۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84170700
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازی ترامپ با آتش؛ روزهای پرتنش در انتظار پایتخت آمریکا

تهران – ایرنا – در حالیکه روز ششم ژانویه(۱۷ دی) هواداران دونالد ترامپ به خواسته او راهی خیابان‌های پایتخت می‌شوند تا همزمان با اعلام رسمی پیروزی جو بایدن بار دیگر خواهان تغییر نتایج انتخابات شوند، ماموران پلیس و صاحبان مشاغل انتظار تکرار خشونت‌های تجمع‌های پیشین را دارند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه یو اس ای تودی به تازگی گزارشی از فراخوان رئیس جمهوری آمریکا برای تجمع هوادارانش در پایتخت این کشور تهیه کرد و نوشت که ماموران انتظامی محلی و فدرال نیز آماده برخورد با خشونت‌های احتمالی هستند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، همزمان با جلسه ۱۷ دی کنگره برای تائید رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان که طی آن نامزد دموکرات‌ها توانست بیشترین آراء گزینشگران را به خود اختصاص دهد، طرفداران پر و پاقرص ترامپ به دعوت او به واشنگتن می‌روند تا با فشار بر قانونگذاران جمهوریخواه مانع از اعلام رسمی پیروزی بایدن شوند.

در جریان تجمع‌های پیشین میان هواداران ترامپ و مخالفان وی درگیری لفظی و چاقوکشی رخ داده بود و اکنون نیز ماموران پلیس انتظار دارند تا با پرتنش‌ترین تجمع اعتراضی هواداران نامزد شکست خورده انتخابات روبرو شوند.

بسیاری از رستوران‌ها و ساختمان‌های اداری مرکز واشنگتن مانند اعتراض‌ها علیه نابرابری اجتماعی تابستان اخیر و تجمع‌های انتخاباتی پائیز بسته شده و در برابر آسیب‌های احتمالی با تخته‌های چوبی محافظت شده‌اند.

ترامپ چند روز پیش در توییتی وعده داده بود که ۱۷ دی با هوادارانش در واشنگتن دیدار می‌کند. وی هنوز اعلام نکرده که در این تجمع حضور خواهد یافت یا خیر؟.

ترامپ در حاشیه تجمع ۲۴ آبان سوار بر خودروی ریاست جمهوری از برابر هزاران تن از هوادارانش که در نزدیکی کاخ سفید حضور داشتند عبور کرد و برای آنان دست تکان داد. او چهارهفته بعد (۲۲ آذر) نیز زمانی که سوار بر بالگرد ریاست جمهوری بود از فراز تجمع هوادارانش عبور کرد.

در حاشیه آن تجمع چهار نفر در نزدیکی هتل هرینگتون با چاقو زخمی شدند و این هتل اعلام کرده که برای حفاظت از مسافران و کارکنانش از ۱۵ تا ۱۷ دی بسته خواهد بود.

در جریان تظاهرات پیشین، گروه‌های راست‌گرایی همچون پسران سربلند و دیگر سازمان‌هایی که به‌زعم پلیس فدرال آمریکا افراط‌گرا بوده و به برتری نژاد سفید اعتقاد دارند، در جمع حامیان ترامپ حضور داشتند. برخی از این راست‌گرایان در خیابان‌ها به دنبال تحریک دیگران و ایجاد بلوا بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری بودند.

در ادامه گزارش یو اس ای تودی آمده است: برخی از جمهوری‌خواهان با محکوم کردن خواسته ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات اعلام کرده‌اند که او با آتش بازی کرده و امکان دارد که تحریکات وی منجر به اقدام‌های خشونت‌آمیز هواداران دو آتشه اش در روز ۱۷ دی شود.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، در کنار اقدام‌های ریاست جمهوری آمریکا برای لشکرکشی حامیانش، برخی از جمهوری‌خواهان تلاش کرده بودند که مایک پنس معاون ترامپ ریاست تشریفاتی جلسه ۱۷ دی را کنار گذاشته و با افزایش اختیاراتش پیروزی بایدن را لغو کرده و دونالد ترامپ را برای دومین بار به ریاست جمهوری برساند.

اینک یک قاضی فدرال با افزایش اختیارات پنس در انتخابات ماه نوامبر مخالفت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha