تخصیص بودجه براساس جمعیت از مشکلات خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تخصیص بودجه براساس جمعیت بدون توجه به پراکندگی بالای جمعیت دانش‌آموزی یکی از مشکلات آموزش و پرورش در استان است.

محمدعلی واقعی روز چهارشنبه در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش با نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی افزود: با همراهی و همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و با توجه به همجواری استان با همسایه شرقی و جمعیت بالای مرزنشین، امیدواریم خراسان جنوبی در تخصیص بودجه هم ردیف سیستان و بلوچستان قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به تاثیرگذاری آموزش و پرورش در همه بخش‌های عقیدتی، علمی، اقتصادی، دفاعی، بهداشتی و حتی هسته‌ای، آموزش و پرورش کانون و مرکز توسعه پایدار در تمامی زمینه‌ها است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین سیاست آموزش و پرورش استان در سال‌های اخیر اجرای سند تحول بنیادین است.

وی گفت: پرورش و تربیت افراد خلاق، کارآفرین، مشارکت جو، مسوولیت‌پذیر، اخلاق مدار، نقاد و نقدپذیر، دارای مهارت‌های فنی و اجتماعی، با تقوا و دین‌مدار و در یک کلام در طراز جمهوری اسلامی مهمترین هدف و رسالت فرهنگیان بهارستان علم و ادب به شمار می‌رود.

واقعی پذیرش ۲۷۰ دانش‌آموز استان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در آزمون سراسری ۹۹ را مدال افتخار دیگری بر سینه نظام تعلیم و تربیت دانست و ادامه داد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور و دومین استان کویری کشور است که با مشکلاتی همچون پراکندگی جمعیت، کمبود نیروی انسانی، کمبود اعتبارات و توسعه نیافتن زیرساخت‌های سخت افزاری برای ارایه آموزش‌های نوین دست و پنجه نرم می‌کند.

وی تصویب اعمال مدرک دوم و اجرای طرح رتبه‌بندی را مهمترین خواسته‌های فرهنگیان این خطه برشمرد و گفت: درخصوص استفاده دانش‌آموزان از شبکه شاد نیز عمده مشکل آموزش و پرورش قبل از اینکه مشکل نرم‌افزاری باشد، مشکل سخت‌افزاری، پهنای باند کم اینترنت و نبود نفوذ زیرساخت‌های اینترنتی در بسیاری از شهرها و روستاها به ویژه در مناطق مرزی و عشایری است.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: معلم هنرمند خوش ذوقی است که با سرانگشت تدبیر، درس عشق و ایمان به دانش‌آموزان می‌دهد و آموزش و پرورش، دستگاه مولدی است که بهترین مکان سرمایه‌گذاری برای پرورش فکر و اندیشه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی به شمار می‌رود.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، حجت الاسلام مجید نصیرایی افزود: آینده این نظام مقدس و انقلاب اسلامی ملت ایران بسته به کیفیت ارایه محتواهای آموزشی و پرورشی ارایه شده در فرایند تعلیم و تربیت است و متاسفانه در ادوار مختلف آنچنان که باید و شاید به این دستگاه مهم حیاتی و تاثیرگذار توجه نشده است.

وی اولویت‌بخشی به جمعیت در تخصیص ردیف بودجه را زخم کهنه‌ای بر پیکر استان و مردم انقلابی آن دانست و تصریح کرد: مردم برای تحقق آرمان‌‎ها و اهداف مقدس اسلام ناب در تمامی شئونات جامعه و در عرصه‌های مختلف صبورانه مقاومت و  سختی‌ها را تحمل کرده و می‌کنند.

نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم قهرمان ایران و سرزمین خراسان در حمایت از ولایت و آرمان‌های انقلاب اسلامی چه در عرصه دفاع مقدس و چه پس از آن ثابت قدم بوده و فرزندان دلبندشان را در این مسیر مقدس به قربانگاه عشق فرستاده و می‌فرستند.

وی با اشاره به ایجاد شکاف بین آرمان‌ها و عملکردها افزود: بی‌توجهی به این شکاف‌ها در بدنه انقلاب، خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی فاصله گرفتن از آرمان‌ها را زمینه‌ساز بروز مشکلات متعدد و متنوع دانست و گفت: هرجا رفتارها، سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های ما مبتنی بر منویات ولایت، بر محور انقلاب و انقلابی‌گری بوده است، در تمامی عرصه‌ها موفق بوده‌ و هر کجا فاصله گرفته‌ایم به مشکل برخورده‌ایم.

نصیرایی با اشاره به شهادت مظلومانه دانشمند دفاعی و هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری زاده و سالگرد شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اضافه کرد: این شهدای گرانقدر قبل استفاده از علم و تخصص خود در عرصه‌های هسته‌ای و دفاعی، به تقویت مکارم اخلاق، بصیرت و معنویات می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم با به سخره گرفتن اعتقادات و معنویات سعی در ترویج فرهنگ منحط  غربی بین نسل آینده‌ساز انقلاب را دارد گفت: امروز بشر گرفتار علم مادی است که به جای خدمت به بشریت و حرکت در صراط الهی، در خدمت شیاطین قرار گرفته است.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی عدم تعهد را سرمنشا جنایات، خونریزی‌ها، ظلم‌ها و ستم‌ها برشمرد و افزود: محصول چنین نگرشی تربیت مستکبرانی تروریسم چون دولت غیرقانونی و غاصب رژیم صهیونیستی و امپریالیستی آمریکایی است.

وی با بیان اینکه نباید محیط آموزش و پرورش تک بعدی، رنگی و سطحی‌نگر شود تاکید کرد: در گام دوم انقلاب باید آسیب شناسی جدی در حوزه‌های مختلف نظام تعلیم و تربیت صورت بگیرد و با شناسایی نقاط ضعف و قوت؛ نقطه‌های قوت تقویت شود و در رفع و نقاط ضعف بکوشیم.

وی گفت: روشنگری، تعامل و ارتباط مستمر باعث تقویت برنامه‌ها، فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌ها در حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت می‌شود از این رو  افزایش این گونه جلسات می‌تواند نقاط ضعف را برطرف ساخته، ضمن جلوگیری از برخی سوء تفاهمات؛ باعث ارتقای فرایند تعلیم و تربیت در استان شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان در حالی کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که سومین استان پهناور کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha