فضای مجازی، زمینه‌ توسعه فعالیت‌های پرورشی را فراهم ساخته است

شیراز-ایرنا- مدیرکل فرهنگی‌هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فضای مجازی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا به توسعه فعالیت‌های پرورشی انجامیده است، گفت: در ادامه مسیر، همچنان از این فضای بهره خواهیم گرفت، چراکه دیگر مجازی نیست بلکه به فضایی واقعی بدل شده و زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های تربیتی است.

به گزارش ایرنا علی رمضانی، دوشنبه در نشستی خبری در شیراز، همه گیری ویروس کرونا را که منجر به افزایش فعالیت‌ها در فضای مجازی شد، مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: در زمینه بهره‌گیری از فضای مجازی برای برنامه‌های تربیتی و پرورشی غفلت‌هایی صورت گرفته بود اما با ایجاد شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد)، فعالیت‌های مطلوبی در این زمینه انجام شد.

مدیرکل فرهنگی‌هنری وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال‌های گذشته تنها ۲ جشنواره فرهنگی، با نام‌های "فردا" و "پرسش مهر" برگزار می‌شد اما امسال با وجود شیوع کرونا، جشنواره فرهنگی هنری علمدار، جشنواره حمایت از کالای ایرانی، جشنواره فرهنگی هنری آینه زمان، جشنواره فرهنگی هنری عفاف و حجاب، جشنواره نوغلامان حسینی، جشنواره غدیر و جشنواره دانایی و توانایی تدارک دیده شده که یا برگزار شده و یا به‌زودی برگزار خواهد شد.

فعالیت‌های پرورشی فوق‌برنامه نیست

رمضانی، با بیان اینکه فعالیت‌های پرورشی در آموزش و پرورش به عنوان فوق‌برنامه شناخته می‌شود، گفت: گرچه این فعالیت‌ها بسیار نیست، اما با این مشکل مواجهیم که می‌گویند باعث می‌شود وقت دانش‌آموز گرفته شود.

وی افزود: باید برای افزایش فعالیت‌های پرورشی بکوشیم و با توجه به ۱۵میلیون نفر دانش‌آموز در سراسر کشور، ضروری است برنامه‌ها متنوع باشد.

این مقام وزارت آموزش و پرورش در همین زمینه با بیان اینکه در حوزه ادبیات، باشگاه شعر و داستان با حضور استادان برتر ملی راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: این برنامه در فضای مجازی و برای تمام دانش‌آموزان تدارک دیده شده است، همچنین باید از برگزاری دوره بازی‌سازان فردا برای ورود دانش‌آموز به عرصه ساخت بازی یاد کرد که به‌منزله فعالیتی برای معرفی فرهنگ شناخته می‌شود.

او میزان فعالیت‌های پرورشی و تربیتی را بسیار زیاد برشمرد و گفت: با توجه به نیاز مخاطب، هنوز موفق نشده‌ایم ظرفیت کافی را برای رفع نیاز دانش‌آموزان فراهم کنیم و ضروری است مجلس شورای اسلامی در کنار دولت به وزارت آموزش و پرورش کمک کند تا امکانات کافی برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.

زیرساخت‌های حوزه پرورشی ضعیف است

رمضانی، زیرساخت‌های موجود حوزه پرورشی را بسیار ضعیف توصیف و بیان کرد: در برنامه پنجم و ششم توسعه در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه اندکی بدین‌منظور در نظر گرفته شد که برای تجهیز اختصاص یافته بود نه ایجاد زیرساخت و نیاز است که مجلس شورای اسلامی در فرصت تصویب بودجه به این موضوع نیز توجه داشته باشد.

مدیرکل فرهنگی‌هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش شخصا پیگیر توسعه فضاهای پرورشی و تقویت آن‌هاست، گفت: با وجود دشواری‌های مالی، مدیران کل استان‌ها در تلاش‌اند فضاهای پرورشی را به روز کنند اما به هر روی مطالبات دانش‌آموزان بیش از این امکانات است.

تولیدات سینمایی دانش‌آموزان در شبکه شاد نمایش داده می‌شود

وی، در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره بین‌المللی رشد نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره از باکیفیت‌ترین هاست و در به‌روزرسانی آتی شبکه شاد، در صددیم زمینه بارگذاری تولیدات سینمایی دانش‌آموزان را فراهم سازیم.

رمضانی، همچنین به موضوع برنامه‌ریزی برای اجرای طرح سینما در مدرسه پرداخت و بیان داشت: این طرح پس از دوران کرونا و با حضور دانش‌آموزان در مدارس اجرایی خواهد شد و بدین‌ترتیب آثار دانش‌آموزی در مدارس نمایش داده خواهد شد و در نهایت نشست نقد و بررسی نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگی‌هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: انتظار داریم در این راستا، بنیاد سینمایی فارابی نیز با معرفی فیلم‌هایی که در چارچوب سند تحول آموزش و پرورش باشد، زمینه نمایش این فیلم‌ها را برای دانش‌آموزان و فرهنگیان فراهم سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha