حال ۱۳ نفر از مبتلایان کرونا در هرمزگان وخیم است

بندرعباس- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر ۸۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۱۳ نفر وخیم است.

دکتر حسین فرشیدی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی این هفته آمار فوتی های کرونا در استان کاهش قابل توجهی نسبت به هفته های قبل داشت و مجموع فوتی های کرونا در هرمزگان در حال حاضر ۹۷۰ نفر است.

وی در خصوص میانگین سنی بیماران کرونایی در هرمزگان گفت: میانگین سنی افراد مبتلا شده به کرونا در استان ۴۸ سال، بیماران بستری ۵۳ سال و میانگین سنی جان باختگان ۶۳ سال است.

فرشیدی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد از موارد ابتلای به کرونا مربوط به شهرها و ۳۲ درصد روستایی است، افزود: دورهمی‌ها از مهمترین دلایل شیوع کرونا در استان و دیگر مناطق کشور است.

وی با اشاره به بی توجهی برخی از مردم به پروتکل های بهداشتی، تصریح کرد:نتیجه این بی توجهی هاT برخلاف روند کاهشی آمار فوتی های کرونا در هرمزگان، آفزایش آمار بستری و مبتلایان این ویروس است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به انجام روزانه ۵۰ پرواز به قشم، بندرعباس، کیش و گاهی به جاسک و همچنین سفرهای زمینی و ریلی و ورود بیشتر مسافران از استان های پر خطر به هرمزگان، انجام این سفرها در شیوع این بیماری بسیار موثر و نگران کننده است و مردم باید با حساسیت بیشتری پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و دستگاه های مسوول نیز نظارت های لازم را داشته باشند.

ابتلای یک هزار و ۴۴۸ نفر از نیروهای بخش سلامت هرمزگان به ویروس کرونا

دکتر فرشیدی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تاکنون یک هزار و ۴۴۸ نفر از نیروهای بخش سلامت و کادر درمان به این ویروس مبتلا شدند که چهار نفر از آنها به مقام رفیع شهادت رسیدند.

وی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را از جمله طرح های موفق حمایتی در جهت کنترل ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: این طرح توانسته با رهگیری موارد مثبت و اجرای صحیح قرنطینه خانگی در هرمزگان با بیش از ۱۵ هزار مورد رهگیری، کمک های حمایتی بیش از ۶ هزار و ۷۴۷ خانوار و نظارت بر اماکن عمومی، ادارات، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی عملکرد بسیار خوبی در کنترل بیماری کرونا داشته باشد.

بیمار مبتلا به کرونا در بندرعباس ۱۷ نفر از اعضای خانواده را هم مبتلا کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شرکت در دورهمی های خانوادگی را مهمترین علت شیوع ویروس کرونا در استان عنوان کرد و گفت: در یک مورد در بندرعباس، بیمار مبتلا با شرکت در دورهمی خانوادگی، ۱۷ نفر دیگر از اعضای خانواده اش را درگیر این ویروس کرده است.

دکتر فرشیدی با تاکید بر اجتناب جدی مردم از حضور در دورهمی های خانوادگی افزود: براساس آمارها، ۵۵ درصد ابتلای به ویروس کرونا در استان مربوط به دورهمی های خانوادگی است.

وی با بیان اینکه خطر ابتلا به کرونا در جمع های خانوادگی بسیاری جدی است، تصریح کرد: در اینگونه جمع ها، افراد مسن و بیماران خاص و دیگر بیماران زمینه ای بیش از دیگران در معرض خطر هستند و ابتلایشان به این ویروس می تواند تبعات جبران ناپذیری برای خانواده ها به دنبال داشته باشد.

دکتر فرشیدی رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه پرهیز از حضور در تجمع و مراسم ها و دورهمی‌ها، استفاده از ماسک های سه لایه و شست و شوی مداوم دست ها را از مهمترین کارها جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت: افراد در صورت ابتلا باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا که مراجعه دیرهنگام می تواند روند درمان فرد مبتلا را دچار اختلال کند و وی دچار عوارض شدید و آسیب های جدی به بافت ها و اعضای اصلی بدن شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۷۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت هشتمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha