جشن مجازی شب چله و یلدا در مرکز فرهنگی ایران در مادرید

مادرید - ایرنا - برنامه جشن فرهنگی و هنری شب یلدا به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید یکشنبه شب بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این برنامه که به دلیل محدودیت های همه گیری کرونا به صورت آنلاین و از شبکه های اجتماعی پخش شد و از کیفیت بالایی نیز برخوردار بود، با پیام ویدئویی حسن قشقاوی، سفیر کشورمان در اسپانیا آغاز شد.

قشقاوی با تبریک شب یلدا آن را کهن ترین جشن ایرانیان نامید که از سابقه ای ۷ هزار ساله برخوردار است و یا به گفته وی اگر مستند تر بخواهیم بگوییم، حداقل از ۵۰۰ سال قبل از میلاد و از زمان کوروش هخامنشی، ایرانیان این شب را گرامی داشته اند.

وی به آیین های این شب نزد ایرانیان و حضور در کنار بزرگان خانواده اشاره کرده و خوردن میوه های سرخ را که نماد خورشید هستندیکی دیگر از آیین های باستانی شب یلدا توصیف نمود.

سفیر ایران به جهانی بودن یلدا و بزرگداشت آن توسط سایر ملل اشاره کرده و شب یلدا را به همه و به خصوص هموطنان ایرانی تبریک و شادباش گفت.

پس از آن رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا، دکتر محمد مهدی احمدی سخنانی در زمینه سابقه تاریخی و فرهنگی شب یلدا و آداب و رسوم ویژه آن بیان کرد.

وی در این سخنان به آیین هایی مانند قصه گویی، فال حافظ و شاهنامه خوانی اشاره کرد و این نکته را مورد تاکید قرار داد که برخی از نمادهای یلدا، از جمله انار در بین ایرانیان باستان مقدس شمرده می شده اند. 

احمدی ضمن برشمردن اهمیت آیینی و تاریخی شب یلدا، آن را عاملی در تجدید ارتباط بین اعضای خانواده به ویژه در عصر حاضر برشمرد.

در ادامه دکتر «خواکین رودریگز» از ایرانشناسان اسپانیایی و مدرس زبان فارسی نکاتی در زمینه بستر تاریخی آیین شب یلدا و ارتباط آن با آیین میترائیسم متذکر شد.

این کارشناس ارشد اسپانیای در بخش کوتاهی به معرفی یلدا به زبان اسپانیایی پرداخت و درباره ارتباط این آیین با جشن های جهان مسیحی در همین شب ها سخن گفت که بسیار برای مخاطبان جالب توجه بود و این استقبال را می توان در کامنت های منتشر شده از طرف آنان نیز ملاحظه کرد. این توضیحات به زبان اسپانیایی باعث شد  مراسم یاده شده جذابیت بیشتری برای مخاطبان اسپانیایی داشته باشد.

در این برنامه که با قطعاتی از موسیقی سنتی و موسیقی نواحی ایران همراه بود دکتر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی از هماهنگی این شب با شب میلاد مسیح سخن گفت و اینکه واژه سریانی یلدا از طریق عربی وارد زبان فارسی شده و با میلاد هم ریشه است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که پس از اینکه امپراطور روم در سال ۳۸۲ میلادی پیروان کیش مهر (میترائیسم) را قتل عام کرد، از آنجایی که آن زمان روز دقیق میلاد حضرت مسیح معلوم نبود، مسیحیان در ادامه باورهای مهرپرستی، روز ۲۵ دسامبر را که با فاصله کمی نزدیک روز تولد میترا یا همان شب یلدا بود به عنوان تولد مسیح در نظر گرفتند.

دکتر آذر ایرانیان را شادترین ملت دنیا نامید و شمار جشنهای ملی و باستانی ایرانیان را گواه این ادعا دانست.

قسمت های هنری برنامه شب یلدا شامل اجرای موسیقی محلی ، اجرای تئاتر، اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی  و اجرای نقالی داستان بیژن و منیژه بود. این ترکیب هنری توجه بیندگان و مخاطبان را به خود جلب کرد. در این مراسم ارائه ترکیبی از تاریخچه و ریشه شناسی مراسم یلدا، همراه با مصادیقی از هنر و فرهنگ سرزمین ایران باعث شد که این برنامه 90 دقیقه ای، نتیجه ای مطلوب و برای مخاطبان رضایت بخش باشد.

در ادامه این برنامه بینندگان به تماشای برنامه نقالی و سیاه بازی نشسته و از قرائت اشعار حافظ توسط مجری برنامه لذت بردند.

آنچه در این برنامه شایسته توجه است کیفیت بالای مطالب و اجرا بود که می تواند آن را به الگویی برای برنامه های مشابه تبدیل کند.

مخاطبان این مراسم فرهنگی تنها محدود به ایرانیان مقیم اسپانیا و مردم بومی علاقه مند نبود. این برنامه ایرانیان ساکن کشورهای آمریکای لاتین و نیز مردمان علاقه مند به فرهنگ ایرانی در آن کشورها (از جمله ونزوئلا، اکوادور و بولیوی) که همگی اسپانیایی زبان هستند را نیز مورد پوشش قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha