سالانه ۱۴ تن در هکتار فرسایش خاک در خراسان رضوی انجام می‌شود

مشهد- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: هرسال به طور میانگین ۱۴ تن در هکتار فرسایش خاک در این استان انجام می‌شود.

محمود روشندل روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان در برخی مناطق استان بیشتر است و تنها راه مقابله و کاهش آن انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی ادامه داد: امنیت غذایی ما در حفظ خاک است و به همین دلیل فرسایش خاک یکی از مهمترین چالش‌های حوزه اقتصادی است.

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: از کل مساحت استان که حدود ۱۱.۷ میلون هکتار است حدود ۷۰ درصد و معادل ۸.۲ میلیون هکتار عرصه‌های ملی است.

وی افزود: با اقدامات آبخیزداری و مشارکت مردم و همراهی آنها می‌توان فرسایش خاک را مدیریت کرد و با انجام اقدامات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی می‌توان موجبات حفظ خاک و کنترل فرسایش را فراهم نمود.

روشندل ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با انجام اقدامات آبخیزداری می‌توان فرسایش خاک را به ۹ تن در هکتار کاهش داد.

وی گفت: تاکنون ۲۵ جنگل دست‌ کاشت برای گسترش محیط زیست سبز، مقابله با فرسایش خاک، کاهش نقاط بحرانی در معرض وزش فرساینده باد و نیز جلوگیری از گسترش بیابان در حاشیه شهرهای استان خراسان رضوی ایجاد شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: گستره‌ ۹۳۷ هکتاری در این استان زیرپوشش پارک جنگلی قرار گرفته و بر این اساس هم‌اینک خراسان رضوی بیشترین میزان جنگل بیابانی کشور را در مقایسه با دیگر استان‌ها دارد.

وی ادامه داد: ایجاد جنگل‌های دست کاشت سبب مهار ۱۵ کانون دچار بحران فرسایش بادی در محیط زیست طبیعی این استان شده است.

طبق آخرین بررسی‌ها از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هم اکنون ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در استان خراسان رضوی وجود دارد.

از مجموع ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است.

از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی حفاظت و صیانت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha