زیرگذر شهید فخری‌زاده در شیراز افتتاح شد

شیراز-ایرنا-زیرگذر شهید محسن فخری‌زاده با صرف ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری و جمعی از مسولان ارشد استانی در شیراز به بهره‌برداری رسید.

استاندار فارس، پنجشنبه در آیین افتتاح زیرگذر دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده، ضمن قدردانی از شکیبایی شهروندانی که مزاحمت‌های ناخواسته اجرای پروژه‌ها را تحمل می‌کنند، اظهار داشت: در استان فارس و کلانشهر شیراز، تلاش‌های موثری انجام شده که این مهم با ترسیم یک سیاست‌گذاری درست، پرهیز از چالش‌ها و تنش‌های بین تصمیم‌گیرندگان به دست آمده است.

وی، با ابراز خرسندی از اینکه دست اندرکاران استان توانسته‌اند در بستری از آرامش، اقدامات قابل قبولی برای رفع مشکلات مردم انجام دهند، این روند را در مسیر تحقق اهداف دولت تدبیر و امید دانست.

استاندار فارس با اشاره به جایگاه محلی، منطقه‌ای، ملی، فرا ملی و جهانی شهر شیراز، گفت: همگان خوب می‌دانند که شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی دارای نقش‌های متفاوتی است.

رحیمی افزود: شهر شیراز در ارتباط با شهروندان، نقشی محلی، در ارتباط با ۳۶ شهرستان استان، نقشی منطقه‌ای و در حوزه خدمت رسانی به جنوب کشور نقشی ملی را ایفا می‌کند.

وی، همچنین به نقش فراملی استان فارس در به اهتزاز درآوردن پرچم فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران زمین اشاره و بیان کرد: برای تحقق هر یک از این نقش‌ها باید برنامه‌های مدونی وجود داشته باشد.

استاندار فارس ادامه داد: البته در مسیر ایفای نقش‌های مختلف، شهر شیراز با محدودیت‌هایی نیز رو به رو است که باید برای کاستن از این فشارها تلاش کنیم.

رحیمی اضافه کرد: در راستای ایفای نقش این کلانشهر باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که شیراز را چگونه می‌شناسیم و چگونه باید از ایفای نقش جهانی شیراز برای رونق اقتصاد شهری استفاده کنیم.؟

استاندار فارس، پروژه‌هایی مانند محور عرفان، بهسازی اطراف آرامگاه سعدی ،حافظ، حرم مطهر شاهچراغ (ع)، احداث موزه گردشگری و سایر موارد اینچنینی را از موارد توجه به نقش بین‌المللی شیراز و اجرای این نقش برشمرد و گفت: مسوولان شهری و استانی باید در پی کاهش فشارهای ناشی از تحریم‌ها، شیوع کرونا و تاثیر آنها بر اقتصاد شهری و رفاه شهروندان باشند.

توجه به استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و یا بهره‌گرفتن از فرصت‌های بین‌المللی از جمله راهکارهایی بود که استاندار فارس برای کاهش اثر فشارها بر زندگی مردم به آنها اشاره کرد.

استاندار فارس عنوان کرد: کسانی که می‌توانند برای کاهش فشار بر مردم اقدام کنند اما نمی‌کنند و یا موانع و مشکلاتی در این مسیر ایجاد می‌کنند باید در برابر ملت ایران پاسخگو باشند.

وی اظهار داشت: رضایتمندی مردمی نشان دهنده موفقیت هر دوره مسوولیتی در کشور است.

رحیمی بیان کرد: عده‌ای برای رقابت‌های خاص به دنبال مشوش کردن عملکردها هستند که امری بسیار ناپسند است و هرگز سکو و پلی برای برتری جویی نخواهد بود.

استاندار فارس، با اشاره به اینکه در دوره‌های پیش اقدامات خوبی انجام شده و در آینده باید کارهای بهتر و پسندیده‌تری انجام شود، گفت: با این دیدگاه باید به دنبال کامل کردن اقدامات گذشتگان باشیم تا یک شهر به سر منزل مقصود و توسعه شهری و در نتیجه آسایش رفاه زندگی شهروندان دست پیدا کند.

رحیمی، با بیان اینکه شهرداری شیراز در سال‌های گذشته اقدامات در خور توجهی انجام داده است، اظهار داشت: به یاد نمی‌آورم که شهرداری شیراز یا شورای اسلامی شهر، خواسته‌ای مطرح کرده باشند و به عنوان مدیر ارشد استان پاسخ منفی از من شنیده باشند.

وی افزود: در صورتی که این خواسته‌ها در چارچوب قانون و حدود اختیارات استاندار نبوده نیز تلاش کرده‌ام موارد را در سطح کلان و ملی پیگیری کنم.

شهردار شیراز: بگذارید کارمان را انجام دهیم

شهردار شیراز نیز در این آیین گفت: ترور دانشمند صنعت دفاعی کشور شهید فخری زاده، لکه ننگینی بر پیشانی دشمنان این مرز و بوم است.

حیدر اسکندرپور بیان داشت: شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری به موقع تصمیم به نامگذاری معبری بنام این شهید والامقام گرفتند و یکی از زیرگذرهای نوبنیاد این شهر امروز (بیست و هفتم آذرماه ۹۹) به نام شهید فخری زاده نامگذاری شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حقوق شهروندی و اهمیت آن پرداخت و گفت: بخش اعظم قانون اساسی کشور برای رعایت حقوق شهروندی است و حکومت باید دستیابی مردم را در تمام موارد و خدمات تسهیل کند.

اسکندرپور ادامه داد: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باید مهمترین اولویت مدیریت شهری باشد زیرا اگر هر تعداد پل و تقاطع ساخته شود اما کیفیت زندگی مردم افزایش نیابد، بازهم شهروندان ناراضی خواهند بود.

شهردار شیراز اضافه کرد: در دوره فعلی شهرداری شیراز در اجرای تمام پروژه‌های عمرانی، ارتقای کیفیت زندگی اهالی ملاک عمل بوده تا مردم بتوانند به زندگی با کیفیت در شهر ادامه دهند.

وی، همچنین اظهار داشت: اغلب بوستان‌ها و فضاهای شهری شیراز عملا برای شهروندان قابل استفاده نیست و آنان نمی‌توانند بیش از ۳۰ دقیقه در این مکان‌ها ایستایی داشته باشند.

اسکندرپور افزود: در حال حاضر مواردی ازجمله وجود فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی متناسب با سنین مختلف (کودکان، میانسالان و کهنسالان) برای ساخت فضاهای سبز و بوستان‌ها مدنظر مدیریت شهری شیراز است.

وی، به موضوع ماه‌های پایانی عمر شورای اسلامی و شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: به منقدان می‌گویم لطفا اجازه دهید در این مدت باقی‌مانده کارمان را انجام دهیم.

صرف ۴۵۰ میلیارد اعتبار برای ساخت زیرگذر شهید فخری زاده

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این آیبن بیان کرد: این پروژه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال و با هدف تسهیل دسترسی شهروندان در طول محور عرفان طراحی و اجرا شده است.

اسماعیل صالحی گفت: این زیر گذر که در مجاورت رودخانه خشک و کنارگذر پیشرو واقع شده با هدف تسهیل دسترسی شهروندان و گردشگران به بافت تاریخی، فرهنگی و مراکز متعدد مذهبی و گردشگری و در راستای تکمیل پیاده راه محور عرفان و تسهیل ترافیک دروازه اصفهان احداث شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز همچنین به مشکل جا به جایی تاسیسات در مسیر پروژه‌های شهری اشاره و بیان کرد: پروژه زیر گذر شهید محسن فخری زاده، یک سال عملیات اجرایی آن با مشکل جابه جایی تاسیسات شهری مواجه شد به گونه‌ای که جابه جایی ۶ کابل فشار قوی بیش از چهار ماه از زمان اجرای پروژه را به خود اختصاص داد، همچنین جابه جایی لوله‌های آب و تملک اماکن در مسیر، از دیگر مشکلات فرا روی اجرای این پروژه بود.

صالحی ادامه داد: این زیرگذر که طول آن ۴۳۰ متر است با همکاری کسبه اطراف این پروژه، شهروندان و همچنین تلاش شبانه روزی پرسنل شهرداری در مدت زمانی کوتاه به بهره‌برداری رسیده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون شهرداری با هدف رضایتمندی و تسهیل در عبور و مرور ایمن شهروندان، چندین پروژه‌ بزرگ مقایس در سطح ملی و استانی به بهره بردا ی رسانده که از جمله آنها افتتاح پروژه چپ گرد صدرا برای رفع مشکلات ترافیکی شمال غرب شیراز است.

دسترسی آسان و سریع به خدمات شهرداری، حق همه شهروندان شیراز است

رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم با تاکید بر اینکه، دسترسی آسان و سریع به خدمات از حقوق مسلم شهروندان است، عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز را در حوزه حقوق شهروندی، برجسته و قابل دفاع خواند و اظهار داشت: آمادگی داریم این موضوع را در هر مکان و زمانی با عدد و رقم نشان دهیم.

عبدالرزاق موسوی افزود: ساخت این زیرگذر نیز حاصل کار عوامل متعدد انسانی اعم از مدیریت شهرداری، شهردار منطقه، مجموعه مدیران و مهمتر از همه مردمی است که هزینه اداره این شهر را می‌پردازند. 

وی، با اشاره به تفاوت شهرداری در نوع عملکرد با دیگر نهادها و سازمان‌ها گفت: هزینه‌های اداره شهر را شهروندان پرداخت می‌کنند و همین موضوع، جنس و نوع کار، همچنین اهمیت و حساسیت نحوه ارائه خدمات را دو چندان ساخته است. 

موسوی، موضوع تسهیل دسترسی آسان و سریع به خدمات را از مباحث بسیار مهم در اسناد بین‌المللی حقوق شهروندی دانست و گفت: در ارزیابی‌های گوناگون، موضوع حق دسترسی به عنوان حقوق بنیادی شناخته می‌شود همانگونه که در دیگر حوزه‌ها از دسترسی آزاد به اطلاعات و خدمات یاد می‌شود، اما آنچه در شهرداری موضوعیت دارد، حق دسترسی راحت و آسان به انواع خدمات است.

وی، مهمترین ماموریت شهرداری و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان را حق ایجاد زمینه دسترسی آسان و سریع به خدمات با کیفیت دانست و گفت: یکی از مصادیق این موضوع را امروز (پنجنشبنه) در افتتاح این پروژه شاهد هستیم.

خط ۲ مترو پروژه‌ای فراملی است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در قسمت دیگری از مطالب خود با اشاره به بازدید اخیرش از خط ۲ متروی شیراز، از این پروژه به عنوان طرحی ملی و حتی فراملی یاد کرد و اظهار داشت: نقش مدیران شایسته را در اجرای این پروژه نادیده نمی‌گیریم اما نباید از جوانانی غافل شد که به شایستگی در کنار مدیران با تجربه و پا به پای آنان در این خط مترو و دیگر پروژه‌های شهری، توانمندی خود را نشان دادند و ضروری است که از آنها تقدیر کنیم. 

موسوی، با بیان اینکه جوانان سرمایه‌های با ارزش کشور، استان و شهر هستند، گفت: امروز به عنوان عضوی از شورای شهر، این ایراد را بر خود دارم که با وجود همه کارهایی که انجام دادیم نتوانستیم مشکل جوانان را حل کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز از استاندار فارس درخواست کرد که اهتمام ویژه‌ای برای حل مشکل جوانانی که در میان آنها مدیران بسیار شایسته‌ای نیز وجود دارد، داشته باشد. 

موسوی، همچنین خواستار همکاری دولت برای حل مشکل نیروی انسانی در شهرداری‌ها شد.

شهید محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی کشور روز هفتم آذر ماه ۹۹ در منطقه آبسرد دماوند مورد هدف یک عملیات تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha