت : گروه اعزام شده موفق به کشف و ضبط ۴۲ قطعه لاشه ذبح شده باکلان شدند که مراتب پس از تنظیم صورت جلسه برای طی مراحل قانونی و برخورد قضایی به دادگستری شهرستان ارسال شد.
وی بیان کرد: باکلان پرنده قوت گیلان نیست اما شکارچیان متخلف برای فروش به استان های هم جوار این گونه از پرندگان را شکار می کنند.
وی ادامه داد : باکلان ها بدلیل ماهی خوار بودنشان گاه، مزاحمت برای استخرهای ماهی محسوب می شوند و همین امر موجب شکار آنان از سوی پرورش دهندگان ماهی در استان می شود و علاوه بر این شکارچیان متخلف در مواردیاز آنها برای تاکسی درمی استفاده می کنند.
اکبری پور تصریح کرد: تالاب های غنی از مواد غذایی استان هر ساله میزبان ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار پرنده مهاجر از عرض های شمالی کره زمین است.
وی اظهار داشت : مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.
وی، شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت را از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان بیان کرد.
پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.
استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.
تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha