مشارکت دانشگاه‌های تراز اول در تامین نیروی تخصصی آموزش‌وپرورش

ساری - ایرنا - یک عضو هیات علمی دانشگاه مازندران مشارکت دانشگاه‌های تراز اول کشور را بهترین راهکار برای تامین نیروهای متخصص آموزش و پرورش دانست.

به گزارش ایرنا ، دکتر مصطفی عزیزی شمامی که دکترای مدیریت آموزشی دارد ، در یادداشت تحلیلی که در سامانه اینترنتی دانشگاه مازندران منتشر کرد ، با استقبال از پیشنهاد اخیر وزیر علوم در این زمینه ، نوشت : مشارکت جدی میان گروه‌ها و دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های طراز اول با آموزش و پرورش هر منطقه اثربخش ترین راه حل در این خصوص می باشد.

وی در این یادداشت با تاکید بر این که دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهم ترین مرکز تربیت معلم و از ارکان آموزش و پرورش محسوب می شود، افزود : اما باید در نظر داشت که این دانشگاه به تنهایی پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش جهت تربیت و تامین معلم نمی باشد و توسعه آن نیز به دلایلی (نیاز مقطعی به معلم)، منطقی نمی باشد.

دکتر عزیزی توضیح داد : با عنایت به اینکه نیاز آموزش و پرورش در دوره های مختلف زمانی، متفاوت است، توسعه دانشگاه فرهنگیان در آینده مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد. برای نمونه امسال دانشگاه فرهنگیان ۲۰ هزار دانشجو معلم جذب می کند و تا چند سال آینده نیز تقاضا برای معلمان وجود دارد اما بعد از آن با افت تقاضا برای معلم مواجه خواهد بود؛ همچنان که در سالیان گذشته نیز این نوع مشکلات (نیاز مقطعی) وجود داشته اند.

وی با استناد به سرنوشت دانشگاه خوارزمی یا تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی در گذشته که وظیفه تربیت نیروی متخصص را برای آموزش و پرورش بر عهده داشتند و اکنون به تربیت دانشجویان غیرمعلم می پردازند ، این پرسش ها را مطرح کرده است که با گسترش دانشگاه فرهنگیان ، بعد از کاهش تقاضا وضعیت پرسنل، اساتید و هزینه های هنگفتی که برای توسعه این دانشگاه صورت گرفته چه خواهد شد؟ وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه که آموزش و پرورش، تعهدی به جذب آنها نداشته باشد چه خواهد شد؟

استاد دانشگاه مازندران با تاکید بر این که دانشکده های علوم تربیتی مانند دانشکده علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز و بسیاری از دانشگاه های معین و مادر در کشور سابقه ای طولانی و اساتید صاحب نامی در خصوص تربیت نیروهای کارآمد و متخصص داشته و دارند ، پرسیده است : آیا منطقی است که بودجه کشور که در گذشته و هم اکنون نیز برای تربیت دانشجویان علوم تربیتی و سایر دانشجویان در دانشگاه های دولتی صرف می شود به صورت مضاعف هزینه گردد ؟ آیا نمی توان تعدادی از دانشجویان علوم تربیتی، فیزیک، ریاضی و رشته های مختلف را که در دانشگاه ها در حال حاضر تربیت می شوند با در نظر گرفتن ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب نمود و یا حتی در آینده با اصلاح برنامه درسی رشته های مورد نیاز ؛ به عنوان دانشجو معلم در دانشگاه ها تربیت نمود؟

بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ، " تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن ازطریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و از میان دانش‌ آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور و حوزه‌های علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یک ساله مهارت آموزی در «دانشگاه فرهنگیان» بلامانع می‌باشد. "

دکتر عزیزی با تاکید بر این که " دوره نگاه نهاده ای به تامین منابع مالی در نظام آموزشی به سرآمده و حساسیت های بالایی در خصوص تامین و تخصیص منابع مالی در نظام آموزشی کشور وجود دارد ، تصریح کرد : جوانانی که در کشور ما با هزاران امید و آرزو وارد دانشگاه های طراز اول این مملکت می شوند و علاقه مند به خدمت در مهم ترین عرصه مبتلا به هر انسانی در زندگی یعنی آموزش و پرورش هستند، آیا از هیچ حقی برخوردار نیستند؟ آیا با وجود دانشکده ها و گروه های علوم تربیتی بسیار توانمند در سطح دانشگاه های طراز اول کشور این امکان وجود ندارد که دانشجویان علاقه مند به معلمی، از اساتید سطح اول و صاحب نام هر رشته تخصصی بهره مند گردند؟

وی یکی از نقاط قوت تامین نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش از دانشگاه های تراز اول کشور را زندگی اعضای هیات علمی این دانشگاه ها دانست و نوشت : توانمندی اعضای هیات علمی رابطه مستقیمی با تربیت معلمان کارآمد و توانمند در آموزش و پرورش دارد.

این استاد دانشگاه مازندران افزود : از نظر برخی از صاحب نظران رویکرد تربیت معلم مدرسه ای به این دلیل ناکارآمد است که ترکیب و توانمندی علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان که ریشه در این رویکرد دارد در مقایسه با دانشگاه های ریشه دار کشور ضعیف تر است و از مدرسان غیر هیات علمی کمک می‌گیرد.

دکتر عزیزی با اذعان به این که تربیت معلم امری یک بعدی نبوده و نمی توان ادعا کرد که هریک از نهادهای آموزش و پرورش و آموزش عالی در این زمینه اصلح‌تر خواهند بود ، تاکید کرد : از طریق همکاری و مشارکت هر دو نهاد در زمینه مربوطه است که تربیت معلمان به بهترین نحو انجام می‌شود.

وی با استناد به دیدگاه رییس سابق دانشگاه فرهنگیان در باره چگونگی مشارکت با دانشگاه های تراز اول برای تامین نیروهای متخصص آموزش و پرورش ، افزود : این مشارکت از چهار ضلع تشکیل شده است که ضلع اول و دوم آن یعنی دانش محتوایی و دانش تربیتی عام جزء وظایف دانشگاه ها محسوب می‌شود و لازم است افراد ابتدا تحت نظارت آموزش عالی تربیت تخصصی و نظری را فرا گیرند و ضلع سوم و چهارم آن یعنی دانش محتوایی تربیتی توام با کارورزی و برنامه آغازین ورود به حرفه معلمی جزء وظایف آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه مازندران در پایان تاکید کرد : به نظر می رسد تاکید وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری بر استفاده از مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فعال تر کردن ظرفیت های موجود در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد، روزآمد و شایسته و همچنین پیشنهاد تحصیل دانشجو معلمان در دانشگاه های معتبر می تواند در تأمین معلمان کارآمد، کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز جهت تربیت معلم راهگشا باشد.

وزیر علوم چند روز پیش در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده بود که تکیه بر ظرفیت‌های دانشگاهی موجود در کشور ضمن تأمین نیروی انسانی کارآمد، هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تأمین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد.

دکتر منصور غلامی بر ضرورت بهره‌مندی از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه های کشور برای تقویت کادر علمی و آموزشی مدارس تاکید کرد و افزود : وزارت آموزش و پرورش می‌تواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل چهار سال در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده اند، اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha