طرح‌های فصلی و فروش آنلاین؛ چاره کتابفروشی‌ها در روزگار کرونایی

تهران-ایرنا- مسئول یک کتابفروشی تخصصی کودک و نوجوان، با اشاره به از دست دادن مخاطبان در روزگار کرونا، طرح‌های فصلی و فروش آنلاین را چاره کتابفروشی‌ها در این موقعیت دانست.

به گزارش روز ‌سه‌شنبه گروه فرهنگی ایرنا، روزهایی که می‌گذرانیم لحظات ناشناخته‌ای هستند که کرونا زندگی اجتماعی و اقتصادی دنیا را متاثر کرده است. بازار کتاب نیز از این هجوم بی نصیب نمانده و کتابفروشان و ناشران، به دنبال راه‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند. در ایران نیز، همه بخش‌های فرهنگی و اقتصادی مربوط به کتاب با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند، با مسئولکتابفروشی‌ کودک و نوجوان که به یک انتشارات تخصصی تعلق دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم. او معتقد است کرونا، ضررهای بسیاری به کار کتابفروشان زده و مخاطبان کودک و نوجوان را از کتاب دور کرده اما فروش آنلاین و طرح‌های فصلی خانه کتاب، تا حدی این وضعیت را بهبود بخشیده است.

حمیده افشون، مدیر کتاب فروشی پیدایش در شمال شرق تهران با اشاره به اینکه وضعیت کتابفروشی ها چندان خوشایند نیست گفت: مدت کرونایی بیش از آنکه سود داشته باشیم ضرر کرده ایم. هر چه بگویم، تکرار مکررات است، وضعیت بیشتر کتابفروشی‌ها همین طور است، از من بپرسید چه از دیگر کتابفروشی‌ها، همین پاسخ را می‌دهند.
وی افزود: برخی از کتابفروشی های زنجیره ای که گسترده هم هستند در مدت قرنطینه به طور کامل بسته بودند. نه فقط کتابفروشی‌های مستقل، کتابفروشی های وابسته به نشر و دیگران نیز، همین وضعیت را دارند.
افشون درباره وضعیت فروش آنلاین بیان کرد: بیشتر تلاشمان این بود که مردم را به سمت خرید آنلاین کتاب و محصولات فرهنگی تشویق کنیم. البته مشتری حضوری هم داشتیم اما ترجیح ما این بود که خریدها برخط باشند و هم برای حفظ سلامت مشتریان و مخاطبان و هم همکاران فروشگاه، تمرکز ما روی فروش‌آنلاین بود.
این مسئول کتابفروشی، در پاسخ به این سوال که نشست‌های تخصصی خانه کتاب پیدایش در روند معرفی کار فروشگاه تاثیر داشتند گفت ما در این مدت خیلی از مشتریان امامان را به خاطر لغو این نشست ها از دست دادیم. خیلی از کتابفروشی ها به خاطر محیطی که داشتند توانستند برنامه‌هایی در این مدت کرونا برگزار کنند اما این امکان را نداشتیم و برخی کتاب‌فروشی‌ها خیلی از مشتریان ما را هم به سمت خود جذب کردند و ما از چند جهت ضرر دیدیم.

بازپرداخت زودهنگام مطالبات طرح‌های فصلی، اتفاق خوبی است
وی درباره طرح های فصلی فروش کتاب اینگونه توضیح داد: آنها به کار ما بسیار کمک کرده است. ما تا پیش از کرونا فروشی که در ده روز بدون طرح فصلی داشتیم دو برابر فروش مان در طرح بود اما با توجه به وضعیت بازار نشر این طرح ها بسیار به ما کمک می کند که بتوانیم به کارمان ادامه دهیم.
این کتابفروش درباره بازپرداخت سریع مطالبات طرح های تابستانه و پاییزه اظهار داشت: این اتفاق خوبی است چون کتابفروشی ها وضعیت بدی دارند، بازپرداخت سریع می‌تواند روی گردش مالی کتابفروشی تاثیرگذار باشد و به کار ما کمک کند.
مسئول کتابفروشی پیدایش، درپاسخ به این سوال که چه عاملی می‌تواند به حفظ کتابفروشی‌ها کمک کند، گفت: شاید حمایت دولت از کتابفروشی‌های خصوصی و لطف مردم بتوانند به ادامه حیات کتابفروشی‌ها کمک کند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که همیشه با آن دست به گریبان بوده‌ایم و در این روزها سخت‌تر هم شده است، فروش کتاب‌ها گوشه خیابان یا تخفیف‌های ۵۰ درصدی است که در مترو و برخی اماکن عمومی می‌بینیم.

تخفیف‌های ۵۰ درصدی کتاب‌های قاچاق مخاطب را گمراه می‌کند

وی ادامه داد: این معضل یکی از مهم‌ترین ضررهایی است که به کتابفروشی‌ها خورده و مدام با آن‌ها مقایسه می‌شویم. این اتفاق باعث شده است که مردم به شدت به آن‌ها روی بیاورند چون می‌بینند یک عنوان با همان مشخصات با قیمت کمتری ارائه می‌شود اما مسئله قاچاق بودن کتاب‌ها را نمی‌دانند. این موضوع باید با جدیت بیشتری پیگیری شود، تا کار کتابفروشی‌ها هم آسان‌تر باشد، این تخفیف‌ها مخاطب را گمراه می‌کند. 
افشون درباره از دست دادن مخاطبان کودک و نوجوان برای کتابفروشی پیدایش کتابفروشی تخصصی کودکان و نوجوانان است گفت: میشه در برنامه های ویژه کودکان پیشقدم بودیم، امسال هم در برنامه‌های تهیه لوازم تحریر یا تبلت برای کودکان و نوجوانان در مناطق کم بضاعت شرکت کردیم اما برنامه‌های دیگری در دست داریم، برنامه‌های آموزنده ای که وقتی بچه‌ها در خانه هستند حوصله شان سر نرود و به کتاب خواندن جذب شوند.

وی اضافه کرد: بخش اعظم مخاطبان ما کودکان و نوجوانان هستند و با توجه به وضعیت فعلی ما جمع قابل توجهی را از دست داده‌ایم، کم پیش می‌آید که کودکان بتوانند به کتابفروشی بیایند و دلیل بسیار منطقی دارد، خانواده‌ها در این شلوغی نمی‌توانند فرزندان خود را به خطر بیندازند و این برای ما قابل درک است اما باید راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان اصلی خود پیدا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha