به گزارش ایرنا، محسن هاشمی روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در شهر تهران و هفتمن جشنواره پژوهش و آموزش شهری و روستایی افزود: علاوه بر جمعیت داخلی شهر تهران صحبت از ۴۳ شهر اقماری در اطراف تهران است که روی تهران اثر میگذارند و اگر تهران را بدون این شهرها در نظر بگیریم اشتباه بزرگی کردهایم چرا که هم اکنون مدیریت این شهرها هم در اختیار شهر تهران نیست و مخصوصا حریم آنها میتواند مشکلات تهران را فراوانتر کند و لذا باید یک مدیریت یکپارچجه در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: ما در جنگ جهانی دوم ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داشتیم و تهران تاریخی در انتهای قاجار در پایان سلطنت پهلوی دوم یک صد برابر شد و جمعیت از مرز ۵ میلیون عبور کرد که هیچ کجای دنیا چنین گسترشی وجود نداشته است من تاریخ شهرها با قدمت چندساله را هم که میبینم مثل قاهره یا توکیو و پکن این طور گسترش نیافته اند.
هاشمی ادامه داد: به شکلی که تقریبا میشود گفت تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات فرصتی پیش نیامد که بتوانیم درباره معضلات تهران برخورد عمیق و پژوهشی داشته باشیم و طوری عمل کنیم که به سمت حل مشکلات برویم
وی تاکید کرد: می بینیم که جمعیت شهر تهران نزدیک به نه میلیون نفر است و اقمار تهران حدود سه تا چهار میلیون نفر جمعیت دارد که جمعیت تهران را باید ۱۳ میلیون در نظر گرفت و در روز بیش از ۱۰ میلیون جمعیت است.
رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مسائل مهم در کنار شعار جناب آقای حناچی تهران عنوان شهری برای زندگی را باید طرح کرد، تهران برای زندگی به مرور دچار مشکل میشود و باید کاری کنیم که شهری برای زندگی باشد، در نتیجه توصیه میکنم یک بررسی عمیق جامعه شناختی و راهیابی عاقلانه و بخردانه برای مسائل اجتماعی شهر و تاب آوری شهر چه در بعد بلایای طبیعی و چه در آسیبهای اجتماعی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: آسیبهای اجتماعی هم اهمیت بسیار دارد درست است در بلایای طبیعی به یک باره چند هزار نفر میمیرند اما آسیبهای اجتماعی به تدریج مردم را دچار مشکل میکند و در تاب آوری باید این را هم در نظر بگیریم و پژوهشهای عمیقی میطلبد و به هم کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود.
هاشمی با اشاره به بحران بیماری کرونا در شهر تهران نیز گفت: به سالگرد کرونا میرسیم چند نکته را باید در این زمینه تحقیق کنیم یکی بحث تضاد کاهش تقاضا و افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی شهری است الان تقاضا در حمل و نقل شهری کم شده است اما با این وجود هم حمل و نقل خطرناک است و ما باید افزایش ظرفیت دهیم.
به گفته وی، یکی هم تضاد دورکاری و کاهش حضور کارمندان با کارآمدی آنهاست این که چقدر این دورکاری کارآمد است در این زمینه تحقیق نشده است و باید پژوهش مناسبی شکل بگیرد.
هاشمی خاطرنشان کرد: در نهایت تضادی است که بین کاهش درآمد و افزایش هزینهها ایجاد شده و بار هزینه پرسنلی و نگهداری بر دوش شهرداری است خواهش میکنم که در این سه مورد تحقیقات ویژه را انجام بدهند.
نظر شما