محمد راشد مدرس گرجی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صبح امروز راه ارتباطی ۶۰ روستا به علت بارش برف و کولاک مسدود بود که راهداران از صبح مشغول بازگشایی مسیرها هستند.
وی اضافه کرد: به علت کولاک برف، مسیرهای روستایی بازگشایی شده توسط راهداران ساعتی قبل مجددا مسدود شد و در نتیجه این پدیده هم اکنون راه ارتباطی ۲۰ روستا کماکان مسدود است.
مدرس گرجی با اشاره به اینکه برخی راهداران از روز پنجشنبه همزمان با آغاز بارش برف در استان در محورهای ارتباطی اصلی و فرعی مستقر شده و در این ۷۲ ساعت کمترین استراحت را داشتهاند، افزود: برخی همکاران ما علیرغم تاریکی هوا در مسیرهای روستایی مشغول برف روبی هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان یادآور شد: با توجه به پیش بینی هواشناسی بارش باران و برف در شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه دور از انتظار نیست از این رو بیش از ۴۰۰ راهدار در راههای ارتباطی استان مستقر شده و در آماده باش کامل هستند.
مدرس گرجی گفت: توصیه میشود مسافران تا صبح دوشنبه از انجام سفرهای غیر ضروری در جادههای استان خودداری کنند و در صورت لزوم وضعیت جاده ها را از سامانه ۱۴۱ راهداری از طریق پیام کوتاه، تماس تلفنی، نرم افزار همراه و تارنمای الکترونیکی استعلام کنند.
وی تاکید کرد: بر اثر بارش برف در روزهای پنجشنبه و جمعه راه ارتباطی ۱۶۰ روستای استان در سه شهرستان سقز، بانه و دیواندره مسدود شده بود که تا شامگاه جمعه ۱۰۰ مورد از این راهها بازگشایی شد.
طرح زمستانی راهداری همه ساله از ۱۵ آبان در سراسر کشور شروع میشود اما در کردستان به علت برفگیر بودن و داشتن گردنههای متعدد این طرح به صورت غیر رسمی زودتر از موعد آغاز شد.
در طرح زمستانی سال گذشته ۴۷۵ راهدار کردستان به صورت آماده باش و ۲۴ ساعت در خدمت مسافران هستند.
راهداران در قالب طرحهای مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان را شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر در مسیرهای بین شهری و ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی را تحت پوشش خدمات خود قرار میدهند.
استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
همچنین جادههای بین شهری این استان دارای ۳۸ گردنه برفگیر و جاده های روستایی نیز دارای ۶۶ گردنه برفگیر بوده که این گردنه ها هنگام بارش باران عمدتا شاهد لغزندگی است.
نظر شما