آنطور که کارشناسان صنایع نساجی و پوشاک البرز می گویند، تولید و عرضه انواع پوشاک مرغوب داخلی با نشان های جعلی خارجی به سنتی ناپسند و حرکتی به دور از اخلاق در بخشی از صنف تولید داخلی تبدیل شده که در واقع آسیبی جدی برای صنعت پوشاک کشور محسوب می شود.
بنا به گفته آنان، این چالش در شرایطی خودنمایی می کند که صنعت پوشاک داخلی دارای شاخص های ارزشمند و مشتری پسند بوده که نمونه آن تولید کنندگان شاخص استان البرز هستند.
اگر چه بازارهای داخلی مملو از پوشاک ایرانی از جمله محصولات استان البرز است اما انتظار دلسوزان و بیشتر تولید کنندگان این است که از رفتارهای غیر حرفه ای مانند استفاده از برچسب های (برند) جعلی خارجی پیشگیری شده و کالای ایرانی با نام و نشان این سرزمین تولید و به مصرف برسد.
نقش کارگاه های زیر زمینی در کاهش اعتماد مردم
کارشناسان صنعت پوشاک البرز علت عرضه پوشاک با نشان های جعلی خارجی را ناشی از فعالیت برخی کارگاه های غیرمجاز زیر زمینی می دانند که با تولید محصولات نامرغوب زمینه بی اعتمادی مردم را نسبت به تولیدات داخلی فراهم آورده اند.
از سوی دیگر عده ای معتقد هستند که برخی تولیدکنندگان پوشاک با کیفیت نیز محصولاتشان را با نشان جعلی خارجی عرضه می کنند و با این کار ناخواسته به تولیدات داخلی ضربه وارد کرده اند.
ضرورت تشدید نظارت ها بر عرضه تولیدات داخلی
همانطور که اصناف مختلف دارای نظارت های خاص خود بوده ، تولید کنندگان پوشاک البرز نیز براین نکته تاکید دارند که باید پوشاک داخلی در تمام سطوح مورد پایش و نظارت قرار گیرد تا شاهد رفتارهای غیر حرفه ای و کاهش کیفیت محصولات در این بخش نباشیم.
باید این حقیقت انکار ناپذیر را باور کنیم که یکی از اثرات مخرب تولید و عرضه پوشاک یا هر محصول دیگر با آرم و نشان جعلی خارجی به معنای بستر سازی برای ابراز تمایل مصرف کنندگان به خرید منسوجات و پوشاک خارجی است.
رهایی از چالش تمایل به کالای خارجی نیازمند فرهنگ سازی است
مدیر یک کارخانه تولید انواع پوشاک جین در البرز القای مرغوبیت کالاهای خارجی در اذهان عمومی را یک اپیدمی کهنه و به ارث رسیده از سال های قبل از انقلاب و دوران حاکمیت نشان های خارجی بر بازار مصرف ایران عنوان کرد و ضرورت فرهنگ سازی برای رفع این معضل را مورد تاکید قرار داد.
مجتبی ساسانی نژاد گفت: تداوم استفاده از نام نشان های تقلبی خارجی در پوشاک تولید داخلی اثرات مخربی بر صنعت پوشاک کشور درپی خواهد داشت.
این تولید کننده افزود: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی صنعت پوشاک به خاطر پاره ای مشکلات سفارش بنکداران برای تولید محصول مرغوب بانشان های جعلی خارجی را می پذیرند.
وی ادامه داد: اینگونه واحدهای تولیدی در صنعت پوشاک سهم زیادی از بازار را در اختیار ندارند اما پوشاک فاقد هویت را تولید و راهی بازار می کنند.
ساسانی نژاد گفت: در این میان گاهی اوقات مصرف کنندگان با پوشاک مرغوب تولید داخلی را با نام تقلبی خارجی خرید می کنند وچنین تصور می کنند که کالای خارجی بهتر است.
عرضه پوشاک نامرغوب قاچاق به نام محصول ایرانی در نمایشگاه ها
ساسانی نژاد عدم اعتماد مردم نسبت به تولید داخلی را ناشی از حضور واسطه ها و عرضه پوشاک وارداتی قاچاق و نامرغوب در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا با نام کالای داخلی عنوان کرد.
وی گفت: از سال ها پیش شاهد برپایی این نمایشگاه ها با شعار حذف واسطه ها در سطح کشور هستیم ، اما برخلاف این شعار محوری ، بیشترغرفه داران پوشاک این نمایشگاه ها واسطه هایی هستند که پوشاک نامرغوب وارداتی قاچاق را با نام تولید داخلی عرضه می کنند.
وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داده شود بازار مصرف جولانگاه واسطه های قاچاق انواع پوشاک وارداتی نامرغوب شود اظهار داشت: از انصاف به دور است که با فریب دادن مصرف کنندگان پوشاک درجه ۲ و سه وارداتی با نام کالای ایرانی به مصرف کنندگان عرضه شود.
وی ادامه داد: اینگونه حرکت های ناپسند همواره بدنامی و سلب اعتماد مردم نسبت به محصولات ایرانی را درپی داشته است.
بیشترین سود پوشاک نصیب واسطه ها می شود
ساسانی نژاد گفت: وضعیت حاکم در بازار پوشاک به نحوی است که بیشرین سهم سود نصیب واسطه ها می شود.
وی در توجیه این مطلب افزود: برخی تولید کنندگان امکان حضور مستقیم در بازار را ندارند و مجبورند با واسطه ها که عامل اصلی افزایش قیمت در بازار مصرف بوده، همکاری کنند.
وی ادامه داد: در این میان صنف پوشاک نیز با درنظر گرفتن هزینه ها و تغییرات مد و فصل نسبت به واسطه ها از سود کمتری برخوردار است.
ایران بازار هدف پوشاک تولیدی چین و ترکیه
تولید کننده پوشاک البرزی معتقد است که ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفر به یک بازار هدف و پرسود برای عرضه پوشاک تولیدی کشورهای چین و ترکیه تبدیل شده است و حجم واردات پوشاک کشورمان از این ۲ کشور به ۱۴.۶ میلیارد دلار در سال رسیده است.
ساسانی نژاد گفت: این درحالی است که یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و بیش از۲۰ هزار واحد صنفی در مجموع با اشتغالزایی بیش از ۵۵۰ هزار نفر در بخش پوشاک کشور فعال هستند.
وی با ارائه آماری ، ارزش صادرات رسمی پوشاک کشور در سال ۹۷ را ۴۸ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با اندک توجه به این بخش وحمایت دولت، در کمترین زمان ممکن قادر خواهیم بود در صادرات پوشاک گام های مهمی برداریم و فضای کسب و کار در این صنعت را بهبود بخشیم.
صنعت پوشاک کشور مظلوم واقع شده است
ساسانی نژاد افزود: صنعت پوشاک ایران تا حدی مظلوم و مهجور واقع شده است زیرا با شنیدن نام این صنعت در کشور، بیشتر مردم و حتی برخی مسوولان تصور می کنند که تولیدی های کوچک و سری دوزی ها مهمترین مراکز صنعت پوشاک را شامل می شوند و از ظرفیت های کامل این صنعت پویا بی خبرند.
وی ادامه داد: این در شرایطی است که بیش از یک هزار و۵۰۰ واحد صنعتی پوشاک در کشور فعالیت دارند.
ساسانی نژاد ادامه گفت: در سایه این بی خبری ها متاسفانه واردات پوشاک پر زرق و برق خارجی و بعضا نامرغوب بازار مصرف کشور را قبضه کرده است.
برخی تولیدکنندگان کیفیت را در حاشیه قرار داده اند
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز از جمله کارشناسانی است که خواستار تعمیق و گسترش نظارت ها بر پوشاک ایرانی در تمام سطوح زیر زمینی تا واحدهای تولیدی بزرگ است.
یدالله مالمیر می گوید: تمایل مصرف کنندگان به خرید منسوجات و پوشاک خارجی چالشی بزرگ بر سر راه تولید داخلی بوده که البته تولید محصولات نامرغوب کارگاه های زیر زمینی سبب بی اعتمادی مردم نسبت به محصولات داخلی شده است.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی گفت: متاسفانه در سال های اخیر برخی از تولیدکنندگان داخلی کیفیت در تولید پوشاک را درحاشیه قرار داده و ادامه روندکاهش کیفیت به حدی رسیده است که حتی مصرف کنندگان پوشاک به محصولات با کیفیت تولید داخل هم بدبین شده اند.
شک و تردید مصرف کنندگان نسبت به کیفیت پوشاک تولید داخلی
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی ، پوشاک و چرم استان البرز می افزاید: تولید انواع محصولات بسیار با کیفیت در برخی واحدهای تولید پوشاک کشور با نام تجاری نشان های خارجی، مشکل بزرگی است که بر بی اعتمادی مردم نسبت به پوشاک داخلی افزوده است و این امر سبب شده تا مشتریان با نگاه تردد به پوشاک داخلی بنگرند.
کارگاه های زیر زمینی عامل جعل نشان های خارجی
رییس اتحادیه پوشاک کرج ، کارگاه های غیرمجاز زیر زمینی را عامل تولید و جعل نشان های خارجی پوشاک در البرز و کشور می داند و می گوید: این کارگاه ها برای به دست آوردن بازار فروش، جعل نشان های خارجی تکیه گاه تبلیغ نادرست در صنعت پوشاک قرار داده اند.
میراسماعیل صدیق ضمن تاکید بر این نکته که در واحدهای شناخته شده و دارای مجوز این کار انجام نمی شود، گفت: از واحدهای صنفی درخواست می کنیم کالاهایی را که از بنکداران ایرانی خریداری می کنند، با نشان خود تولید کننده به فروش برسانند.
وی با اشاره به دستورالعمل صادره در سال گذشته در خصوص کد شناسه کالا بیان داشت: در صورتی که همه واحدهای تولیدی پوشاک موظف به اجرای این دستورالعمل شوند، مشکل عرضه پوشاک تولید داخلی با برچسب واقعی برطرف خواهد شد؛ وقتی یک کالای ایرانی با کیفیت تولید می شود، انصاف نیست که این محصول با نام و نشان تقلبی و با قیمت بالاتر از نوع خارجی عرضه شود.
صدیق ، تقاضا برای کالا با نشان خارجی را در بازار مصرف عاملی موثر در تشویق تولیدکننده ایرانی در استفاده از نشان ها عنوان کرد و خطاب به مردم گفت: وقتی برای خرید پوشاک وارد واحد صنفی می شوید، کیفیت و دوخت مناسب و عالی را مد نظر قرار دهید و درخواست نشان خارجی را مطرح نکنید.
وی اظهار داشت: تقاضا و اصرار مصرف کننده برای خرید پوشاک با نشان خارجی بستر را برای تشویق تولید کننده و واحدهای صنفی جهت استفاده از نشان جعلی خارجی را فراهم کرده است.
متخلفان تحت پیگیرد قانونی قرار می گیرند
رییس اتحادیه پوشاک کرج گفت: فروشندگان محصولات ایرانی بانشان جعلی خارجی به عنوان فروشنده کالای قاچاق تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.
صدیق بیان داشت: تلاش ها براین است تا پوشاک با نشان جعلی خارجی در سطح کرج و استان البرز شناسایی و با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد چرا که این رویه به ظرفیت های داخلی آسیب وارد می کند.
رییس اتحادیه پوشاک کرج افزود: این اتحادیه با همکاری اتاق اصناف و سایر دستگاه های مسوول ضمن رصد بازار پوشاک کرج و استان البرز، اقداماتی نیز برای مقابله با روش نادرست استفاده از نشان جعلی خارجی انجام می دهد.
وی اظهار داشت : برهمین اساس اتحادیه پوشاک در سطح استان البرز و شهرستان کرج به صورت تخصصی وارد این مقوله شده و با متخلفان برخورد قانونی می کند تا بتوانیم محصولات با کیفیت داخلی را با نشان ایرانی عرضه نمائیم ضمن آنکه کالاهای قاچاق یا اجناس با نشان جعلی جمع آوری می شوند.
صدیق اظهار داشت: گام دیگر اتحادیه پوشاک ، معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی است که صنف پوشاک و تولیدکنندگان به رعایت این اصل ملزم شده اند.
نگاهی به بخشی از توصیه های مقام معظم رهبری
در باب اهمیت توجه به محصول ایرانی و نشان داخلی ذکر این نکته نیز ضروری است که مقام معظم رهبری بارها بر حمایت از تولید و نشان داخلی تاکید داشته است.
"رهبر معظم انقلاب در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ در باب حمایت از کالای ایرانی و نشان داخلی فرمودند که «محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانهها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست!
بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّهی خاص نمی گویم؛ خب بله، وقتی ما می گوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش می کنند حرف را، پیغام هم می دهند فلان چیز راکه خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمی گویم؛ من این حرف را برای هرکسی می گویم که به ایران علاقهمند است، به آیندهی کشور علاقهمند است، به فکر بچّههای خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند.
شما مصنوعات خارجی را که مصرف می کنید، در واقع کمک می کنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایهدار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همهی مردم، بخصوص آنکسانیکه مصارف زیادی دارند[می گویم]؛ دولتیها هم همینجور؛ دولتیها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفیای که در ساختمانها، در چیزهای گوناگون مصرف می کنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را."
نکته پایانی
کالای ایرانی از پوشاک گرفته تا سایر محصولات، تولید کارگر و کارفرمای این آب و خاک است که در مرحله نخست تولید کننده می بایست به کیفیت و ذائقه مشتریان داخلی و خارجی توجه لازم را داشته و با ارتقای سطح دانش و مهارت ابتکار عمل را به دست بگیرد.
نکته مهم و اساسی اینکه ضعف در نظارت ها سبب شده تا برخی تولیدکنندگان مجاز و کارگاه های غیر مجاز با جعل نشان های خارجی ، پوشاک یا کالای دیگری را روانه بازار کنند که سبب مخدوش شدن اعتماد مشتریان به محصولات داخلی شود.
همانطور که اشاره شد استان البرز و مناطق دیگر کشور دارای شرکت ها و کارگاه های تولیدی پوشاک و محصولات ممتاز بوده که باید نشان ایرانی به عنوان مدال افتخار آویزه این محصولات شود تا فضای عمومی به سمت مصرف کالا با نشان داخلی ترغیب شود.
بنا به عقیده کارشناس سپردن تضمین کیفیت کالا به مشتری یکی از راه های افزایش اعتماد عمومی به محصول داخلی بوده که تولید کنندگان باید همت خود را در این زمینه بگمارند و با تولید محصول با کیفیت ، با دوام و مشتری پسند مروج فرهنگ و تولید داخلی باشند.
استان البرز بیش از ۲۰ هزار واحد تولید و عرضه پوشاک دارد.
نظر شما