۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 1168
کد خبر: 84184355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳ هزار هنرمند صنایع دستی در خوی فعال هستند

۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۳۰
کد خبر: 84184355
 ۳ هزار هنرمند صنایع دستی در خوی فعال هستند

ارومیه- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی گفت: سه هزار بافنده و فعال صنایع دستی در این شهرستان وجود دارد که اکثر آنها بنا به نیاز خانواده و تعدادی نیز برای سرگرمی اقدام به تولید بافتنی‌های سنتی کلاه کرکی و پشمی، شال و جوراب پشمی می کنند.

عزیز میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بازار تاریخی خوی راسته‌ای به نام "جوراب‌فروشان" وجود دارد که از دوران قدیم‌ بافندگان این شهرستان و منطقه تولیدات خود را در این بازار عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: تولیدات این رشته به اکثر شهرهای ایران و حتی به کشورهای خارجی از جمله روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه صادر می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی ادامه داد: در میان بافتنی‌ها، کلاه کرکی این شهرستان مشتریان خوبی در روسیه به دلیل مرغوب بودن و غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما و رطوبت را دارد.

میرزایی اضافه کرد: به کلاه کرکی در زبان محلی "تیفدیح بوح" گفته می‌شود که به اعتقاد مردم این منطقه یکی از گرم‌ترین کلاه‌های دست‌باف است که خاصیت تسکین سردردها را نیز دارد که قیمت آن بستگی به نوع و مرغوبیت آن در بازار بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون ریال است.

وی اظهار کرد: عمده صادرات صنایع‌دستی خوی به کشورهای خارجی را فرش‌ماهی، بافتنی‌های سنتی به خصوص کلاه کرکی و زین چرمی اسب تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات صنایع‌دستی خوی گفت: نبود پایانه تخصصی صادرات در پایانه مرزی  و عدم آگاهی و آموزش هنرمندان در خصوص صادرات از جمله مشکلات در این حوزه است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی افزود: در این بین در روستای بدل‌آباد بخش مرکزی ۲۵۰ نفر فعال در حوزه تولید بافتنی‌های سنتی شناسایی شده که کارت شناسایی صنایع‌دستی برای آنها صادر شده است.

میرزایی اضافه کرد: سال گذشته نیز به منظور حمایت از این رشته برای ۱۰۰ نفر از فعالان این حوزه وام ۵۰ میلیون ریالی از منابع کارگروه اشتغال روستایی این شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا بیش از ۴۰ نوع صنایع دستی در زمینه های مختلف شامل نساجی سنتی، سفال و سرامیک، هنرهای چوب، پوشاک سنتی، صنایع دستی فلزی و روی شیشه و دیگر پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی از جمله رنگرزی گیاهی و نخ ریسی سنتی در آذربایجان غربی فعال است.

این استان با داشتن گنجینه های صنایع دستی، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کارگاه های تولید صنایع دستی دارد تا نتیجه اقتصاد درون زا در عمل به نمایش گذاشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha