هشدارهای زمستانی دستگاه‌های خدمات‌رسان در مازندران

ساری - ایرنا - همزمان پیش‌بینی ورود سامانه سرد و بارشی به مازندران برای روزهای پایانی هفته جاری و کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا ، دستگاه‌های مختلف اجرایی استان هم نسبت به تبعات این وضعیت جوی به شهروندان هشدار داده‌اند.

به گزارش ایرنا ، هواشناسی مازندران با اعلام وضعیت هشدار نارنجی برای روزهای پایانی هفته جاری ، اعلام کرد که سامانه بارشی از عصر امروز پنجشنبه وارد استان می شود که با کاهش شدید دما همراه خواهد بود.

طبق پیش بینی هواشناسی ، سامانه بارشی از اواخر امروز از سمت غرب وارد مازندراان می شود و تا اواخر شب تمامی نقاط استان را تحت تاثیر قرار می دهد. این سامانه تا روز شنبه در استان ماندگار خواهد بود.

هواشناسی مازندران اعلام کرد که مردم استان در مناطق جلگه ای طی این مدت شاهد بارش متناوب باران خواهند بود که ممکن است منجر به آب گرفتگی معابر و بالا آمدن محسوس سطح آب رودخانه ها شود. برای مناطق کوهستانی نیز بارش برف شدید پیش بینی و هشدار داده شده است که خط برف تا ارتفاع ۵۰۰ متر نیز پایین خواهد آمد. 

کاهش محسوس دما یکی از پیامدهای این سامانه بارشی پیش بینی شده است که بر این اساس دمای هوا در مناطق جلگه ای تا پنج درجه و در مناطق کوهستانی تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش می یابد. 

طبق جدول پیش بینی پنج روزه هواشناسی مازندران ، دمای هوای استان طی روزهای آینده در برخی مناطق مانند بلده در نور و سیاه بیشه در چالوس به ۱۰ درجه سانتی گراد زیر صفر خواهد رسید.

توصیه های صید و کشاورزی

هواشناسی مازندران برای دریای خزر در روزهای پنجشنبه تا شنبه شرایط طوفانی پیش بینی و اعلام کرد که ارتفاع امواج در برخی مناطق به بیش از ۲.۵ متر خواهد رسید. 

بر اساس توصیه هواشناسی در یای خزر در روزهای آینده برای فعالیت های دریایی از جمله صیادی مناسب نبوده و از صیادان نیز خواسته شده است تا به این هشدار توجه جدی داشته باشند. 

همچنین هواشناسی برای دارندگان گلخانه ها نیز توصیه کرد که هرچه زودتر نسبت به تامین سوخت و ابزار گرمایشی اقدام کنند تا از بروز خسارت در واحدهای گلخانه ای جوگیری شود.

علاوه براین از باغداران مرکبات در مناطق مرتفع نیز خواسته شد تا هرچه سریع تر نسبت به برداشت محصول اقدام کنند. 

شهروندان تردد غیرضروری نداشته باشند

هواشناسی مازندران همچنین با پیش بینی لغزنده بودن جاده ها و مه گرفتگی شدید بخصوص در جاده های کوهستانی توصیه کرد که در روزهای آینده مردم از تردد غیر ضروری خودداری کنند. 

علاوه بر این ، با توجه به پیش بینی بارش سنگین برف در جاده های کوهستانی هواشناسی از مردم خواست تا از تردد در مسیر های برفگیر و کوهستانی پرهیز کرده و در صورت ضرورت حتماً تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند. 

طبق گزارش هواشناسی در روزهای آینده احتمال انسداد جاده های کوهستانی به دلیل بارش سنگین برف و یخبندان وجود دارد و به همین منظور تردد در محورهای کوهستانی بسیار خطرناک است. 

همچنین توصیه شد هرگونه فعالیت کوهنوردی تا اطلاع بعدی لغو شود و نباید هیچگونه صعودی در ارتفاعات استان انجام شود. 

هشدار شرکت گاز برای مدیریت مصرف

شرکت گاز مازندران نیز در پی هشدارهای هواشناسی ، اعلام کرد که تامین گاز خانگی در فصل زمستان در اولویت قرار دارد و از مشترکان پرمصرف صنعتی خواست تا نسبت به تامین سوخت جایگزین اقدام کنند.

سرپرست این شرکت با اعلام این که در قرار داد با مشترکان پرمصرف صنعتی به صورت مشخص درباره قطع گاز در زمان افت فشار اشاره شده است ، تاکید کرد : برای جلوگیری از افت فشار گاز خانگی، در شرایط لزوم به صورت مقطعی مجبور به قطع گاز صنایع هستیم و این موضوع و دغدغه را از طریق فرمانداران و مسؤولان سیاسی هم منتقل می‌کنیم.

حمزه امیرتیموری گفت : به صورت کلی تولیدکنندگان و فعالان صنعتی در مجموع باید برای رفع نیازهای مقطعی خویش سوخت دوم در اختیار داشته باشند و در ایام فصل سرد سال، شرایط متفاوت‌تر می‌شود.

سرپرست شرکت گاز مازندران همچنین بر ضرورت رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان خانگی تاکید کرد و افزود : با توجه به برودت هوا و بارندگی های اخیر که موحب ایجاد مشکلاتی برای برخی از نقاط کشور شده، مردم با ادامه همکاری خود در استفاده بهینه از گاز طبیعی، کمال صرفه جویی را در مصرف این نعمت خدادادی به عمل آورده تا بدین وسیله از طرفی شرکت گاز استان را در ارائه خدمات هرچه بهتر به منظور تامین گاز به اقصی نقاط استان یاری کرده و از طرف دیگر زمینه ساز استمرار جریان گاز در سایر نقاط کشور باشند.

امیرتیموری با اعلام این که پیش از این با برودت هوا به صورت مقطعی در چند مورد گاز تعدادی از مشترکان پرمصرف صنعتی قطع شده بود ، گفت : گاز برخی از مشترکان پر مصرف که زمینه افت فشار را فراهم کردند قطع شده بود اما در حال حاضر مشکل خاصی ندارد.

وی افزود : در گذشته هم به این واحدها اعلام کردیم که در زمان افت فشار برای تامین نیازمندی‌های خانگی مجبور به قطع گاز صنایع پرمصرف هستیم.

هشدار دامپزشکی 

اداره کل دامپزشکی مازندران هم در پی هشدار اداره کل هواشناسی مازندران در خصوص ورود سامانه سرد بارشی به استان از روز پنجشنبه این هفته به بهره برداران هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی مازندران ، در پی اعلام وضعیت جوی مازندران توسط اداره کل هواشناسی مازندران مبنی بر بارندگی، وزش باد نسبتاً شدید، کاهش حدود ۱۰ درجه ای دما و بارش برف و احتمال سرمازدگی و یخ زدگی در مناطق بالادست و کوهستانی ، دکتر سید حسین رضوانی از مرغداران، دامداران و آبزی پروران خواست تا تدابیر لازم را در واحدهای صنعتی خود اتخاذ کنند.

وی ضمن هشدار به کلیه دامداران، مرغداران و آبزی پروران، تاکید کرد با توجه به فرا رسیدن زمستان برای جلوگیری از یخ زدگی و احتمال بروز خسارات تاکید می کنیم تا نسبت به ذخیره سازی در حد نیاز نهاده های خوراک دام ، طیور و آبزیان در محلی امن برای زمان اضطراری و بحرانی  اقدام نمایند.

رضوانی در این هشدار از جمله اقدامات متصدیان واحدهای صنعتی را تامین سوخت جایگزین برای فراهم نمودن دمای مناسب در واحدها اعلام کرد و خاطرنشان کرد بیمه کردن دام قبل پرورش از ضروریات بوده که متصدیان واحدها باید در این خصوص اقدام لازم را معمول تا در صورت بروز حوادث از ضرر و زیان اقتصادی جلوگیری نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha