به گزارش ایرنا اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا که مدارس و دانشگاههای خراسان جنوبی پنجم اسفند ۹۸ تعطیل شد؛ شاید کمتر کسی تصور میکرد این تعطیلی تا هفتهها و ماههای بعد ادامه یابد اما با همت ستودنی معلمان آموزش دانشآموزان تعطیل نشد.
با وجود اینکه اوایل همهگیری کرونا بود و هنوز برخی امکانات و زیرساختهای آموزش غیرحضوری آماده نبود اما معلمان جهادگونه پای کار آمدند و آموزش را از طریق فضای مجازی، برگزاری کلاسهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی و حتی تبدیل منزل شخصی خود به کلاس درس و رفتن به سراغ دانشآموزان پیگیری کردند.
شبکه اجتماعی دانشآموزان (شاد) هم از ۱۶ فروردین امسال برای تمامی دانشآموزان در اقصی نقاط کشور فعال شد اما نوع و کیفیت کار با آن در همه جا یکسان نبود.
دانشآموزان خراسان جنوبی در این مدت روشهای متفاوت حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری را تجربه کردند و اکنون پس از گذشت ماهها باز هم در دوگانگی آموزش به سر میبرند.
آغاز به کار سامانه شاد و مشکلاتی که اوایل داشت، بخش قابل توجهی از آموزش را با مشکل مواجه کرد و در این بین برخی استانها همچون خراسان جنوبی برای نبود یا کمبود زیرساختهای اینترنتی با مشکلات بیشتری روبهرو شدند.
هنوز تعریف جدید بازماندگان از تحصیل شاید ارایه نشده باشد اما سوال این است که آیا کسانی که در سامانه ثبتنام کردهاند و به دلایل مختلف نتوانستهاند از شاد استفاده کنند بازمانده هستند یا خیر؟
دانشآموزانی که در شاد ثبتنام کردهاند و به خاطر پهنای باند و مشکلات اینترنتی در صبحهای سرد سال مجبور به عزیمت به بلندی آن هم با قطع و وصلهای مکرر روبهرو هستند بازمانده هستند یا خیر؟
دانشآموزانی که از ترس والدین ابتدای سال در کلاسهای حضوری و غیرحضوری شرکت نکردند و هنوز هم نتوانسته یا کمتر در شاد فعالیت دارند وضعیتشان چطور است.
کسانی که تلفن همراه هوشمند ندارند از طرفی به شبکههای دیجیتال دسترسی ندارند که از سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران استفاده کنند و در تفهیم درسنامهها هم مشکل دارند بازمانده هستند یا خیر؟
همه این سوالها چراهایی است که از بازمانده بودن یا نبودن دانشآموزان به نظر میرسد اما آنچه مهم است تامین عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش است که مطمئنا آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند این وظیفه خطیر را به سرانجام برساند و سایر دستگاهها، خیرین و مردم هم قبل از آنکه دیر شود، وارد عمل شوند.
کرونا و کیفیت آموزشی
ابراهیمی یکی از معلمان دوران ابتدایی معتقد است که وضعیت کنونی کیفیت را به هیچ عنوان به دنبال نخواهد داشت.
وی ادامه داد: کرونا همه را غافلگیر کرد و مجبور شدیم برای استفاده از فضای مجازی طرحی ضربتی را انتخاب کنیم طرحی که هنوز خیلیها برای ورود به آن هم مشکل دارند.
این معلم گفت: هنوز خیلی از دانشآموزان حتی استفاده از تلفن همراه هوشمند را هم آموزش ندیدهاند و در مناطق محروم شاید از نزدیک هم این تلفنها را هم ندیده باشند.
وی افزود: کرونا وظیفه را بر معلمان دوچندان کرده است و همواره به دنبال انگیزه بخشیدن به دانشآموزان هستیم زیرا این دانشآموزان آینده سازان مملکت هستند و نمیتوان آموزش را شوخی گرفت.
ابراهیمی اظهار داشت: هرچند بسیاری از دانشآموزان همراه با کلاس درس نسبت به یادگیری پیشرفت دارند اما بسیاری هم در این بین به دلایل مختلف عقب میمانند که معلمان حتی از ساعات استراحتشان هم برای تامین عدالت آموزشی وقت میگذارند.
وی ادامه داد: در کنار این زحمات در برخی روستاها و مناطق مرزی حتی زیرساختهای اینترنتی هم وجود ندارد.
اینترنت و مناطق روستایی
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: با توجه به تعهد وزارت ارتباطات در برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
مصطفی بهی افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و ۳۵ درصد باقیمانده تا پایان دولت عملیاتی خواهد شد.
وی اظهار داشت: طبق هماهنگیهای صورت گرفته در حال حاضر ۱۵۵ سایت اتصال مناطق روستایی برنامهریزی شده که از این تعداد ۷۰ سایت آماده راه اندازی هستند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث دانشآموزی برخی از روستاهای استان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند که بهزودی متصل میشوند.
وی تصریح کرد: طبق اعلام آموزش و پرورش ۸۵ درصد دانشآموزان استان در سامانه شاد فعال هستند و ۱۵ درصد باقیمانده مربوط به مناطقی هستند که دسترسی به اینترنت ندارند.
بهی با بیان اینکه وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را برای تامین عدالت آموزشی دانش آموزان در تامین اینترنت مورد نیاز انجام میدهد افزود: امیدواریم در آیندهای نزدیک هیچ دانشآموزی در استان مشکل اینترنت برای حضور در کلاس نداشته باشد.
وی از اتصال هزار و ۴۰۰ مدرسه شهری و روستایی از ابتدای سال به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: تجهیزات، پهنای باند و سرویسدهی را متقبل شدیم که امیدواریم گامی موثر در راستای عدالت آموزشی باشد.
کرونا و ۲۵۰۰ بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با شیوع ویروس کرونا علیرغم تلاش آموزش و پرورش و دیگر نهادها متاسفانه شاهد ۲ هزار و ۵۰۰ بازمانده از تحصیل در استان هستیم.
محمدعلی واقعی اظهار داشت: از این تعداد ۲۳۴ نفر مربوط به دوره ابتدایی، ۸۳۲ بازمانده در دوره اول متوسطه و هزار و ۴۴۲ بازمانده در دوره دوم متوسطه هستند.
وی ادامه داد: بازمانده از تحصیل در ۱۷ آیتم مختلف تعریف میشود که این آمار مربوط به بازماندگان متاثر از کرونا هستند.
واقعی با بیان اینکه همواره اقدامات جهادی لازم برای انسداد مبادی بیسوادی در استان صورت میگیرد اظهار داشت: در شرایط پیش رو ورود خیران بسیار حایز اهمیت است.
وی گفت: در شرایط کنونی شاید تامین اقلام مورد نیاز دانشآموزان و معلمان همانند تبلت، گوشی، لپ تاپ و رایانه حتی مهمتر از مدرسهسازی باشد که میطلبد خیران نظر ویژهای به این بخش داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش عمدهای از بازماندهها به غیر از نبود امکانات آموزشی همچون تبلت و تلفن همراه متاثر از نبود یا کمبود زیرساخت اینترنت و پهنای باند است که میطلبد وزارت ارتباطات و فناوری نگاه ویژهای به این بخش داشته باشد هرچند که در یک سال گذشته شاهد اقدام جهشی در این زمینه بودهایم.
وی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات باز هم آموزش و پرورش به رسالت خود همانند گذشته حتی جهادیتر اقدام میکند و در مناطق مرزی که زیرساختهای آموزش مجازی وجود ندارد درسنامههای چاپی در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
واقعی گفت: این درسنامهها به صورت کاملا تخصصی با تولید محتوای مناسب در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
اکنون ۱۷۲ هزار دانشآموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۳۴ آموزشگاه تحصیل میکنند.
کلاسهای درس مدارس خراسان جنوبی در سال تحصیلی جاری ابتدا در مناطق قرمز با هدف قطع زنجیره بیماری و حفظ سلامت دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی از ۲۱ مهر ماه امسال غیرحضوری و سپس به صورت هفتگی تمدید شد.
همچنین با مصوبه ستاد مدیریت کرونا از ۲۵ آبان ماه آموزش در همه شهرستانهای این استان غیرحضوری است.
استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و ۱۲ منطقه آموزشی دارد.
نظر شما