۱ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84153956
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اصفهان با کمبود پرستار مواجه است

۱ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۲
کد خبر: 84153956
اصفهان با کمبود پرستار مواجه است

اصفهان- ایرنا- استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت حدود ۱۰ هزار نیروی پرستار فعال دارد که به گفته مسوولان امر این تعداد پاسخگوی نیازهای بخش درمان نیست و این کمبود در مواردی مانند همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ بیشتر خود را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای بیش از هشت هزار تخت بیمارستانی فعال در حدود ۷۰ بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و وابسته به نهادهاست و بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر تخت بیمارستانی باید حداقل ۲ پرستار فعالیت کند در حالی که آمار و ارقام گویای اعدادی کمتری نسبت به میانگین ها و استانداردها در این منطقه است.

بر اساس آخرین آمار دست کم ۱۰ هزار پرستار در بخش درمان استان فعال هستند که به عبارتی به ازای هر یک تخت بیمارستانی ۱.۲ پرستار فعال وجود دارد و برای رسیدن به استاندارد جهانی به گفته مسوولان نیاز به دست کم هشت هزار پرستار دیگر است؛ هرچند باید این نکته را در نظر گرفت که شاخص ۱.۲ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در اصفهان بطور میانگین محاسبه می شود و وضعیت آن در هر شهر متغیر است به طوری که در برخی مناطق از یک پرستار کمتر است.

کارشناسان و پرستاران تاکید دارند که کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری تبعات بسیاری بهمراه دارد از جمله افزایش نارضایتی در میان پرستاران و بیماران، کاهش سطح کیفی مراقبت های درمانی در بیمارستان ها و وارد آمدن فشار کاری به پرستاران زیرا بعنوان مثال اگر یک پرستار قرار است در نوبت کاری خود از پنج بیمار مراقبت کند اما از حدود ۱۵ بیمار مراقبت می کند.

به گفته مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمبود نیروی پرستار به صورت کلی در کشور وجود دارد و در حالیکه در بحران همه گیری کووید ۱۹ به نیروی پرستاری به شدت نیاز داشتیم تعدادی از آنها به دلیل ابتلای خود یا خانواده هایشان حداقل ۱۰ روز امکان فعالیت نداشتند و همین امر کمبود نیروی پرستار را تشدید کرد.

شیما صفازاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: وقتی پرستارانِ مبتلا به کرونا پس از بهبودی از بیماری به سر کار باز می گشتند به دلیل عوارض ناشی از بیماری تا مدتی نمی توانستند آنطور که باید به ارائه خدمت بپردازند و همه این موارد در سطح کیفیت مراقبت تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه دست کم ۱۰ هزار پرستار در همه بیمارستان های استان فعال است که هشت هزار و ۵۰۰ نفر آنها زیر پوشش بیمارستان های دولتی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند، تاکید کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در این بخش وزارت بهداشت در ۲ مرحله سهمیه جذب نیروی پرستاری جدید به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داد اما کمبودهای فعلی با استخدام های جدید، جبران نمی شود.

جذب پرستاران جدید، پاسخگوی کمبود نیرو نیست

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در استخدام های جدید حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ نیروی پرستار جذب این دانشگاه و بیمارستان های دولتی می شود، تاکید کرد که این تعداد پاسخگوی کمبود نیروی انسانی نیست و لازم است سهمیه های جذب و استخدام برای این استان با توجه به جمعیت بالای آن افزایش یابد.

صفازاده با بیان اینکه اجرای طرح های توسعه درمانی در افزایش نیاز به نیروی انسانی تاثیر دارد، اضافه کرد که از طرفی تعدادی از نیروها در حال بازنشسته شدن هستند و نیاز استان به جبران نیروی پرستاری را بیشتر می کند بهمین دلیل این آزمون های استخدامی و ورودی های جدید، جبران کننده خروجی ها هم نمی تواند باشد.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان، میانگین تعداد پرستاران در این استان به ازای هر تخت را ۱.۲ پرستار فعال اعلام کرد و گفت: این شاخص در کشور بطور میانگین در بهترین حالت ۲.۵ و در بدترین حالت ۱.۵ پرستار است و ما حتی با حداقل میانگین کشوری فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه شاخص ۱.۲ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در اصفهان، میانگین استانی است، توضیح داد: در این زمینه با مسائل و مشکلات متعددی مواجه هستیم به طوری که هر بیمارستانی ویژگی خاص و جاذبه هایی برای پرستاران ایجاد می کند و ممکن است این شرایط در برخی شهرستان ها خاص بوده و جاذبه خاصی برای جذب پرستار نداشته باشد.

بعنوان مثال در برخی شهرستان ها، نیروهای بومی چندانی وجود ندارد و بدلیل مسائلی مانند دور یا محروم بودن، نیروهای غیر بومی چندان رغبتی برای کار کردن در آن مناطق ندارند از طرف دیگر این موضوع را هم باید در نظر گرفت که جمعیت زنان در حرفه پرستاری بیشتر از مردان است و روی این موضوع تاثیر دارد.

صفازاده، کمبود نیروی انسانی را یکی از بزرگترین مشکلات جامعه پرستاری در اصفهان برشمرد و تاکید کرد: اگر منابع انسانی مورد نیاز تامین شود پرستاران بیشتری جذب می شوند و مراقبت های بهتری در بیمارستان ها ارایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر پرستاران به دلیل کمبود نیروی انسانی در بیمارستان ها ناچار به انجام کارهای اضافی هستند که ارتباط تنگاتنگی با مراقبت بیماران ندارد، اضافه کرد: این موضوع روی عملکرد پرستاران تاثیر می گذارد که یکی دیگر از مشکلات آنهاست.

صفازاده یکی از درخواست های دانشگاه علوم پزشکی کشور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را افزایش سهمیه جذب نیروی انسانی در این استان اعلام و اظهار امیدواری کرد که با تحقق آن بخشی از کمبود نیروی پرستار جبران شود.

ابتلای ۲ هزار پرستار اصفهان به کرونا 

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتدای شیوع کرونا تا آذر امسال حدود چهار هزار و ۴۰۰ نفر از کادر درمان شامل پزشک، پرستار، خدمه، بهیار و آزمایشگاه که مستقیم با بیماران کرونا مرتبط بودند به این بیماری مبتلا شدند که به گفته مدیر پرستاری دانشگاه، حدود ۲ هزار نفر از آنها از کادر پرستاری بودند و تا کنون جامعه پرستاری اصفهان چهار شهید مدافع سلامت داشته است.

وی با بیان اینکه پرستاران ایثار و فداکاری بسیاری در دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹ داشتند و جبران آن کار بسیار دشواری است، افزود: وزارت بهداشت تلاش کرد تا با اختصاص پاداش کرونا بخشی از این زحمات را جبران کند و بودجه اختصاص یافته برای آن در مرحله نخست به پرستارانی پرداخت شد که به مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا می پرداختند.

صفازاده با اشاره به اینکه بودجه ای که در مرحله نخست برای پاداش کرونا برای استان اصفهان تخصیص یافت کمتر از میزان پیش بینی شده بود، خاطرنشان کرد که بودجه دیگری برای این امر در نظر گرفته شده و به محض تخصیص به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پرستاران پرداخت می شود.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان با بیان اینکه شرایط اقتصادی پرستاران متاثر از شرایط حاکم بر جامعه و بیمارستان هاست، تصریح کرد: با توجه به اینکه بحران کرونا خدمت رسانی در بیمارستان ها را تحت تاثیر قرار داد، درآمد بیمارستان ها کاهش یافت و در نتیجه میزان پرداختی ها نیز مقداری کم شد.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با اینحال تلاش شد تا قبل از فرا رسیدن روز پرستار، معوقات پرستاران استان اصفهان تا شهریور امسال پرداخت شود و در حالیکه در برخی سال ها، اختلاف پرداخت معوقات پرستاران به حدود هشت ماه اختلاف می رسید اما اکنون در اصفهان حدود سه تا چهار ماه است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه همه گیری کووید ۱۹، اهمیت جایگاه مراقبت پرستاری و مقام پرستاران در جامعه را بیش از پیش نشان داد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بدنبال این است که جایگاه پرستاران در جامعه ارتقا یابد و رفع مسائل مالی آنها همواره از دغدغه های ما بوده است.

سی ام آذر مصادف با ولادت حضرت زینب(س) روز پرستار است و پرستاران با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت استانداردها در زمینه های کمی و کیفی در این بخش از دولت و مجلس انتظار دارند که زمینه های کاهش مشکلات آنها بویژه در زمینه معیشت و استخدام را فراهم کنند.

استان اصفهان دارای بیش از هشت هزار تخت بیمارستانی فعال در حدود ۷۰ بیمارستان دولتی، خصوصی خیریه و وابسته به ارگان‌هاست؛ از سال ۹۲ تا کنون حدود یکهزار و ۵۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستان‌های دولتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ۲۲ شهرستان استان اضافه شده است.

حدود ۷۰ درصد جامعه بهداشت و درمان کشور را پرستاران تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha