پژوهش‌های آموزش و پرورش برای حل مشکلات این نهاد بکارگرفته شود

اصفهان-ایرنا- رییس گروه تحقیق و پژوهش اداره‌کل آموزش وپرورش اصفهان گفت: سالانه هزاران مورد پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت انجام می شود که ضروری است یافته‌های آنها برای حل مشکلات عرصه مختلف این نهاد بکارگرفته شود.

معصومه پوررجب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاید بتوان گفت راز غرق شدن در مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت در همین بی‌توجهی‌ها به بُعد عملی پژوهش ها نهفته است.

وی اظهارداشت: در واقع در جامعه امروز در چرخه پژوهشهای علمی، پژوهش فقط برای پژوهش و توجه بر روی تولید علم صورت می‌گیرد و نسبت به نتایج و یافته‌های پژوهشی تاحدودی بی توجهی می شود.

پوررجب  خاطرنشان کرد: این درحالیست که مرحله آخر چرخه پژوهشی، کاربست یافته‌های پژوهشی است که مهمترین مرحله در رفع مشکلات سیستم و درمان چالش‌ها و مسائل محسوب می شود که در عمل حذف می‌شود.

وی با بیان این که یکی از  اهداف این گروه توجه به یافته‌های پژوهشی، بومی‌سازی و عملیاتی‌کردن آن است ، اظهارداشت: هفته پژوهش فرصتی برای طراحی برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت یکسال تحصیلی و پنج سال تحصیلی باهدف پژوهشی است.

رییس گروه تحقیق وپژوهش اداره‌کل آموزش وپرورش اصفهان یادآور شد: با توجه به اینکه شرایط آموزش با بحران کرونا تاحدودی دستخوش تغییر شده و هیج یک از سیستمهای آموزش و پرورش دنیا، آمادگی لازم را برای مقابله با آن نداشتند و آموزش مجازی آنقدر شالوده و بستر خوبی در تمام دنیا نداشت ولی با این وجود شرایطی فراهم شد تا از آموزش حضوری به سوی آموزش مجازی و از راه دور قدم برداریم.

پوررجب افزود: بر این اساس یکی از برنامه هایی که راس کار گروه تحقیق و پژوهش استان قرار گرفته است یاری رساندن به همکاران در بحث استفاده از فضای مجازی و نرم‌افزارهای آموزشی است که می توانند برای تقویت سطح آموزش خود بصورت مجازی و از راه دور استفاده کنند.

وی اضافه کرد: براین اساس آموزش این نرم افزارهای را بصورت وسیع در دستور کار قرار گرفت و همچنین دوره‌های تخصصی پژوهشی خاصی برای تمامی همکاران در سطح اداره‌کل، نواحی و مناطق و مدارس تهیه و برگزار شد.

این مسوول پژوهشی افزود: با توجه به شعار آموزش و پرورش در هفته پژوهش سال ۹۹ که "مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر" است، هدف ما تعلیم و تربیت یک دانش آموز پرسشگر و نه پژوهنده است و ما به دنبال تربیت دانش آموزی هستیم که سوال بپرسد و با همراهی معلم و مدیر در جستجوی پاسخ به سوال باشد و سپس به یک دانش آموز پژوهنده تبدیل شود.

رییس گروه تحقیق وپژوهش اداره‌کل آموزش وپرورش اصفهان با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت پژوهش و فناوری گفت: این برنامه‌ها در ۲ سطح برون و درون دستگاهی انجام می‌شود که بخش برون دستگاهی زیرنظر استانداری و یکی از دانشگاه‌های مادر است که امسال دانشگاه اصفهان و نایب رییس آن شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است فرآیند کار را انجام دادند.

وی برنامه‌ها را در سه بخش تجلیل از "فناوران و پژوهشگران برتر و معلمان پژوهنده"، "دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برتر" و "نمایشگاه هفته پژوهش" ذکر کرد و گفت: در بخش فناوران و پژوهشگران برتر، با توجه به سهمیه اختصاصی به اصفهان، یک فناور برتر یا یک پژوهشگر یا یک طرح پژوهشی برتر از همکاران فرهنگی برای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ارسال شده است.

پوررجب افزود: دبیرخانه جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناوران برتر امسال سه دانش آموز را در سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم به شهرک معرفی کرده است.

وی درباره برپایی نمایشگاه که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع است گفت: این نمایشگاه بصورت مجازی در ماه جاری برگزار می‌شود.

این مسوول پژوهشی افزود: همچنین محدودیتی در پذیرش تعداد آثار وجود ندارد، بخشنامه‌ای به تمام مناطق و نواحی استان ارسال و از معلمان، دانش آموزان و همکاران فرهنگی درخواست شد که دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در قالب‌های مختلف ارسال کنند تا در نمایشگاه آینده بارگذاری شود.

پوررجب از برگزاری مراسم تجلیل از چهار دانش‌آموز پژوهنده برتر کشوری از استان اصفهان به نام "سیده سارینا کلانتری" پایه یازدهم رشته تجربی از مدرسه فرزانگان خمینی شهر و"سینا اسدی"، "حسین اسلامی" و "محمدمهدی فرهادی" دانش آموزان دوره ابتدایی از آموزشگاه بوستان بویین میاندشت در مراسمی که به همت مدیریت پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در تهران با حضور مقام عالی وزارت مربوطه و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران کل ادارات آموزش و پرورش استانها برگزار شد، اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha