۱۶ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- ویروس کرونا در یک سال گذشته با تغییر ژنتیکی باعث شده دانشمندان و متخصصان در پیدا کردن راه درمان سردرگم شوند و این روزها با نمایان شدن نوع دیگری از این ویروس مشهور به "انگلیسی"، جهان در شوک دیگری فرو رفته است.

بر اساس تحقیقات پزشکی انجام شده، قدرت انتشار ویروس کرونای انگلیسی ۵۵ درصد بیشتر از نوع مشابه این ویروس است و تاکنون بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلای روزانه به این ویروس در اروپا -به ویژه انگلستان- ثبت و گزارش شده است.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به خصوص کودکان بیشتر بروز پیدا می کند با این توصیف که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک به کووید ۱۹ مبتلا شده اند که نیمی از این موارد در یک ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده که نشان می‌دهد این نوع از ویروس تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.

در کشورهای همسایه ایران گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای افراد به این ویروس منتشر شده است و بنابر اظهارات متخصصان میکروب شناسی، این ویروس پس از ورود به هر کشور دارای ژنتیک خاص، خود را با شرایط موجود تطبیق داده و از نظر ژنتیکی تغییراتی در خود ایجاد می‌کند و با توجه به تفاوت های بدن هر انسان، ویروس توان تحریک بدن و ایجاد تغییرات تصادفی خفیف یا شدید در آن را بر اساس ژنتیک جدید موجود در بدن دارد.

متخصصان توصیه کرده اند که مهمترین و بهترین راه قطع انتقال ویروس کرونا و همچنین نوع انگلیسی آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در تجمع و دورهمی های خانوادگی است.

اما امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور خبر داد و از مردم خواست وحشت نکنند چون اوضاع تحت کنترل است.

سعید نمکی افزود: قرار بود اولین مواردی که از هر نوعی از ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در کشور کشف می شود به مردم اعلام کنیم. متاسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته  انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود بعد از مدتها رصد پیدا کردیم که در یکی از بیمارستانهای خصوصی بستری بود و با بستری های مکرر تست کووید ۱۹ وی از نوع موتاسیون یافته تایید شد.

وی افزود: خوشبختانه حال این بیمار خوب است و چون از روز نخست آگاه و هوشیار بود و با تست پی سی  آر مثبت به ایران آمده بود و خود را ایزوله کرده بود، کسی از اطرافیان او به این ویروس مبتلا نشده است و با غربالگری که از نزدیکان این بیمار انجام شد هیچ موردی از این ویروس در فرد دیگری در کشور پیدا نشد.

نمکی گفت: خبری هم در رسانه منتشر شده بود که یکی از همکاران ما در کرمانشاه به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا شده که بعد از تست از این فرد مشخص شد صحت ندارد و از بیش از ۲۴۰ نفر از افرادی که با او ارتباط داشتند نیز تست گرفته شد و هیچ موردی از ابتلا به این ویروس پیدا نشد.

اکنون که اکثر شهرهای ایران پس از پشت سرگذاشتن سه پیک شیوع افراد به ویروس کرونا در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد تمامی نگرانی ها از ورود ویروس انگلیسی است، موضوعی که شاید بتوان با درایت مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و چاره اندیشی متولیان امر بهداشت و درمان، به سلامت از آن عبور کرد.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز امروز بار دیگر بر تداوم اعمال دستورالعمل ها تاکید کرده و گفته است: استفاده از ماسک در کاهش میزان مرگ و میر کمک کرد اما این خود به تنهایی کافی نیست و مهمترین فاکتور در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی این است که زمینه مراودات اجتماعی به حداقل برسد.

وی درباره وضعیت پایتخت که اینک با مشکل کرونا و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند هم اظهار داشت: به دلیل مشکلات زیر ساختی، با وجود تلاش‌های شبانه روزی در شهرداری تهران، فاصله گذاری اجتماعی در مترو با محدودیت های بسیار جدی مواجه بوده و سهم حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا در حدود ۳۵ درصد است.

وی اعلام کرد: شلوغی سطح شهر و ترددهای بالایی که در سطح شهر رخ می دهد با وجود رعایت ۸۵ درصدی پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، در شیوع بیماری موثر است.

کرونا در دیگر استان ها

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" در استان زنجان به رقم ۴۲ هزارو ۴۵۲ نفر رسیده است و بنا بر اظهارات دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان در زمان حاضر با توجه به روند تدریجی کاهش ابتلا به کرونا در استان ۱۸۷ بیمار در بیمارستان‌های استان زنجان بستری هستند که هفت مورد از این آمار مربوط بستری های روز گذشته است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته است که برای کنترل هر چه بهتر این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم امری مهم و ضروری است.

در استان یزد تاکنون ۱۸ هزار خانوار ساکن ۸۲۰ محله از سوی ۶۰ قرارگاه شهری و روستایی این استان زیرپوشش طرح ملی محله محور شهید سلیمانی قرار گرفته اند و بنا به گفته دکتر سید علیرضا پورمازار سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز هرگونه بی‌توجهی و سهل‌انگاری در رعایت‌نکردن نکات بهداشتی از سوی شهروندان سبب شیوع دوباره کووید ۱۹ بعد از مهار موج سوم خواهد شد و اگر مردم مفاد شیوه‌نامه‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، تعداد افراد مبتلا ، شناسایی شده و بستری در هفته‌های پیش‌رو بیشتر کاهش می یابد.

شهرستان کرج همچنان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان البرز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۴۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی این استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند و اکنون  در مجموع ۳۵۴ بیمار  کووید ۱۹ در بیمارستان‌های البرز بستری هستند.

وی اظهار داشت: ۲۶ هزار و ۲۰ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان از ابتدای شیوع ویروس تا ۱۴ دی ماه به ۶۱ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده که از این تعداد، یک هزار و ۲۹۹ نفر نیز جان باخته اند.

وی بیان کرد: همچنین از مجموع موارد ارسالی به آزمایشگاه ۱۰۰ هزار و ۸۶۶ مورد منفی بوده است.

شیوع کرونا در مازندران نیز طی یک ماه گذشته با وجود اجرای طرح محدودیت های هوشمند شدت گرفته و آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان از کمتر از ۸۰۰ نفر پس از اجرای طرح هم اکنون به حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

همچنین طبق بررسی های آماری، در حالی که تا پیش از اجرای طرح روزانه کمتر از ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری می شدند ، طی روزهای گذشته با افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی به بیشتر از ۲۵۰ نفر رسیده است.

بررسی آمار روزانه بیماران جدید بستری و ترخیصی هم نشان می دهد که آمار  رسوب روزانه بیماران جدید از کمتر از پنج نفر در اواخر ماه آبان هم اکنون با افزایش بیشتر از ۱۰۰ درصدی به بیش از ۱۰ نفر رسیده است.

فرماندار لاهیجان هم با اشاره به نارنجی بودن سطح هشدار این شهرستان گفت: از اول دی ماه تاکنون، ۱۷۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان پیروز بستری شدند که ۱۰۵ نفر آن لاهیجانی و ۷۰ نفر آن مربوط به شهرستان های همجوار بودند.

یونس محمودی با اشاره به آمار فوتی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا طی ۱۶ روز اخیر در بیمارستان پیروز لاهیجان اظهار کرد: روزانه بصورت میانگین ۱۱ بیمار جدید در بیمارستان پیروز بستری می شوند که نیمی از آنها  اهل شهرستان لاهیجان هستند.

تازه ترین وضعیت کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۹۸ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۶ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۸۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

وی اظهار داشت: اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

گزارش کرونایی از شهرکرد، یزد، اراک و آمل

سایه کرونا بر فعالیت مطبوعات چهارمحال و بختیاری عنوان گزارشی است از شهرکرد که در گفت و گو با تعدادی از مسوولان رسانه ها به چالش ها و مشکلات رسانه ها در دوران کرونا پرداخته و نوشته است:

" شیوع ویروس کرونا در جامعه و مشکلات ناشی از پدید آمدن بیماری سرایت کننده کووید ۱۹، بر روند فعالیت بخش فرهنگ و هنر به ‌ویژه مطبوعات مکتوب و نشریه‌های محلی نیز سایه انداخته است و مشکلاتی را برای فعالان این حوزه به‌ خصوص در زمینه اقتصادی ایجاد کرده است.

در دوران شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای مطبوعاتی و فعالیت نشریات مکتوب به‌ویژه نشریه‌های محلی مانند سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر خسارت پیدا و پنهان را تجربه کرده‌اند.
برخی از فعالان نشریات چاپی عقیده دارند که به‌ دنبال شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن هزینه‌های چاپ و کاغذ، افزایش داشته است، به ‌همین علت فعالیت نشریات محلی با کاهش چشمگیری در حوزه چاپ نشر مواجه شده است.
در این گزارش همچنین با برجسته کردن این موضوع که کرونا به ۱۰۰ درصد نشریات مکتوب چهارمحال و بختیاری آسیب زد آورده است: در زمان شیوع ویروس کرونا ۱۰۰ درصد نشریات استانی آسیب دید که ۹۰ درصد آن مختص هفته‌نامه‌های محلی است."
از مرکز یزد هم گزارشی با عنوان چموشی مجدد کرونا در یزد منتشر شده و به تشریح وضعیت کرونایی این استان و دلتنگی کادردرمان به دلیل دوری از خانواده و سهل انگاری برخی از مسوولان در برگزاری آیین های مختلف پرداخته است .

در بخشی از این مطلب آمده است:" چموشی دوباره و محسوس کرونا طی ۲ روز گذشته در استان یزد، موجب نگرانی پزشکان، پرستاران و مسوولان دانشگاه پزشکی یزد شده و نسبت به اوج‌گیری دوباره آن هشدار می‌دهند.

طی روز گذشته ۳۷ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که نسبت به روز قبل از آن ۲ برابر شده است. آمار بیماران سرپایی نیز افزایش قابل توجهی داشته و این زنگ خطر را برای استان به صدا در آورده است.  

 اما این بار لبه تیغ انتقاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، نه مردم بلکه مسوولان هستند.

برگزاری مراسم‌های تودیع و معارفه، آیین های بهره برداری و افتتاح طرح ها، برگزاری جلسات دولتی و مذهبی، زمزمه های بازگشایی اماکن ورزشی، حضور صد درصد کارکنان دولت در محل کار و بازگشایی دوباره بانک ها، فقط بخشی از انتقاد مسوولان دانشگاه یاد شده است."

گزارش دیگر امروز با عنوان موج سواری تاجدار کوچک و لزوم تغییر سبک زندگی حاصل تلاش خبرنگار ایرنا در اراک است که ضمن اشاره به نوع جدید ویروس جهش یافته انگلیسی و وضعیت کرونایی در این استان در گفت و گو با کارشناسان به آسیب های وارده در بخش های اقتصادی و اجتماعی پرداخته است.

در بخشی از این مطلب می خوانیم: "با نگاهی اجمالی به روایت یکسال اخیر جهان و ایران در پاندمی کرونا می‌توان به این واقعیت رسید که شاید مهمترین مولفه در شرایط کنونی تکیه بر تغییر سبک زندگی و لزوم پوست اندازی در برخی قالب‌های رفتاری و زیستی است چرا که تجربه نشان داده که همراهی با پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از رفتارهای مبتنی بر افراط و تفریط و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون بهترین عامل بازدارنده در برابر ویروس کووید ۱۹ بوده و باید تا تکمیل مراحل علمی برای تهیه دارو و واکسن این موضوع به عنوان اولویت در زندگی مردم نهادینه شود.

 همراهی و همدلی و گفتمان سازی، افزایش تعاملات بین فردی، بهبود مناسبات ارتباطی اعضای خانواده و برجسته‌سازی تاب آوری اجتماعی از نکات مثبتی است که با وجود همه دشواری‌هایی که کووید ۱۹ با خود دارد در بین مردم مشاهده می‌‍شود  و اگرچه ماندگاری این ویروس به درازا انجامیده اما این مردم هستند که باید در سنگر هوشیاری و پرهیز از عادی انگاری بیماری همراه با مسئولان در عرصه بمانند تا زمینه مدیریت هرچه بهتر بیماری مهیا شود و مخاطرات و دام‌های ناشناخته این ویروس کمتر فرصت جولان یافته و با هزینه های کمتری بتوان از مسیر دشوار و پرخطر این بیماری عبور کرد."

مرکز ساری نیز در گزارشی با عنوان کرونایی‌ترین شهر کشور یک مرکز سرپایی تست کرونا دارد  به تشریح کمبودهای مرکز درمانی شهر آمل در تشخیص افراد مبتلا به کرونا پرداخته و آورده است: "شهر آمل که در هفته های  اخیر به عنوان بحرانی‌ترین منطقه کرونازده کشور معرفی شده است، این روزها تنها با یک مرکز تشخیص سرپایی ویروس کرونا از مراجعین مشکوک پذیرایی می‌کند که اعتراض مردم و همچنین کادر بهداشتی مرکز را به همراه داشته است. 

شهرستان آمل از موج دوم همه گیری ویروس کرونا همواره به عنوان بحرانی ترین شهرستان مازندران از لحاظ تعداد مبتلایان و همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ شناخته می شود. این شهرستان در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از کل بیماران بستری کرونایی در بیمارستان های استان را به خود اختصاص داده است. زمانی نه چندان دور سهم آمل از بیماران بستری حدود ۴۰ درصد بود.

گذشته از عوامل متعدد بحران ساز مانند رفتارهای عادی انگارانه مردم و همچنین اجرای نادرست محدودیت های کرونایی که این شهرستان را در صدر جدول کرونایی های استان و حتی کشور قرار داده است ، توجه به نیازهای درمانی و بهداشتی برای مدیریت کرونا از شناسایی تا درمان نیز لازمه قطع زنجیره انتقال کرونا است که آمل همواره با کمبودهایی در این زمینه مواجه بوده است. "

دیگر خبرهای کرونایی

از ابتدای شروع طرح «سردار شهید سلیمانی» در شهر زاهدان یکهزار و ۱۶۵ نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شدند.

آزمایش تشخیص سریع ویروس کرونا در راستای اجرای طرح« شهید حاج قاسم سلیمانی» برای عشایر منطقه کوه خواجه در هامون انجام شد.

براساس گزارش های دریافتی قیمت مصرف‌کننده ماسک سه لایه در داروخانه‌های سیستان و بلوچستان با کاهش ۳۰ درصدی به یکهزار تومان رسید و شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اجتماعی ناشی از آن به افزایش تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در شهرستان کاشمر واقع در جنوب غرب خراسان رضوی دامن زد.

 دیگر خبرهای منتشر شده با موضوع کرونا که  امروز (۱۶ دی ماه) در ایرنا منتشر شده در سایت های استانی این خبرگزاری در دسترس مخاطبان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۸۵ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در سطح دنیا به وجود آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha