پرونده  ۹ کاروانسرا تاریخی یزد برای ثبت جهانی تهیه شد

یزد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با اشاره به پیشنهاد وزارتخانه برای تدوین پرونده کاروانسراهای ایرانی گفت: در بررسی ها ، مشخصات ۹ مورد این بناها و فضاهای تاریخی استان برای ثبت در فهرست آثار جهانی تهیه و ارسال شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی یزد به ایرنا، سید مصطفی فاطمی این کاروانسراها را سریزد، زین‌الدین، کرمانشاهان، قلعه خرگوشی، خرانق، انجیره، رشتی عقدا، شاه عباسی میبد و شاه عباسی مهریز ذکر کرد.

وی افزود: این آثار تاریخی و فرهنگی در رقابت با کاروانسراهای ایرانی دیگر استان ها قرار دارد و  از میان آنها تعداد محدودی برای ثبت جهانی به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو )معرفی می شود.

وی اظهار کرد: هر کدام از این کاروانسراها خصوصیات متمایزی دارد به عنوان مثال زین الدین تنها کاروانسرای مدور استان  است و انجیره قدیمی‌ترین اثر ثبتی و سریزد مهریز نیز به عنوان بزرگترین مجموعه کاروانسراهای استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: پرونده‌ این بناها در قالب یک پرونده‌ کشوری برای ثبت جهانی ارسال می شود. 

۳۵ کاروانسرا در استان یزد وجود دارد.

استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha