مجلس در هفته‌ای که گذشت

تهران-ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی این هفته طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در صحن علنی بررسی کردند. فضای بهارستان هم با مشخص شدن ترکیب نهایی کمیسیون تلفیق، بودجه‌ای‌تر شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در حالی که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی آن قاعدتا باید تمرکز خود را در این روزها صرف بررسی پیشنهادات بودجه‌ای نمایندگان بکنند، بخش اعظم وقت نمایندگان در هفته ای که گذشت، صرف بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شد. این طرح در نهایت به کمیسیون شوراها ارجاع شد تا مودای که دارای ابهام بود را مورد بررسی دقیقتر قرارداده و بعد از رفع ابهام به صحن ارائه کند.

 نمایندگان مجلس روز یکشنبه در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه تحت عنوان برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور را مورد بررسی قراردادند. توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه و نرخ بیکاری بر اساس توزیع اعتبارات داخل استان از مهمترین موارد مطرح شده در این طرح بود.

نمایندگان روز سه شنبه هم مواد دیگری از این طرح را بررسی و تصویب کردند. تسویه خوراک تحویلی شرکت‌های دولتی به شرکت‌های غیر دولتی از جمله فروش نفت خام و میعانات گازی با ساز و کار ضمانت بانکی و اعتبار اسنادی حداکثر ظرف یک ماه از زمان تحویل و طی ردیف اعتباری مشخص و در نهایت تنظیم، تصویب، اجرا و تفریغ بودجه به تفکیک برنامه اجرایی و بهای تمام شده و مقدار کمی هدف از دیگر تصمیمات مجلسی‌ها در این روز بود.

کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ۱۱ آبان ماه از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد. این طرح قرار است به زعم طراحان، مانع ورود داوطلبان فاقد صلاحیت به عرصه ثبت نام و رقابت انتخاباتی برای  نامزدی ریاست جمهوری شود.

 از همان زمان که کلیات این طرح در مجلس به تصویب رسید، انتقادات زیادی از مجلس درخصوص طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. با این حال ظاهرا این انتقادات تاثیر چندانی در فرایند بررسی این طرح نداشته است کما اینکه در جریان بررسی این طرح در جلسات علنی مجلس تغییرات قابل توجهی در این طرح رخ نداد.به طوری که برخی از ناظران و کارشناسان مسائل سیاسی هدف از تصویب این طرح از سوی نمایندگان را فراهم کردن فضا برای  سن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مسئله تابعیت، تست روانی و پزشکی از داوطلبان از جمله مواردی بود که در جریان بررسی شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

سن داوطلبان از موضوعاتی بوده که در ماه‌های اخیر دستمایه نقد ناظران و فعالان سیاسی بوده است. هفته گذشته در این خصوص پیشنهادات متعددی مطرح شد اما در نهایت اتفاق معنی داری رخ نداد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حداقل سن ۳۵ سال برای داوطلب ریاست جمهوری مخالفت کردند همچنین نمایندگان  تصویب کردند که روسای جمهوری که قصد شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشند باید سنشان کمتر از ۷۰ سال باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه هم در ادامه بررسی این طرح با پیشنهاد نوری قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد برای گرفتن تست پزشکی از داوطلبان ریاست جمهوری مخالفت کردند. نمایندگان همچنین با ارجاع ۳ بند این طرح به کمیسیون شوراها موافقت کردند و با حذف بند ۱۰ ماده واحده طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند تا برخورداری از سابقه مسوولیت در طرح لحاظ شود.

 نمایندگان این هفته به اظهارات پنجشنبه گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در مراسم رژه پیروزی در باکو هم واکنش نشان دادند. وی در سخنان خود شعری درباره جدایی دو سوی رود ارس بیان کرد که واکنش گسترده ایرانیان را در پی داشت. در حالی که غالب نمایندگان به این اظهارات واکنش نشان دادند با این حال نطق «محمود احمدی بیغش» نماینده مردم شازند باعث بروز حواشی در بهارستان شد.

بیغش در نطق میان دستور خود تقریبا به همه تاخت هم نمایندگان آذری در مجلس، هم دستگاه دیپلماسی مخاطب سخنان تند نماینده شازند شدند. با این حال وی احمد نادری نماینده مردم تهران که چندی پیش درباره طالبان اظهار نظری کرده بود، ‌را هم از انتقادات خود بی‌نصیب نگذاشت. اظهار نظر بیغش باعث واکنش نادری شد و او خواستار ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این مسئله و همچنین تجدیدنظر در عضویت وی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد.

با این حال همانطور که انتظار می‌رفت با تماس تلفنی مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با ظریف و توضیحات وی درباره شعرخوانی رییس جمهور ترکیه از التهاب سیاسی در فضای مجازی و رسانه ای و به تبع‌آن در مجلس کاسته شد.

 در هر صورت نمایندگان در هفته‌ای که پیش روست، ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار دارند. با  مشخص شدن ترکیب نهایی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ،بررسی لایحه وارد فرایند جدیتری خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha