نخستین شناسنامه فرزندان حاصل از مادران ایرانی در یزد صادر شد

یزد - ایرنا- نخستین شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با شهروندان خارجی امروز (پنجشنبه) در مراسمی با حضور استاندار یزد در مرکز این استان صادر شد.

استاندار یزد در مراسم یادشده گفت: اهمیت و جایگاه ثبت احوال برای نخبگان و مردم روشن است و رسالت این نهاد حفاظت از هویت جامعه ایرانی و صیانت از آن است، که تولید آمار در این اداره اهمیت ویژه‌ای در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها دارد.

محمدعلی طالبی  تصریح کرد: بخشی از اتکا کشور به تولید آمار در ثبت احوال بستگی دارد و بر اساس آن برای آینده برنامه‌ریزی و در بخش‌های مختلف از آن استفاده می شود.

وی  اضافه کرد: در استان ارتباط و تعامل خوبی میان  مجموعه اداره های مختلف با اداره های ثبت احوال در ۱۰ شهرستان وجود دارد و فعالیت دستگاه‌ها در برنامه‌ریزی ها به نوعی با اعتماد و هماهنگی این اداره انجام می‌شود.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در مقاطع خاصی همچون انتخابات اهمیت ثبت احوال بیشتر مشخص می‌شود و سال آینده شاهد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی هستیم.

وی به مجموعه ثبت احوال استان توصیه کرد که با آمادگی کامل در عرصه فعالیت‌ و انجام وظایف خود در قانون انتخابات ورود کنند.

طالبی اظهارکرد: امروز به مناسبت صدور اولین شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با شهروندان خارجی در استان خوشحال هستیم.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: با توجه به ازدواج‌ زنان ایرانی با شهروندان خارجی این نیاز احساس می شود که بلاتکلیفی فرزندان حاصل از این ازدواج ها که از بسیاری مزایا و حقوقی در جامعه محروم بودند، پرداخته شود.

وی ادامه داد: این موضوع در نظام قانون‌گذاری مورد توجه قرار گرفت و در چند مرحله با تصویت قوانین، اصلاح آن، ابلاغ آیین‌نامه‌ها و اصلاح آن‌ سرانجام امروز شاهد صدور شناسنامه برای این افراد هستیم.

به گفته طالبی با این اقدام مشکل تعدادی از مادران ایرانی و فرزندان آنها رفع شد و مثل هر شهروند ایرانی آنها از حقوق و مزایای اجتماعی برخوردار شدند و می‌توانند به امور تحصیلی و اشتغال خود بپردازنند.

استاندار یزد افزود: اصل موضوع ازدواج ایرانیان با شهروندان خارجی نیازمند توجه جدی پژوهشگران و سازمان‌های مطالعاتی در استان هاست تا از میزان آسیب‌ این گونه ازدواج‌ها در جامعه کم شود و دغدغه‌ آینده آنها در این مورد کاهش یابد.

تاکنون آماری از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در یزد و تعداد فرزندان آنها در اختیار رسانه ها گذاشته نشد، اما بر اساس آمارها حدود ۱۲۰ هزار نفر از شهروندان افغان به صورت مجاز در استان یزد اقامت دارند که تعدادی از آنها با زنان ایرانی ازدواج کردند.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha