اخبار کرونایی یک هفته گذشته قم

قم- ایرنا- بازگشت وضعیت کرونا در قم به رنگ نارنجی، ادامه ممنوعیت تردد شبانه، اجرای محدودیت‌های کرونایی متناسب با وضعیت نارنجی و آغاز طرح محله محور مبارزه با کرونا در قم از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از فوت ۱۲ نفر دیگر در قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید ۱۹ را مورد توجه قرار داد و افزود: طی ۲۴ ساعت منتهی به ۱۴ آذرماه جاری، ۴۵ نفر با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شدند.

وی ادامه داد: ۳۴ نفر از این بین در مراکز درمانی قم بستری و ۴۲ نفر از بیماران با بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۰۵ نفر بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها بوده که حال ۶۵ نفر آن‌ها وخیم است

ممنوعیت تردد شبانه وسایل نقلیه هفته  آینده در قم ادامه دارد

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: با اطلاعیه جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا ممنوعیت تردد شبانه وسایل نقلیه از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد طی هفته آینده در قم و سایر شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تداوم خواهد یافت.

محسن اوروجی افزود: هفته آینده همچنان  از ورود خودروهای غیربومی به محدوده شهر قم جلوگیری می‌شود و خودروهای پلاک بومی قم نیز اجازه خروج از استان را نخواهند داشت.

وی گفت: در وضعیت نارنجی حضور کارکنان در دستگاه‌های ضروری با دوسوم نیروها و در بقیه دستگاه‌ها با ۵۰ درصد کارکنان ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: لغو کلیه ماموریت‌های غیراضطراری، برگزاری جلسات حداکثر با حضور ۲۰ نفر و تعطیلی مشاغل گروه سه و چهار از ویژگی‌های وضعیت نارنجی کرونایی است.

اوروجی ادامه داد: برگزاری هرگونه آیین مذهبی و ورزشی طی هفته آینده در قم ممنوع است و آموزش حضوری در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه همچنان غیرفعال خواهند بود.

۲۰ واحد صنفی متخلف در قم پلمب شد

رییس مرکز بهداشت قم گفت: روز گذشته در جریان بازرسی کارشناسان این مرکز، ۳۲۹ صنف غیرفعال و ۲۰ صنف متخلف پلمب شد.

سیامک محبی در این زمینه افزود: بدین ترتیب آمار کل  پلمب‌ها از آغاز طرح محدودیت‌ها از تاریخ اول آذرماه به ۷۵ مورد رسید.

وی اضافه کرد: در این مدت تعداد بازدیدهای کل اکیپ‌های دخیل در امر نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بالغ بر ۵۲ هزار و ۹۸۹ مورد می‌شود که منجر به  غیرفعال سازی چهار هزار و ۳۵۶ صنف شده است.

وی ادامه داد: شاخص رعایت  پروتکل‌ها در روز گذشته با ۶ درصد کاهش نسبت به ۲ روز گذشته به ۷۸ درصد رسیده است.

محبی تاکید کرد: کاهش آمار ابتلا به بیماری کرونا در گرو رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.

وی افزود: اگر بخواهیم در کوتاه‌ترین زمان موفق به شکست و کنترل این بیماری شویم باید تعهد بیشتری نسبت به رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم.

محدودیت‌های کرونایی در قم متناسب با وضعیت نارنجی اجرا می‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، ضمن تاکید بر اینکه محدودیت‌های کرونایی در قم متناسب با وضعیت نارنجی در استان اجرا می‌شود گفت: بر اساس آن ادارات ارائه‌دهنده خدمات با کاهش حضور کارکنان تا یک‌سوم و در سایر ادارات با حضور ۵۰ درصد کارکنان ارائه خدمت می‌نمایند.

محمدرضا گروسی با اشاره به تغییر وضعیت شیوع کرونا در قم از قرمز به نارنجی افزود: نحوه فعالیت ادارات استان در هفته آینده، بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با شهرهای دارای وضعیت نارنجی اجرا می‌شود و بر این اساس دورکاری ادارات قم در هفته آینده نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری،‌ هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، از تاریخ ۱۵ آبان ۹۹ مطابق وضعیت اعلامی، ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های  اساسی و مدیریت شهری با تشخیص بالاترین مقام مسئول نسبت به کاهش حضور تا یک‌سوم کارکنان و در سایر ادارات با حضور ۵۰ درصد کارکنان ارائه خدمت نمایند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که در ۲ هفته گذشته متناسب با وضعیت قرمز در قم اجرا شد از هفته آینده این طرح متناسب با وضعیت نارنجی در سطح استان عملیاتی می‌شود.

گروسی افزود: بخشنامه این دستورالعمل امروز به تمام دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده و همه دستگاه‌های قم ملزم به رعایت آن هستند.

وی تاکید کرد: نظر به‌ضرورت پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مناسب به مردم حضور مدیران کل و معاونان در دستگاه‌های اجرایی الزامی است و این افراد مشمول دورکاری نمی‌شوند.

۲۱ واحد متخلف کرونایی قم پلمب شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از روز چهار تا دهم آذرماه پس از ۱۴ هزار و ۵۵۸ مورد بازرسی از واحدهای تجاری، بازرگانی و خدماتی قم ۲۱ واحد متخلف پلمب شدند.

محمود سیجانی با اشاره به میانگین ۹۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای تجاری، خدماتی و بازرگانی استان، افزود: طی این مدت ۹ اخطار به واحدهای متخلف صادر شده و ۷ واحد نیز به تعزیرات حکومتی معرفی شده است.

وی با اشاره به گزارش هفتگی عملکرد پایش اجرای طرح جامع مدیریتی هوشمند محدودیت‌های کرونایی از روز چهارم تا ۱۰ آذرماه، گفت: روز چهارم آذرماه ۲ هزار و ۶۶۰ بازرسی از واحدهای تجاری، بازرگانی و خدماتی قم انجام و در مجموع ۸ واحد متخلف پلمب شد.

وی ادامه داد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز چهارم آذرماه در واحدهای مذکور ۹۰درصد برآورد شده است.

سیجانی بیان کرد: پنجم آذرماه ۲ هزار و ۶۰۷ بازرسی از برخی دیگر از واحدهای صنعتی، خدماتی و بازرگانی قم انجام شد و با وجود رعایت ۹۰ درصدی مصوبات ابلاغی ۲ واحد متخلف پلمب گردید.

وی با اشاره به بازرسی‌های روزهای ششم و هفتم آذرماه، گفت: طی این دو روز ۲ هزار و ۴۱۸ بازرسی انجام و ضمن پلمب چهار واحد متخلف و چهار واحد نیز به تعزیرات حکومتی استان معرفی شد.

وی درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز هشتم آذرماه سال جاری در بین صنف و صنعت قم را ۹۲ درصد ارزیابی کرد و افزود: با ۲ هزار و ۲۵۹ بازرسی انجام شده در این روز ۷ اخطار صادر شده است.

به گفته سیجانی، روز نهم آذرماه هفته جاری نیز ۲ هزار و ۵۹ بازرسی از واحدهای تجاری، خدماتی و بازرگانی قم انجام شده و با وجود رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها برای دو واحد اخطار صادر شده و ۵ واحد متخلف نیز غیرفعال و پلمب شده‌اند.

وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۵۷ بازرسی نیز توسط بازرسان این سازمان در روز دهم آذرماه انجام شده که در پی آن ۲ واحد صنعتی پلمب، برای دو واحد دیگر اخطار و ۳ واحد نیز برای پرداخت جریمه به تعزیرات حکومتی استان معرفی شده‌اند.

وی گفت: طی این مدت از ۲۸ واحد صنعتی و یک واحد معدنی استان نیز بازدیدهای میدانی صورت گرفته است.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح مطب‌های قم رضایت‌بخش نیست

استاندار قم گفت: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح مطب‌های قم رضایت‌بخش نیست و احتمال درگیری با ویروس کرونا در این مراکز بیشتر است.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم، افزود: از جامعه پزشکی استان انتظار داریم هر چه زودتر بستر خدمات غیرحضوری را فراهم و عملیاتی کنند.

وی با ابراز رضایت از عملکرد اصناف طی ۲ هفته محدودیت‌های کرونایی، گفت: حمایت‌های معیشتی از واحدهای صنفی باید ادامه یابد.

وی ابراز داشت: قم از نظر تامین کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی عملکرد مطلوبی در طول ماه‌های گذشته داشته است.

سرمست همچنین بیان کرد: بازگشت قم به وضعیت نارنجی به معنای عادی شدن اوضاع و حذف محدودیت‌های گذشته نیست و وضعیت نارنجی نیز مشمول محدودیت‌های جدی است.

وی افزود: برای بازگشایی مراکز مختلف میزان واقعی تجمع و تراکم مردم و میزان پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی را در نظر می‌گیریم و برخوردهای احساسی یا سلیقگی را نمی‌پسندیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قم از نظر اجرای طرح ممنوعیت عبور و مرور پلاک‌های غیربومی عملکرد مطلوبی داشت.

استاندار قم خاطرنشان کرد: ادارات قم حق ارائه خدمات به افرادی که فاقد کارت ملی هستند را ندارند.

صدور هفت هزار برگه تردد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه، گفت: در یازده روز گذشته هفت هزار برگه تردد موقت در قم صادر شده است.

بیژن سلیمانپور اظهار داشت: از اصناف قم باید به دلیل همکاری و تعامل کامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا قدردانی کنیم.

وضعیت کرونا در قم به رنگ نارنجی بازگشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از تبدیل شدن رنگ کرونایی استان قم به رنگ نارنجی خبر داد.

محمدرضا قدیر، اظهار کرد: طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است.

وی تصریح کرد: رنگ نارنجی به معنی اتمام کرونا نیست و در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتی و تذکرها هر لحظه ممکن است، مجدد به وضعیت قرمز برگردیم.

طرح محله محور مبارزه با کرونا در قم آغاز شد

طرح محله محور شهید سلیمانی جهت مبارزه با کرونا در قم روز شنبه طی آیینی با حضور استاندار قم و برخی مسوولان استانی آغاز شد.

استاندار قم در این آیین طی سخنانی اظهار داشت: طرح محله محور مبارزه با کرونا که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است بخشی از طرح جامع مدیریت تجمع‌ها و ترددها در راستای کنترل شیوع کرونا در کشور و استان قم می‌باشد.

بهرام سرمست با اشاره به تشکیل کمیته‌های اجرایی و کارشناسی این طرح در استان قم افزود: این طرح با مشارکت سپاه امام علی ابن ابیطالب، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی ، شهرداری ، هلال‌احمر و سایر نیروهای مردمی و با ریاست فرماندار قم اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه توفیق‌های به دست آمده در زمینه مقابله با کرونا در قم را نتیجه همکاری مردم، تعامل نهادها و به‌کارگیری همه امکانات استان دانست و گفت: ‌همه دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد بحران و مراجع ، بزرگان و حوزه‌های علمیه مدیریت استان قم را در نیل به این هدف حمایت کردند.

وی بهره‌گیری از ظرفیت خیران و نهادهای مردمی را از جمله اقدام‌های مسوولان از ابتدای شیوع کرونا دانست و افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم نیز صدا و سیما و سایر مطبوعات و رسانه‌های جمعی و فعالان فضای مجازی نقش موثری ایفا نمودند.

سرمست با بیان اینکه قم در بسیاری از طرح‌های مردم محور پیشگام بوده است، خاطرنشان کرد: در زمینه طرح محله محور، از همان ابتدای شیوع کرونا در قم نیروهای مردمی بسیج و هلال‌احمر در زمینه طرح مواسات و ارائه خدمات بهداشتی نقش موثری داشتند.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از این طرح در قم، مسئولیت متولیان اجرای آن را در راستای ارائه آموزش‌های پیشگیرانه و آگاهی بخشی به مردم دانست و گفت: امیدواریم با هم‌افزایی مسوولان استان و مشارکت سپاه علی ابن ابیطالب بتوانیم شاهد توفیق در کاهش شیوع کرونا در سطح استان قم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف به در اختیار قرار دادن همه امکانات لازم برای اجرای این طرح خواهند بود.

وضعیت کرونا در قم همچنان قرمز است/محدودیت‌ها ادامه دارد

استاندار قم گفت: با وجود نزولی شدن آمار بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در قم،‌ وضعیت این استان همچنان قرمز است و محدودیت‌ها ادامه می‌یابد.

بهرام سرمست روز شنبه پس از پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، بیان کرد: از عموم مردم قم به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف همچون فعالیت‌های صنفی و اداری،‌ حضور در اماکن مذهبی و سایر تعاملات اجتماعی تشکر می‌کنم،‌ در همین رابطه وضعیت استان در خصوص میزان بستری‌ها و تعداد فوت‌های ناشی از کرونا به لطف الهی حالت نزولی دارد.

وی افزود: اما محدودیت‌های مصوب هفته‌های گذشته در قم همچنان ادامه دارد تا تغییر وضعیت استان که فعلا وضعیت قرمز را داریم، اما امیدواریم طی هفته‌های آینده با این شیب نزولی که شاهد آن هستیم به وضعیت بهتری برسیم.

وی ادامه داد: در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که امروز به ریاست رییس جمهوری برگزار شد گزارش‌هایی از استان‌های مختلف ارائه شد که خوشبختانه نشان از آن داشت در اکثر استان‌ها با اعمال محدودیت‌های صورت گرفته، وضعیت شیوع کرونا تحت کنترل است اما این محدودیت‌ها همچنان ادامه می‌یابد.

سرمست گفت: علاوه بر این امروز مصوب شد که در بحث استفاده ارباب رجوع از خدمات سازمان‌های دولتی و عمومی همراه داشتن کارت ملی و کارت شناسایی معتبر الزامی باشد و مصوباتی دیگری هم در جلسه امروز مطرح شد که مشروح آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص تعطیلی ادارات قم، اعلام کرد: این موضوع امروز مورد تبادل قرار گرفت،‌ طبق محدودیت‌هایی که هفته گذشته داشتیم دستگاه‌های دولتی و اجرایی به مفهوم عام کلمه دو دسته هستند آن‌هایی که خدمات ضروری می‌دهند و آن‌هایی که خدمات غیرضروری دارند، که بر همان مبنای دستورالعمل قبل عمل می‌کنند اما بالاترین مقام دستگاه‌ اجرایی این اختیار را دارد که تعداد نیروهای حاضر در اداره را به حداقل ممکن رساند به این شرط که مشکلی در امر خدمت‌رسانی به مردم به وجود نیاید.

طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است؛ در شهرهای نارنجی بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های ۳ و ۴ شغلی و مراکز تجمعی مانند پاساژهای سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی ممنوع است.

فهرست مشاغل گروه ۳: مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون‌شهری در گروه‌های شغلی سه قرار دارند.

فهرست مشاغل گروه ۴: همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در گروه‌های شغلی چهار قرار دارند.

در شهرهای نارنجی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی برگزاری می‌شوند و تنها برخی دانشگاه‌ها با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با تأیید وزارت علوم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha