به گزارش ایرنا، ورود خودروهای سنگین کارخانه سیمان به داخل روستا مشکلات و خطرات زیادی برای ساکنان ایجاد کرده و حادثه برخورد تریلی به یک منزل مسکونی را میتوان یکی از تازه ترین حوادث منجر به فوت در این روستا نام برد.
به گزارش ایرنا، در حدود ۶۰ سال پیش این جاده برای جمعیت ۷۰۰ نفری روستای باغکمش ساخته شد و تولید سیمان کارخانه آن زمان در حدود ۱۰۰ تن بود و امروز جمعیت روستا به ۵ هزار نفر و تولید کارخانه به ۴ هزار تن رسیده اما این جاده روستایی هنوز تعریض نشده است.
هر روز صبح بیش از ۳۰۰ کامیون برای بارگیری در مقابل کارخانه در صف انتظار هستند و روستائیان برای تردد از لابلای کامیونها عبور می کنند که خالی از خطر نیست و آلودگی هوای روستا به دلیل دود کامیونها معضل بعدی کارخانه سیمان برای روستائیان است.
«محمد مردانی» یکی از اهالی این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: تا به حال چندین کامیون کارخانه سیمان به منازل مسکونی روستا برخورد کردند و تردد کامیونها در روستا مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.
«داوود سراجی» یکی از رانندگان در صف کارخانه سیمان است و از وضعیت نامناسب و غیر استاندارد جاده روستا شکایت دارد و می گوید: این جاده نه دست انداز و نه علائم هشدار دهنده دارد و رانندگانی که بار اول به این مسیر می آیند برای طی مسیر در زمان تاریکی شب مشکل دارند.
«مراد انصاری » میوه فروشی دارد و می گوید : حدود ۲۰ سال در این روستا سکونت دارم و تاکنون ۱۸ مورد تصادف خودروها سنگین کارخانه سیمان را که منجر به جرح و فوت بودند را شاهد بودم، روستای ما با وجود این همه کامیون امنیت ندارد.
ساماندهی جاده روستای باغکمش در دست اقدام است
فرماندار شهرستان پردیس با تاکید بر جدا سازی راه کارخانه سیمان از روستا، اظهار داشت: جاده روستایی باغکمش مسیر تردد خودروهای سنگین کارخانه سیمان شمال است و بروز این حادثه موجب شد بررسیهای تکمیلی انجام و مشکلات در مسیر ساماندهی و مرتفع شدن قرار بگیرند و دراین راستا بهتر است کارخانه سیمان به فکر ساخت جاده اختصاصی برای خود باشد.
«عبدالعظیم رضایی» گفت: این جاده ۳ متولی دارد که بخش ابتدایی آن تحت نظارت شهرداری پردیس، بخش میانی تحت نظارت راهداری و حمل و نقل جاده ای و قسمت انتهایی که به روستا می رسد در اختیار دهیاری قرار دارد و همه متولیان باید برای کاهش خطرات و افزایش ایمنی در تردد همکاری کنند همانطور که شهرداری پردیس در مسیر ابتدایی عملیات بهسازی و ایجاد بلوار را در دست اجرا دارد.
وی به راه اندازی آرامستان شهر پردیس در این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: انجام اصلاحات در این جاده ضروری است زیرا در آینده نزدیک تردد خودروهای سواری از این جاده افزایش خواهد یافت به همین دلیل کارخانه سیمان شمال باید راه خود را از روستا جدا کند که این موضوع نیز در دست بررسی است.
«حسن لاله» رئیس شورای اسلامی شهر پردیس گفت: پروژه اصلاح و بهسازی آسفالت جاده کارخانه سیمان، ورودی جاده اصطلک و باغکمش از زیر پل خلیج فارس با صرف ۲ میلیارد تومان اعتبار یکی از پروژههای اجرایی برای امنیت بخشی تردد کامیونها است و تأمین روشنایی ورودی جاده نیز همزمان در دست اقدام و اجرا است.
کارخانه سیمان مشکلات زیادی برای روستای باغکمش ایجاد کرده
دهیار روستای باغکمش ضمن گلایه از بی توجهی شرکت سیمان به مشکلاتی که ایجاد کرده است، اظهار داشت: تردد بیش از حد خودروهای سنگین کارخانه سیمان در جاده روستایی مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است و هر روز شاهد تردد بیش از ۳۰۰ کامیون و بونکر در ورودی و میدان اصلی روستا هستیم.
«حسین شکاری» گفت: کارخانه مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده و جاده هم مدتهاست خط کشی نشده و از اداره راهداری شهرستان درخواست و انتظار رسیدگی به وضعیت این جاده روستایی را داریم.
وی افزود: در سال ۷۵ دهیاری با هزینه خود اقدام به نصب علائم رانندگی از ابتدای پل خلیج فارس تا روستا کرد اما تعداد زیادی از آنها به سرقت رفت و تنها علائم هشدار رانندگی مقابل بلوار و تعاونی کامیونداران که پایش تصویری دارد، سرقت نشد.
دهیار روستای باغکمش گفت: روشنایی جاده صفر است و رانندگانی که شب هنگام برای نخستین بار به این جاده تردد می کنند برای مسیر یابی با مشکل مواجه می شوند.
شکاری گفت: با هزینه دهیاری ۳ کامیون آسفالت برای لکه گیری جاده تهیه کردیم اما هنوز چاله های زیادی در جاده هست و از شهرداری و شورای اسلامی شهر پردیس درخواست داریم که بهسازی مسیرروستای اصطلک تا بلوار باغکمش ادامه پیدا کند.
دو راه فرار در ورودی روستای باغکمش احداث میشود
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پردیس با بیان اینکه چندین بار نسبت به نصب علائم و تابلو اقدام کردیم، اظهار داشت: برخی از تابلوهای نصب شده به سرقت رفته و مجددا با همکاری دهیاری محترم روستا طی هفته جاری نسبت به نصب حدود ۳۵ عدد تابلو محدودیت سرعت،جهت نما،خطر و نیز احداث دوراه فرار در ورودی روستا اقدام شده است.
«احمد بیگدلی» گفت: جاده باغکمش محور روستایی است و برای استفاده اهالی روستا طراحی و ساخته شده که استاندارد جاده روستایی از نظر؛ عرض، شیب و سطح رویه را داراست و مشکل خاصی ندارد.
وی با اشاره به مشکل تردد خودروهای سنگین مربوط به کارخانه سیمان در این جاده روستایی ، اظهار داشت: استقرار کارخانه سیمان در این روستا و تردد بیش از حد خودروهای سنگین و بونکرهای سیمان از محور باعث کاهش ایمنی و از بین رفتن آسفالت و زیرسازی آن شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پردیس گفت: این جاده برای تردد محدود خودروهای سنگین و خودروهای سواری روستایی طراحی شده است وبه دلیل تردد کامیونها،زیر سازی جاده از بین رفته وشاهد تصادفاتی در این مسیر هستیم.
بیگدلی با اشاره به حادثه برخورد تریلی به منزل مسکونی در روستای باغکمش گفت: این حادثه در خارج از راههای تحت مسئولیت این اداره و در حدود ۴۰۰ متر بعد از حوزه راههای استحفاظی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان اتفاق افتاده است.
وی با ابراز تاسف از وقوع حادثه تصادف منجر به فوت در روستا، اظهار داشت: تفکیک دسترسی به کارخانه سیمان از ورودی روستا، نصب سرعتکاه و آرام سازی ترافیک ر روروید روستاو بلوار توسط دهیاری، تشدید کنترل سرعت و برخورد با رانندگان خاطی توسط پلیس راه ، راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش تصادفات و حوادث در این روستا است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پردیس با اشاره به مشکل روشنایی این جاده روستایی، اظهار داشت: تامین روشنایی تنها برای آزاد راه ها و بزرگراهها، راههایی که از مناطق مسکونی عبور می کند و گردنه های مه گیر در تعهد این اداره است و تامین روشنایی محورهای روستایی تنها با تصویب و تخصیص اعتبار اجرایی می شود.
دهم آذر ماه سال ۹۹ یک تریلی که به مقصد کارخانه سیمان وارد روستا شده بود به دلیل نقص فنی ترمز با سرعت وارد یک منزل مسکونی شد وآن را به طور کامل تخریب کرد در این حادثه؛ راننده و کمک راننده و دختر ۷ ساله خانواده در دم جان باختند و ۷ نفر مصدوم شدند.
شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.
نظر شما