به گزارش ایرنا، حمیدرضا آبایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای سومین بار شاهد پهلوگیری کشتی رو رو در بندرگاه انزلی هستیم، تاکید کرد: برای توسعه صادرات از بنادر استان بدنبال استفاده از ظرفیت این کشتی ها در استان و کشور هستیم.
وی تصریح کرد : استان گیلان با رویکرد توسعه صادرات بویژه تولیدات داخلی و کشاورزی بدنبال استفاده از ظرفیت کشتی های رو رو است تا محصولات کشاورزی، خودرو و مانند آن را از کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر امارات، قطر و عمان به کشورهای قزاقستان و روسیه و حتی ازبکستان و قرقیزستان ترانزیت کند.
وی افزود : چنانکه کشتی رورو که ۱۵ دی ماه به بندرگاه انزلی وارد شد ۸۰ کامیون ۴۰ تنی را در این بندرگاه تخلیه کرده است و برای اولین بار پس از حضور مجدد این کشتی ها در بندرگاه انزلی آماده بارگیری کامیون های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی است.
آبایی با اشاره به اینکه هماهنگی های لازم برای ورود کامیون ها با بار و راننده به کشتی شده است، تصریح کرد: اقدامات مقدماتی برای جذب کامیون های حامل کالاهای صادراتی از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم شده و تلاش بر آن است از این ظرفیت به نحو شایسته ای بهره گیریم.
وی مسیر این کشتی ها را ابتدا بندر کوریک قزاقزستان و سپس بنادر آستاراخان و علیا در روسیه عنوان و اظهار کرد : به همین منظور در صدد هستیم مسیر کالاهای صادراتی از قزاقزستان و روسیه از ایران بگذرد.
وی تصریح کرد : همچنین تلاش بر آن است حضور این کشتی را به طور منظم در انزلی داشته باشیم تا در آینده ای نزدیک از کشتی های مجزا برای صدور کالا و بار به صورت مستقیم به کشوررهای روسیه و قزاقزستان استفاده کنیم.
وی خاطر نشان کرد : اسکله های مجتمع بندری انزلی برای پهلودهی کشتی هایی تا عمق هفت متر مشکلی ندارد و با احداث اسکله های جدید محدودیتی برای ورود کشتی های جدید نخواهد بود.
بندرگاه انزلی با سابقه ۱۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۵ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
رشت - ایرنا - مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رونق مجدد خطوط کشتیرانی رو رو در بندرگاه انزلی خبر داد و اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۰ کامیون توسط کشتی های رو رو در بندرگاه انزلی تخلیه شده اند.
نظر شما