به گزارش ایرنا، اگر گذرتان طی ساعتهای پیک به خیابانهای منتهی به میدانهای طلوعفجر یا مصلای مراغه بیافتد، کیپ تا کیپ خودروهای سواری، آن هم در بیشتر موارد تکسرنشین را ملاحظه خواهید کرد؛ گاهگداری نیز در لابلای این خودروها، عابران پیادهای که برای فرار از شلوغی پیادهروهای باریک به خیابان پناه بردهاند، مشاهده میشوند.
البته نسخهپیچی برای رفع مشکل ترافیک در خیابانهای خواجهنصیر، قدس و اوحدی، همواره از دوره نخست شورای اسلامی شهر مراغه تا دوره جاری وجود داشته و گاهی نیز راهکارهایی برای آن پیشنهاد و اجرایی شده است.
تا جایی که مدیران شهری در دهه ۸۰ شمسی همچون بسیاری از مدیران دیگر کشور تصور میکردند که با خیابانکشی و مسیرگشایی میتوانند از افزایش ترافیک جلوگیری کنند اما بهرهبرداری از خیابان آتیساز که در نوع خود بینظیر و دارای تعداد قابل توجهی پارکینگ است، نشان داد که علاج واقعه را باید با نسخه دیگری دنبال کرد.
امروزه نیز مدیران شهری مراغه، راهکارهای مختلفی را برای کاهش بار ترافیک هسته مرکزی شهر در پیش میگیرند؛ ترافیکی که معاون حمل و نقل شهرداری مراغه دلیل افزایش آن در برخی از ساعات را تمرکز مطبهای پزشکان و برخی مدارس در خیابان خواجهنصیر جنوبی میداند.
به گفته «محمدرضا توفیق»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مراغه، برای رفع مشکل ترافیک درون شهری، شهرداری مراغه تخفیف ویژهای در زمینه صدور مجوزهای ساخت پارکینگ عمومی به بخش خصوصی و سرمایهگذاران در این خصوص ارائه میدهد.
معاون حمل و نقل شهرداری مراغه: اجرای طرح ترافیک میتواند در باز شدن گرههای ترافیکی موثر باشد
وی اضافه کرد: همچنین طرح ترافیک خیابانهای فرعی و اصلی درونشهری مراغه توسط گروه مشاوران شهرداری در حال تدوین است که میتواند زمینهساز کاهش مشکلات و گرههای ترافیکی شود.
امکان بهره گیری از تجربه زیسته تهرانی ها در مدیریت ترافیک
با نگاهی به رویکرد شورا و شهرداری تهران طی سالهای اخیر، میتوان متوجه شد که خیابانکشی یا تامین پارکنیگ تنها راهکارهای کنترل ترافیک نیست و روند صعودی ترافیک در بازار تهران با نسخه دیگری کنترل شد.
رویکردی نو؛ شهر باید برای آسایش ساکنانش ساخته شود نه بر مبنای خودروها
مدیران شهری در این کلانشهر چندی پیش به این نتیجه رسیدند که شهر جایی برای زندگی انسان است و از اینرو باید برای آسایش شهروندانش ساخته و تکمیل شود و بر همین اساس با شعار «تهران شهری برای همه»، رویکرد شهرداری در اجرای پروژههای عمرانی از طرحهای بزرگمقیاس به سمت طرحهای کوچک و محلهمحور تغییر یافت؛ درست برخلاف سابق که شهر بیشتر بر مبنای خودرو تکمیل شده بود.
همین رویکرد در بازار تهران که هسته مرکزی و پرترافیک پایتخت به شمار میرود، به تجربه توام با موفقیت منجر شد؛ الگویی که از آن میتوان در مرکز سایر شهرها نیز بهره برد؛ اما اگر قرار است مراغه شهری برای همه باشد، باید به نیازها و خواسته شهروندان نیز توجه شود.
شهروندان مراغه چه میخواهند؟
شهروندان مراغه که در بیشتر موارد عادت دارند برای هرکاری از جمله خرید و حتی قدم زدن به مرکز این کهنشهر مراجعه کنند، تسهیل تردد و ایجاد فضای مناسب شهری و بصری همچون یکسانسازی نمای ساختمانها، توسعه فضای سبز و گسترش خلاقانه حمل و نقل عمومی را از مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر انتظار دارند.
گسترش فضای سبز برخلاف وضعیت موجود در بافت مرکزی شهر، برای مردم این شهر که علاقه فراوانی به سرسبزی دارند، از اهمیت ویژه برخوردار است اما از یک سو عرض خیابانها و پیادهراهها در مرکز شهر برای تحقق همزمان خواستههای شهروندان بسیار محدود بوده و از سوی دیگر افزایش قیمت زمین در این معبرها، توان تملک و مسیرگشایی را از شهرداری گرفته است.
به راستی در چنین شرایطی و با وجود محدودیتهای متعدد، چگونه میتوان فضای مناسب شهری و مورد نیاز برای تردد بدون ترافیک را فراهم کرد؟
ایده حمل و نقل انسانمحور
کارشناس ارشد برنامهریزی شهری با اشاره به اینکه تهران در بیشتر موارد الگوی سایر شهرهای کشور به شمار میرود، بیان میکند که مدیران شهری پایتخت برای چندین دهه در صدد توسعه حملونقل خودرومحور بودند ولی در نهایت به این نتیجه رسیدند که نیاز امروز شهرها، حملونقل انسانمحور است.
«شهرام جباریزادگان» گفت: محدوده مرکزی تهران حداقل سه برابر شهر مراغه وسعت دارد و دچار همین مشکل ترافیکی بود اما در نهایت پیادهمداری در بازار بزرگ تهران با وجود مقاومت برخی از شهروندان اجرا شد.
وی به ضرورت توجه به حملونقل عمومی نیز اشاره کرد و افزود: راهاندازی اتوبوس «بی آر تی» نیز از غربیترین نقطه تهران یعنی میدان آزادی تا شرقیترین نقطه شهر در تهرانپارس با مقاومت روبرو بود و در نهایت با جدیت مدیریت شهری جا افتاد و اکنون به ۹ خط افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مدیران شهری و اعضای شورای شهر در بیشتر موارد میخواهند از طریق تعریض خیابانها، ساخت پل و اجرای طرحهای عمرانی بزرگ، نام نیکی از خودشان برجا بگذارند اما ترافیک علاج دیگری دارد.
«جباریزادگان» بیان کرد: مراغه از مهمترین شهرهای تاریخی کشور است و تا چند وقت پیش به باغ شهر معروف بود، نگاه توسعهای در این شهر باید از فیزیکی و سختافزاری به انسانی و نرمافزاری تغییر کند و با درک میزان تقاضای سفر، نسبت به ساماندهی حملونقل عمومی اقدام شود.
کارشناس ارشد برنامهریزی شهری برای تردد مردم در هسته مرکزی شهر مراغه میتوان از راهکارهای دوگانه «گردشگری – حملونقل» همچون تراموا یا درشکههای سنتی به شرط برخورداری از ظرفیت بالا استفاده کرد و پیادهراهها و مسیرهای دوچرخه را هم گسترش داد.
وی اظهار داشت: با توجه به بافت تاریخی این شهر، میتوان از تردد خودروهای شخصی به هسته مرکزی شهر جلوگیری و برای تردد مردم از راهکارهای دوگانه «گردشگری – حملونقل» همچون تراموا یا درشکههای سنتی به شرط برخورداری از ظرفیت بالا استفاده کرد و پیادهراهها و مسیرهای دوچرخه را در این معبرها گسترش داد.
وی ادامه داد: در صورت اجرای چنین طرحهایی، سوانح رانندگی و آلودگیهای زیست محیطی در مدتی کوتاه کاهش پیدا میکند و بافت مرکزی شهر به شرط توسعه فضای سبز و مبلمان شهری، به مکانی دلپذیر برای شهروندان تبدیل میشود.
این کارشناس ارشد برنامهریزی شهری در جمعبندی ایدههای پیشنهادی خود در خصوص راهکارهای حل مشکل ترافیک در هسته مرکزی شهر مراغه میگوید: ملاحظههای فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی مردم باید در اجرای هر طرحی مورد توجه قرار گیرد اما آنچه مسلم است، شهرهای مختلف کشور باید از تجربه مدیریت شهری تهران در زمینههای مختلف بهره ببرند.
خواسته یک شهروند؛ تردد خودرو شخصی به بافت مرکزی شهر ممنوع!
سیاوش از شهروندان در حال عبور از خیابان خواجهنصیر جنوبی با تاکید بر اینکه در نهایت چارهای جز جلوگیری از تردد خودروهای شخصی به بافت مرکزی شهر وجود ندارد، گفت: روزبهروز بر حجم ترافیک در خیابانهای اصلی شهر مراغه افزوده میشود و به نظر میرسد یک جای کار ایراد دارد.
به گفته وی کاهش اتکاء به خودرو از مولفههای توسعه پایدار به شمار میرود و یکی از شاخصهای انتخاب اعضای شورای شهر در انتخابات پیشرو باید میزان توجه آنان نسبت به این مقوله و توسعه پایدار شهر باشد.
این شهروند در حقیقت به یکی از موضوعات مورد اشاره «رقیه ناصری»، نویسنده مسئول مقاله «ارزیابی قابلیت پیادهمداری معابر بافت تاریخی شهر مراغه» تاکید دارد.
این فارغالتحصیل کارشناسیارشد برنامهریزی شهری از دانشگاه تبریز در بخشی از این پژوهش در تعریف شهر پیادهمدار نوشته است: مسیرهای پیاده شهری در شهرهای پیادهمدار دارای ویژگی اتصال، ایمنی، ارتباط با سایر گزینههای حملونقل شهری، تنوع کاربریهای پیرامون و کیفیت مناسب محیطی است.
در حقیقت از نظر کارشناسان توسعه «مسیرهای پیاده شهری» در کنار «حملونقل انسانمحور» که متناسب با پیشینه و فرهنگ مردم و برای گردشگران این کهنشهر جذاب باشد، حلقه مفقوده کنترل ترافیک در مرکز شهر مراغه محسوب میشود وگرنه فعالیتهای ارزشمندی چون مسیرگشایی و خیابانکشی، هرچند که نیاز شهر است اما راه چاره برای کنترل ترافیک نیست.
حال باید ببینیم اعضای شورای پنجم که برای رفع مشکلاتی چون ترافیک شهر مراغه مدت زمان زیادی ندارند، طی ماههای آینده چه نسخهای برای این مشکل میپیچند و آیا کنترل ترافیک در بافت مرکزی شهر، یکی از شاخصهای انتخاب اعضای شورای ششم خواهد بود یا خیر؟
نظر شما