هرگونه ساخت و ساز در بافت تاریخی مهریز ممنوع است

یزد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهریز گفت: طبق مقررات با توجه به اینکه ۹۶۲ هکتار از بافت تاریخی و فرهنگی مرکز این شهرستان که به باغ شهر استان یزد معروف و به ثبت ملی نیز رسیده ، هرگونه ساخت و ساز در آن ممنوع است .

به گزارش ایرنا، مجاهد کرباسی روز یکشنبه در نشست برخط ( آنلاین ) با خبرنگاران شهرستان افزود: برای حفظ باغ شهر مهریز به همکاری مردم و شهرداری و شورای اسلامی شهر در نظارت بر ساخت و سازها نیاز است.

وی ادامه داد: هرگونه فعالیت عمرانی در بافت تاریخی شهر به استعلام از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه نیاز دارد و برای رعایت مقررات باید شهروندان بیش از گذشته همکاری لازم داشته باشند.

این مسوول اظهار کرد: برای طرح‌های مرمتی و بهسازی برخی از آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی منطقه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بودجه در سال‌ ۹۹  اختصاص یافت که طبق مقرات در بخش مرکزی شهرتسان هزینه می‌شود.

به گفته کرباسی این بودجه صرف مرمت و بهسازی مساجد روستاهای طزنج، سیدآباد و فخرآباد در دهستان میانکوه  می‌شود که پیگیری برای جذب بیشتر بودجه جزو برنامه‌های این اداره است  .

در  مهریز ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌ شده وجود دارد  که باغ پهلوان پور، قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) ثبت شده است.

تاکنون ۱۱۸ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی مهریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و بنای اولیه مهریز به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری  در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha