طرح مدرسه خوانا مهمترین مهارت‌های پایه ابتدایی را تقویت می‌کند

شهرکرد -ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز اجرای طرح "بسته تحولی مدرسه خوانا " گفت: اجرای این طرح تقویت مهمترین مهارتهای پایه‌ ابتدایی را برای دانش‌آموزان هدف قرار داده است.

رضوان حکیم‌زاده روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح مدارس خوانا در چهارمحال و بختیاری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: در این طرح، ارتقاء مهارت اصلی و پایه زندگی مانند ادب و مسئولیت‌پذیری و همچنین مشارکت‌پذیری و مهارت‌های چهارگانه زبانی شامل خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن و آداب مهارت‌های اساسی در راستای بهبود و ارتقای این مهارت‌ها برای کیفیت بخشی به آموزش و پرورش دوره ابتدایی در دستورکار است.

وی اظهار داشت: زبان و تفکر وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات است که باید برای استفاده بهتر از این موهبت از تمام توان  استفاده کرد.

حکیم‌زاده به برخی اشکالات در این حوزه بر اساس نتایج آزمون‌های مهارتی خواندن و نوشتن در سطح بین‌المللی و موفق نبودن دانش‌آموزان در این عرصه اشاره کرد و گفت: تقویت زبان و مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن از دوران پیش‌دبستانی مدنظر قرار گرفته شد تا بتوان در تحقق سند تحول بنیادین گام اساسی برداشته شود.

وی تاکید کرد: مهارت‌های خواندن و نوشتن فقط از طریق درس فارسی و نگارش نیست و این مهارت‌ها را باید با استفاده از یک سیستم فراگیر و استفاده از تمام ظرفیت برنامه‌های درسی ارتقاء داد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک زمان به دبستان در کشور" ادبستان" می‌گفتند،افزود: باید در مدارس ابتدایی دانش‌آموزانی را پرورش دهیم که علاوه بر مهارت‌های خواندن و نوشتن بتوانند مهارت‌هایی اساسی دیگر برای زندگی را فراگیرند.

به گفته وی، نباید در نظام تعلیم و تربیت، توجه آموزش و فعالیت‌های آموزشی فقط معطوف به دانش‌آموزان برتر باشد و باید در راستای ارائه اعتماد به نفس به همه دانش‌آموزان تلاش کرد تا بتوان دانش‌آموزانی موفق در همه عرصه‌ها تربیت کرد و زمینه موفقیت آنها در ادامه زندگی و موفقیت شغلی را فراهم کرد.

وی با اشاره به پیش‌قدم بودن چهارمحال و بختیاری، در اجرای طرح‌های مختلف در مقطع ابتدایی و توانمندی‌های که فعالان حوزه ابتدایی دارند، افزود: این عوامل، زمینه را برای واگذاری بسیاری از طرح‌ها و راهبردهای آموزشی کشور به این استان را فراهم کرده است.

به گفته وی، اجرای طرح مدرسه خوانا در سال تحصیلی جدید در پنج درصد مدارس ابتدایی و پیش دبستانی کشور اجرا می‌شود و توسعه این فعالیت آموزشی در سال تحصیلی آینده در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا،اجرای طرح بسته تحولی مدرسه خوانا به صورت پایلوت در استان چهارمحال و بختیاری در ۵۳ مدرسه ابتدایی با فعالیت ۱۷۳ آموزگار آغاز شد.

چهارمحال و بختیاری به عنوان پایلوت طرح بسته تحولی مدرسه خوانا انتخاب شده است که در مابقی استانها تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

این طرح در راستای تقویت مهارت‌های اساسی نوآموزان دوره‌ پیش دبستانی و دانش آموزان دوره ابتدایی از جمله مهارت خواندن، نوشتن، سخن گفتن و گوش دادن است و  این مهارت‌ها به صورت تلفیقی و در قالب بسته تقویت مهارت زندگی، مشارکت مدرسه محور، مهارت‌های زبانی و آداب زندگی اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha