۹ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 84165143
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ کشته و ۳ زخمی در سانحه رانندگی و یک خبر کوتاه دیگر از میاندوآب

مهاباد- ایرنا- کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر بر اثر برخورد ۲ دستگاه خودرو سمند و وانت نیسان با یکدیگر و مایه کوبی ۷۵ هزار قطعه طیور علیه بیماری "نیوکاسل" از جمله اخبار کوتاه شهرستان میاندوآب است.

جانشین فرماندهی انتظامی میاندوآب روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه شب گذشته در ابتدای جاده میاندوآب ‌- تبریز و در حوالی کوی "ولی‌آباد" روی داد که ۲ نفر از سرنشینان خودرو سمند در دم جان خود را از دست دادند.

سرهنگ فخرالدین رستم‌پور با بیان اینکه در این حادثه همچنین سه نفر دیگر مجروح شدند، افزود: مجروحان این حادثه بلافاصله توسط نیروهای امدادی به بیمارستان انتقال یافتند.

وی اضافه کرد: طبق نظر کارشناسان پلیس راه میاندوآب،‌ علت این حادثه انحراف به چپ خودرو سمند بوده ‌است‌.

سرهنگ رستم‌پور گفت: هفته پیش نیز بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو وانت پیکان در محور روستایی "گوگ‌تپه" میاندوآب‌ ۲ نفر از سرنشینان آن شامل کودک پسر و مادرش مجروح شدند و بعد از آنکه به بیمارستان انتقال یافتند، به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.

جانشین فرماندهی انتظامی میاندوآب گفت: سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو از مهمترین عوامل حادثه‌ساز هنگام رانندگی است که از این رو توصیه می‌شود هنگام رانندگی برای حفظ جان خود و سرنشینان از هرگونه شتاب پرهیز کنند.

میاندوآب در شاهراه ارتباطی سه استان کشور شامل آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی  و کردستان واقع شده است و به همین جهت در جاده‌های این شهرستان بیشترین حوادث رانندگی روی می‌دهد.

۷۵ هزار قطعه طیور علیه بیماری "نیوکاسل" در میاندوآب مایه‌کوبی شد

رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب با اشاره به اجرای طرح رایگان مایه‌کوبی طیور بومی علیه بیماری "نیوکاسل"، گفت: تاکنون ۷۵ هزار قطعه طیور بومی در این شهرستان علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

مهدی فتاحی با بیان اینکه تاکنون در ۳۰ روستای میاندوآب‌ این طرح اجرا شده‌است، اظهار داشت: پیش‌بینی شده در این طرح ۱۰۵ هزار قطعه واکسینه شود که تا به امروز ۷۵ هزار قطعه آن واکسینه شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه این طرح از اول پاییز در این شهرستان آغاز شده است، افزود: واکسیناسیون طیور بومی توسط ۲ تیم دامپزشکی در قالب ۶ نفر اجرا می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب‌ همچنین با بیان اینکه این نوع واکسن آشامیدنی است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این ویروس در طیور بومی وجود دارد، سازمان دامپزشکی کشور در راستای حمایت از واحدهای طیور صنعتی، طرح واکسیناسیون علیه این بیماری را همزمان در سراسر کشور اجرا می‌کند.

فتاحی در ادامه از مایه‌کوبی ۴۸ هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در میاندوآب خبر داد و اظهار داشت: این طرح نیز از اول آبان ماه تا پایان آذرماه توسط بخش خصوصی و به صورت بهادار اجرا شد.

وی با قدردانی از دامداران این شهرستان در استقبال از مایه‌کوبی دام‌های سنگین علیه تب‌برفکی، افزود: با توجه به مایه‌کوبی این تعداد دام سنگین، میاندوآب‌ رتبه اول را در آذربایجان‌غربی به خود اختصاص داد که این امر نشان از مشارکت خوب صاحبان دام و جاافتادن فرهنگ استقبال از مایه‌کوبی دارد که تاثیر بسزایی در سلامت جمعیت دامی و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی دارد.

در میاندوآب ۷۰ هزار راس دام سنگین و ۴۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد و این شهرستان یکی از قطب‌های تولید شیر و گوشت قرمز در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

همچنین در این شهرستان ۵۴ واحد مرغداری صنعتی با ظرفیت تولید هر دوره ۸۰۰ هزار قطعه مرغ فعالیت دارد.

بیماری ویروسی "نیوکاسل" که از خانواده "پارامیکسوویریده" است، در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha