به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، الیاس نادران در نشست خبری با تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: بخش قابل توجهی از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده و به جمع بندی نهایی نزدیک شده ایم و با گزارش عملکرد این کمیسیون، میخواهم به حاشیه سازی های که در این زمینه صورت گرفته پایان دهم و از نظر کارشناسانه کمیسیون در این زمینه دفاع کنم.
رییس کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت اجرایی کشور دچار دوگانگی هستیم، مسوولان عالی اجرایی دولت درسطح وزرا و معاونین رییس جمهور از ما در خواست میکنند که شما تصمیم شجاعانه ای را در مورد نرخ ارز بگیرید و با نرخ ارز واحد، اجازه دهید که رانت خواری در حوزه اقتصاد ملی از بین برود یا به حداقل برسد و تلاش کنید منافع یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچکی در این چند سال حتی المقدور برای آبرومند زندگی کردن خودشان داشته باشند.
نادران افزود: اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمیکرد، آنها نظرات کارشناسی خود درباره رانت نرخ ارز را مطرح نمیکردند، برآوردهای اولیه این بود که لایحه بودجه قابل دفاع نیست و در جمعهای کارشناسانه نمیتوانستیم از لایحه بودجه تقدیمی دولت دفاع کنیم.
یکی از بهترین کمیسیونهای تلفیق بودجه شکل گرفته است
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: تعبیر اولیه این بود که لایحه بودجه برای فروپاشی کشور تهیه شده است، اما مجلس تصمیم گرفت که این بیمار لاعلاج را درمان کند و یکی از بهترین کمیسیونهای تلفیق چند سال گذشته را به منظور بررسی بودجه شکل گرفت.
نماینده تهران بیان داشت: ما از بازوهای کارشناسی مجلس مانند مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیمگیری خارج از قاعده دولت حداکثر استفاده را میبریم و به مردم میگوییم که در جلسات خود صمیمانهترین مناسبات و تفاهم را با نمایندگان دولت داریم و آنها میتوانند از تصمیمات خود دفاع کنند.
نادران بیان کرد: نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون نرخ ارز برای کشور تعیین نمیشود اگر به سالهای گذشته مراجعه کنیم نرخ ارز بودجه همیشه با نرخ واقعی تفاوت داشته و شکاف قابل توجهی داشته است، قرار بود دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود، اما حالا اگر دولت بتواند آن را در ۲۵ هزار تومان ثابت نگه دارد به خود افتخار میکند.
وی تاکید کرد: در لایحه بودجه ردیفی وجود دارد که مقابل آن یک ریال نوشته اند و آن نرخ ETS است که حیات خلوت دولتهاست همان پولهای زیرفرشی بوده که دولت هر طور بخواهد با منت بر سر مردم آن را هرکجا صلاح بداند، خرج میکند.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: قرار بود بودجه با ارز ۲۳ هزار تومان بسته شود، ناگهان با دلار ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این تغییر رویکرد کارشناسی نبود، بلکه کاملاً سیاسی است چراکه وقتی آقای زنگنه در کمیسیون تلفیق حضور یافت، گفت که ما برای صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز نیاز داریم که حاکمیت مسئله تحریم را حل کند.
وی گفت: ما تلاش کردیم که رانتهای نفتی ایجاد شده در کشور به جای آنکه در اختیار عدهای قرار گیرد در اختیار همه مردم قرار گیرد، بنابراین اگر قرار است رانت نفتی باشد باید به مردم تخصیص پیدا کند چرا که خط قرمز ما منافع مردم، امنیت کشور، معیشت و حمایت از تولید و اشتغال است.
در زمینه دارو و کالای اساسی از ایده مجلس رونمایی خواهیم کرد
نادران تاکید کرد: هرکسی درباره مسائل ملی، حمایت از مردم و بهبود وضعیت یارانهها به مجلس پیشنهادی دهد ما آن را اجابت میکنیم ما در بحث دارو، مصارف مردم، نحوه توزیع کالاهای اساسی و یارانهها حتماً از ایده مجلس رونمایی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بیان داشت: ما بدون اتکا به نفت و وعدههای توهم آمیز درباره بودجه تصمیم میگیریم، وقتی بودجه توسط دولت تقدیم شد قرار بود که سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت باشد، درحالی که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم باید ۳۸درصد باشد و با نامه رهبر انقلاب محاسبات دولت به هم ریخت.
نادران گفت: دولت به صورت شفاهی اقرار کرد که از قبال تجدید محاسبات ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت و ما تا از دولت چگونگی نحوه جبران این رقم را نگرفتیم کلیات لایحه بودجه را تصویب نکردیم.
اعداد بودجه مقدس نیستند
رییس کمیسون تلفیق با بیان اینکه اعداد در بودجه برای ما مقدس نیستند گفت: آشفته بازاری که امروز در اقتصاد ملی ما ناشی از عدم طی مسیر طبیعی لایحه بودجه در مجلس و تصویب آن در جلسه علنی شاهد هستیم بنا نبود در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اتفاق بیفتند بنابر این علیرغم ایرادات اساسی با رویکردهای لایجه دولت در توزیع اعتبارات تلاش را بر این گذاشتیم که با اصلاحات ساختاری بودجه، بودجه ای را به صحن مجلس ببریم که مایه عزت برای کل کشور باشد.
نادران گفت: در لایحه برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای مختلفی که باید با اتکا بر بخش هزینه ای باشد، اقدام کردیم.
وی گفت: ۱۹۹ هزار میلیارد تومان که دولت برای برداشت از منابعی نفتی در نظر گرفته است بخش کوچکی از کل برداشت از منابع نفتی است که در بودجه پیس بینی شده است. مطابق نرخی که خود دولت در محاسبات انجام داده دولت بنا داشت با توجه به اختیارات حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند و ما این را به ۲۶۱ هزارمیلیارد تومان کاهش دادیم بنابراین نباید در این تعاملات دچار خطای تحلیل شویم.
نماینده تهران افزود: ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی کردند و مقدار ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پوشش انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفتند که با توجه به سهم ۵/۴۸ درصدی دولت از منابع نفتی مستلزم کسب حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فروش بشکه نفت بود و این یعنی دو سال فروش نفت کشور هم بابت استقراض از نفت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه میشد این یعنی زمین سوخته تحویل دولت بعدی دادن ما این انحرافات را اصلاح کردیم.
وی گفت: بخش اعظم افزایش سقف بودجه منابع ناشی از شفاف سازی ارقام پنهانی است که در بودجه وجود داشت و اختیاراتی است که مسوولان اجرای میخواستند بنابر مصالحی خودشان تشخیص دهند و عمل کنند ما این مصلحت اندیشی را به کل نمایندگان و نظام قانون گذاری کشور برگرداندیم.
به دنبال شفاف سازی ارقام پنهان بودجه هستیم
رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان این که کمیسیون تلفیق به دنبال شفافسازی ارقام پنهان در لایحه بودجه بوده گفت: متاسفانه همه اصلاحات ساختاری که باید در بودجه صورت میگرفت انجام نشد زیرا ظرفیت اجرایی کشور توان انجام اصلاحات ساختاری را ندارد اصلاحات بیش از این بود ولی ما به این حد کفایت کردیم تا در دولتهای بعدی و مجلس یازدهم اصلاحات را رو به جلو انجام دهد و آرزوی ۴۰ ساله ملت برای کاهش وابستگی به نفت محقق شود.
نادران یادآور شد: دولت و مجالس در سالهای گذشته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ارقام محاسباتیشان در بودجه چقدر بوده؟ آنها از ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ تومان را در نظر گرفته بودند اما آیا در عمل این رقم در سفره مردم نشست؟ در سال ۱۳۹۹ دولت به دلیل فقدان منابع ارزی دست اندازی کرد و ارز در اختیار ۱۰ شرکت قرار گرفت آیا این در جهت تامین منافع مردم بود؟ اگر هشت میلیارد دلار را برای ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیرید نفری ۱۰۰ دلار میشود آیا این کاهش ارزش باعث شد که مردم تصور کنند ۱۰۰ میلیارد دلار در سفرهشان به نفعشان شده یا منافع به جیب دیگران و بعضا کشورهای همسایه رفت.
وی ادامه داد: برخی کالاها حداقل ۵۰ درصد مصرفشان بالا رفته اما آیا مردم بیشتر از آنها استفاده کردهاند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است. آیا ما متولی تامین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا مردم ایران؟ آیا اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالاهای اساسی و دارو به سایر کشورها را مدیریت کند چاره کار حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ عامه مردم خصوصا طبقات محروم و متوسط مطمئن باشند این مبالغ مستقیم به سفره مردم میرود و دست واسطهها قطع خواهد شد.
رییس کمیسیون تلفیق افزود: یکی از وارد کنندههای ارز ۴۲۰۰ تومانی از منفعتی بیشتر از یارانهای کل ملت ایران در سال ۱۳۹۹ دریافت کرده است.
اجازه نمیدهیم با شوک درمانی زندگی مردم دچار آشوب شود
نادران خاطر نشان کرد: بنا داریم در حوزه مصارف و نحوه مدیریت بازار ایده خود را رونمایی کنیم ولی مردم مطمئن باشند جلوی انحصارات را میگیریم و اجازه نمیدهیم گرانی را به مردم تحمیل کنند، ما در مورد یارانههای سوخت تجربه داریم در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ در پی افزایش نرخ بنزین نتیجه آن آشوب اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی بود و ناچار شدیم یارانه اندکی به مردم بدهیم. ما این مسیر را طی نمیکنیم و تجارب دهها ساله را در بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد. اجازه نمیدهیم با این شوک درمانی زندگی مردم دچار آشوب شود.
رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه نظام گمرکی کشور باید تک نرخی باشد یادآور شد: آیا این نرخها باید در جهت حمایت از تولید، اشتغال و مصرف کننده داخلی باشد یا وارد کننده؟ بخش کوچکی از حجم واردات کالاهای اساسی است و بخش عمدهای هم غیرضروری، جای جبران هم برای عامه مردم نگذاشتند عرض ما به دولت این است که به جای ناترازی در بازار ارز منافع حاصل از رانتهای ایجاد شده را به مردم برگردانید.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق در حوزه مالیات برای حمایت از تولید و اصنافی که از کرونا آسیب دیدند پنج واحد درصد تخیف مالیاتی قائل شد در عین حال ما برای خودروهای لوکس و درآمد بالا حتما مالیات بیشتر وضع کرده و میکنیم. متاسفم که دولت باید به این واقعیت اقرار کند که ضریب جینی به ۴۳% درصد رسیده یعنی فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شدهاند و شکاف درآمدی زیاد شده است. ما بنا داریم نسبتها را اصلاح کنیم.
بودجه فقط برای کارمندان دولت نیست/ سود و منفعت ارز ۴۲۰۰ تومانی را سر سفره مردم میبریم
نادران تصریح کرد: برای ما بودجه تنها عدد و رقم نیست بلکه آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دارد ما قول داده بودیم آسیبهای اجتماعی را با ابزار بودجه علاج کنیم و بر سر وعدهمان هستیم. تجربه عملکردمان در بودجه سال ۱۳۹۵ نشان داد که هر واحد پولی که برای کاهش آسیبهای اجتماعی هزینه شد دهها برابر امنیت ملی و امنیت اجتماعی به خصوص در حاشیه شهر به ارمغان آورد ما بودجه را برای کارمندان دولت نمینویسیم و این بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه عمومی کل کشور، مردم ایران و همه آنهایی است که تریبون ندارند و دستشان به مقامات نمیرسد.
نادران در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد مساعد بودن شرایط اقتصادی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ما برای اقشار متوسط و کمدرآمد این جبران را در نظر گرفتیم و هزینههای رفاهی آنها را پیش بینی کردیم کجای بانک مرکزی و خزانهداری کل ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ اگر دولت ذخائر بانک مرکزی که پشتوانه اعتبار نظام پولی ماست را به تعداد محدودی وارد کننده داد یعنی ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است؟ اگر امکاناش بود که این عدد واقعی باشد قابل دفاع بود ولی دولت پارسال این عدد را ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ در نظر گرفته بود مردم ارز را چند خریدند؟ مابهالتفاوت آن کجا رفت؟ مجلس در تلاش است تا سود و منفعت ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر سر سفرههای مردم ببرد.
نظر شما