محصور نبودن آرامستان‌ها مشکل اصلی ثبت فوت در سیستان و بلوچستان است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل ثبت احوال سیستان‌ و بلوچستان گفت: محصور نبودن آرامستان‌ها و ثبت وقایع وفات در مناطق روستایی بیشترین مشکل در زمینه ثبت فوت در استان بوده که مستلزم همکاری بیشتر دهیاران، شوراها و مسوولان خانه‌های بهداشت برای اعلام به موقع این واقعه است.

رضا راحت دهمرده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد بوده و واقعه وفات نیز باید در مهلت مقرر ۱۰ روز به ادارات ثبت احوال اعلام شود.

 وی افزود: از ۱۱ هزار و ۱۵ واقعه وفات ثبت شده در ۹ماه سالجاری ۶ هزار و ۳۹۳ واقعه مربوط به مردان و چهار هزار و ۶۲۲ واقعه وفات زنان بوده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان‌ و بلوچستان خاطرنشان کرد: ثبت داده‌های جمعیتی ولادت و فوت در صورت پوشش کامل در تامین حقوق انسانی افراد، مطالعات جمعیت‌شناسی، اپیدمولوژی، خانواده و نیازسنجی ملی و بومی موثر بوده و اثربخشی و سودمندی آمارهای حیاتی برای تحقیقات علمی به کیفیت، صحت و دقت آن‌ها بستگی دارد.

وی بیان کرد: ثبت به موقع وقایع حیاتی یکی از اساسی‌ترین و مهمترین اهرم‌های ارائه آمارهای دقیق و واقعی بوده و تهیه آمارهای دقیق زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور است.

دهمرده با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از وقایع ولادت و ۹۳ درصد وقایع وفات در سیستان و بلوچستان در مهلت قانونی به ثبت می‌رسد گفت: ثبت احوال به عنوان متولی ثبت وقایع حیاتی، انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور همواره سعی دارد تا با بروزرسانی ثبت این وقایع آمارهای دقیق از تحولات جمعیتی ارائه کند.

وی اظهارداشت: براساس آمارهای جمع‌آوری شده از ادارات ثبت احوال سیستان و بلوچستان در ۹ ماه سالجاری در هر روز ۲۴۷ واقعه و در هر ساعت حدود ۱۰ نوزاد متولد شدند که در مجموع تعداد ۶۶ هزار و ۹۵۹ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان‌ و بلوچستان با اشاره به اینکه هدف این نهاد ثبت به موقع وقایع حیاتی بوده تا بتوان از آمار موجود در برنامه‌ریزی و همچنین ارائه خدمات بهتر استفاده کرد افزود: برای رسیدن به این هدف با ایجاد ادارات مستقل در استان و همچنین ایجاد نمایندگی در بیمارستان‌های شاخص منطقه روند ثبت وقایع حیاتی به روز شده است.
 
وی تاکید کرد: ثبت احوال در سال‌های اخیر با الکترونیکی کردن همه خدمات خود به سمتی پیش رفته که تمامی وقایع به صورت آنلاین و برخط در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسیده تا دستگاه‌ها و ارگان‌ها به صورت آنلاین از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha