ایران به هیچ کشوری اجازه مداخله به تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه مداخله و تعرض به تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود با هیچکس مماشات نداشته و ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

‌حسین نوش‌آبادی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران، در اولویت رابطه با همسایگان افزود: حسن همجواری و همکاری با همسایگان و توسعه روابط در محیط همسایگی، از اصول سیاست خارجی ایران است و این موضوع همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

وی تأکید کرد: شرایط حساس منطقه ایجاب می‌کند که تمامی مسلمانان به ویژه مردم جمهوری آذربایجان و ترکیه هوشیاری خود را حفظ کرده و ابزار توطئه‌های پیچیده اختلاف افکن دشمن قرار نگیرند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم غیور خطه آذربایجان ایران اسلامی نیز بارها ثابت کرده‌اند که اجازه کوچک‌ترین مداخله جویی بیگانگان در امور داخلی کشور را نمی‌دهند و تا پای جان از ایران اسلامی دفاع می‌کنند.

وی اظهار داشت: دشمنان ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی باید بدانند که ملت ایران با وجود تنوع قومی، فرهنگی و زبانی، در حفظ کیان کشور، دفاع از سرزمین و صیانت از منافع ملی، با یکدیگر متحد هستند و هرگونه مداخله بیگانگان را در امور داخلی کشور، کوبنده پاسخ می‌دهند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس تاکید کرد: مردم خطه آذربایجان در عین علاقه‌مندی به زبان و فرهنگ بومی خود، به بیگانگان اجازه تعرض به تمامیت ارزی و دخالت در امور داخلی کشور را نمی‌دهند.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی افزود: دیگر دوران ادعاهای ارضی و توهم امپراطوری‌ها تمام شده و جمهوری اسلامی ایران با رفتارهای غیر عقلایی و توسعه طلبانه به شدت برخورد می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تازگی شعری را درباره رودخانه ارس در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خواند که مضمون مداخله جویانه در امور کشورمان داشت.

این اقدام رئیس جمهوری ترکیه، با واکنش گسترده دستگاه دیپلماسی و همچنین مردم ایران مواجه شد؛ پس از آن مولود چاوش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه شنبه شب در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بر روابط نزدیک و دوستانه آنکارا - تهران و سیاست قطعی حسن همجواری ترکیه با ایران تاکید کرد.

وزیر امورخارجه ترکیه اطمینان داد که رئیس جمهوری ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل گذاشته و نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت شده نیز مطلع نبوده و آن را صرفاً در ارتباط لاچین و قره‌باغ می دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha