صادق خرازی: روحیه قیم‌مابی بزرگترین گرفتاری احزاب سیاسی است

تهران- ایرنا- دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه پدرخوانده‌ها باز قصد دارند برای ما تصمیم بگیرند، گفت: در چله دوم حیات انقلاب بزرگترین بلیه و گرفتاری ما همین جریان‌ها و احزابی هستند که دچار روحیه پدرخواندگی و قیم مابی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، صادق خرازی روز جمعه در همایش حزب ندای ایرانیان، سال گذشته را سال غم‌انگیزی توصیف کرد و گفت: از هر روزنه بارش تلخی‌ها و سختی ها را بر مردم ایران و بسیاری از ملت های دیگر شاهد بودیم و بیش از دو میلیون انسان در جهان جان به جان آفرین تسلیم کردند و ده‌ها هزار نفر از هموطنان ما بابت یک اتفاق طبیعی یا یک رخداد دستکاری شده انسان در طبیعت به کام مرگ گرفتار شدند.

وی اضافه کرد: زندگی ما امروز ما مشحون از تصرف انسان در طبیعت است و اگر به گذشته بنگریم بسیاری از بزرگان تاریخ فکر هشدارهای فراوانی داده اند که تصرف انسان در طبیعت می تواند معضلات بزرگی را به وجود بیاورد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: در زندگی خودم سالی جز سالهای جنگ را سراغ ندارم که انقدر دوستان و یاران همه پرپر شده باشند از برادر عزیزمان آقای گوهری که خاطره اش هیچ گاه از ذهن ما بیرون نخواهد رفت،  تا استاد شریف بزرگوار مرحوم دکتر فیرحی و مرحوم دکتر جواد ارجعی و بسیاری از دیگرانی که در سپهر سیاسی و فرهنگی فعالیت می کردند، هر روز خبر ناگوار می شنیدیم و امیدوارم امسال انسان بر این ویروس فائق شود.

خرازی با تشریح فعالیت های سال گذشته حزب ندای ایرانیان گفت: سال گذشته تلاش‌های زیادی در حزب انجام شد و بیشترین تلاش و بیشترین همت در حوزه هیات اجرایی و دفتر سیاسی و معاونت سیاسی انجام شد.

وی با بیان اینکه اکنون در آستانه انتخابات هستیم، گفت: امروز اردوگاه به هم ریخته اصلاحیون را ببینید و بنگرید که فاتحان روز بدر و حنین امروز در پی غرامتهای گستاخانه بدر، چگونه یک امت و ملت را به زبونی و بدبختی کشاندند. گویا تاریخ هر لحظه تکرار می شود و این تکرار تاریخ دردآور و سخت است چرا مردم اینگونه باید هزینه های حضور مخلصانه خود را بدهند.  

خرازی با بیان اینکه ماه های زیادی است که دوستان ما در حزب در تکاپو و تلاش هستند که آینده انتخابات ریاست جمهوری چه می شود، ایجاد اتحاد و وحدت را هدف اصلی اردگاه اصلاحات عنوان و تصریح کرد:  هدف اول ما این است که بتوانیم در اردوگاه اصلاحات اتحاد و وحدتی مبتنی بر عقلانیت کامل و خرد ورزی تمام ایجاد کنیم.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: اگر این خرد ورزی و عقلانیت که تنها راه حل مشکلات ملی ماست عملی شود بدون تردید در یک وحدت کامل به یک شخصیت سیاسی و شخصیت ملی خواهیم رسید و اگر نتوانیم به چنین وحدتی دست یابیم ترجیح می دهیم حزب ندای ایرانیان خود وارد میدان شود و کلام، بیان، عرضه و فکر خود را بیان کند چون در میان حزب دهها جوان مستعد هستند که می‌توانند کشور را اداره کنند.

خرازی گفت:  اولین گام ما وحدت برای رسیدن به نقطه مشترک است و در صورتی که دوستان ما نخواهند چنین استراتژی و اصول و مبنایی را بپذیرند در مرحله جدیدی در سخن مستقیم با مردم وارد میدان می‌شویم و حرفمان را خواهیم زد.

وی ادامه داد: چون مسئولیت اخلاقی دارم نمی‌توانم از فردی که در ذهنم است نام ببرم اما شما می دانید آن فرد کیست و نمی‌خواهم از حالا مشکل مضاعفی ایجاد کنم در مورد خودم سوالات زیادی است.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان افزود: در مرحله اول باید به اتحاد دست یابیم اگر به وحدت رسیدیم با همه قدرت در چارچوب یک فکر مشترک عمل خواهیم کرد؛ اگر نتوانستیم مجموعه نهادهای مختلفی که در حزب است یک جمع بندی داشته باشند مطمئناً در چارچوب آن جمع‌بندی تلاش مورد نیاز را انجام خواهیم داد.

خرازی در بخش دیگری از سخنانش درباره شخصیت شهید سلیمانی گفت: ما سلیمانی دوران جنگ، سلیمانی دوران فرماندهی، سلیمانی شرق کشور، سلیمانی پشتیبانی و سلیمانی قدس داریم وقتی ایشان به قدرت فرماندهی سپاه قدس رسید سپاه قدس چیزی به نام اندیشه مقاومت در درون خود نداشت و تفکر مقاومت مربوط به دوره شهید سلیمانی است.

وی افزود: ما می‌گفتیم باید از  ملت‌های آزادی بخش و از روند اندیشه های رهایی بخش در  دنیا حمایت کنیم سلیمانی تفکر بزرگی ایجاد کرد و آن هم مقاومت بود؛ مهم تر این که در جغرافیای سیاسی که می اندیشید مقاومت را به دولت سازی رساند.  در عراق و سوریه علی رغم اینهمه مشکلات دولت سازی کرد.

خرازی با طرح این پرسش که چه بر سر اردوگاه اصلاحات آمد، گفت: چه اتفاقی در اردوگاهمان افتاد آن هم از سال ۸۳ و ۸۴  و این هم ۹۶ به بعد، کشور را با کلید دستمان شروع کردیم و بدترین اهانت ها به شخص اول کشور شد که نتیجه‌اش را دیدیم مشت خواباندن پهلوانی نمی‌خواهد.

وی با بیان اینکه امروز اصلاحات در وضع خوبی نیست، اظهار کرد: سال گذشته حزب ندای ایرانیان یکی از معدود احزابی بود که فریاد می زد نباید انتخابات را تحریم کرد باید در انتخابات حضور داشت؛ قهر و تحریم برخی در مجموعه اصلاحات این بلا را سر کشور آورد و نتیجه آن شد که شما در چند ماه اخیر  شاهد مجلسی هستید که هر مصوبه اش، کاهش توان ملی و کاهش قدرت بازدارنده مردم ایران است و این نتیجه بی تفاوتی دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان و در نهایت رشد کسانی است که تفاوت بین دوغ و دوشاب را نمی‌دانند.  

وی اضافه کرد: اگر پارسال آقایان در انتخابات شرکت می کردند و یک فراکسیون قوی اصلاحاتی در مجلس بود و توان صحبت و بازسازی فکر و اندیشه را داشت،  آیا این گونه می شد؟ چه اتفاقاتی که در کشور رخ داده و  چه فرصت‌های طلایی که در کشور از دست داده ایم و موجب آبادی کشورهای پیرامونی شده ایم.

این فعال اصلاح طلب افزود: در سه دهه گذشته اقتصاد ایران یک سوم اقتصاد چین دیده می شد و بعد به یک سی و هفتم رسیده و دو سال است که اقتصاد ایران در برابر چین یک ۶۵ ام می شود به کجا داریم می‌رویم و سرشت و سرنوشت ملت را به کجا می بریم.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان در ادامه با اشاره به عملکرد حزب متبوع خود گفت: پیش از انقلاب را نمی‌دانم و اظهار نظری نمی‌کنم، چون ممکن است کاغذ پاره‌ای از لای دفتر تاریخ بیرون بیاید و خط بطلانی بکشد بر آنچه که مدعی شده‌ بوده‌ایم و نمی‌توان همه چیز آن زمان را نفی کرد، اما بعد از انقلاب چنین نمونه‌ای وجود نداشته که اینچنین نیروهای جوان و مستعدی در عرصه سیاسی حضور پیدا ‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز می‌توان همه موضوعات داخل کشور را به نحوی به خارج از کشور نسبت داد، تاکید کرد:  بیش از ۸۰ درصد مشکلات به نقطه عطفی از بحران شناخت مدیران و رهبران کشور برمی گردد بزرگترین مشکل ما این است که گوشی برای شنیدن نداریم.  

خرازی با یادی از آیت الله هاشمی رفسنجانی، بزرگترین خصلت این بزرگ مرد را شنیدن برشمرد و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی قدرت و تحمل شنیدن را داشت و بزرگترین درد امروز ما این است گوشی برای شنیدن وجود ندارد و هر کسی می‌خواهد متکلم وحده باشد و حتی همه مشکلات را بر اساس امیال نفسانی به خارج از کشور نسبت می‌دهند؛ نمی‌گویم آمریکا با مشکلی نداشت چون از زمان کودتا علیه دکتر مصدق، زمان انقلاب و در همه ادوار تاریخ چشم طمع به ایران دوخته بود اما بزرگترین اشتباه ما این است تشخیص درستی از سرمایه‌گذاری روی نیرو های خارجی نداریم.

 وی یکی از مشکلات بزرگ کشور را مشکل مدیریت دانست و با بیان اینکه ایران ماهاتیر محمد ندارد که بتواند درد مردم را بفهمد، اظهار کرد: روزی که ماهاتیر محمد رییس جمهور شد «میرحسین موسوی» نخست وزیر کشور شد خط فقر مالزی در آن زمان ۷۸ درصد بود و مردم روی درخت‌ها می‌خوابیدند اما امروز ببینید مالزی در چه شرایطی قرار دارد و جزو قدرت‌های منطقه آسیای جنوب شرقی آسیا است که در دنیا حرفی برای گفتن دارد و در تراز جهانی است.  
خرازی تصریح کرد: اینکه امروز دبی و مالزی به این پیشرفت رسیده است، عقلی خواسته و آنها با این عقل توانستند کشور را به اینجا برسانند؛ پس مشکل ما مدیریتی است.

این فعال سیاسی ادامه داد: امروز هم همه این پدرخوانده ها در بزرگترین گروه های مرجع سیاسی و گروه‌های کوچک سیاسی باز هم قصد دارند برای ما تصمیم بگیرند. در چله دوم حیات انقلاب اسلامی بزرگترین بلیه و گرفتاری ما در کشور همین جریان‌ها و احزاب سیاسی هستند که دچار روحیه پدرخواندگی و قیم مابی شده‌اند.

 وی اضافه کرد: نسل اول و دوم انقلاب در پرتو خود برتر بینی در سده و هزاره جدید باز هم با ساخت و سازهای کهنه در ادبیات سیاسی می خواهند رفتار کنند که این جواب نمی دهد ما می‌خواهیم نقش خطیر خود را از بحران امروز کشور تبیین کنیم و بزرگان و پیران خردمند بگوییم ناصحان ما باشند چون جوانان ما می‌توانند آینده سیاسی کشور را اداره کنند؛ همان جوانانی که روزی حماسه بدر و حنین و دفاع مقدس را خلق و در دوران نوجوانی و جوانی شان بزرگترین معادلات استراتژیک را طراحی کرده اند امروز می توانند کشور را اداره کنند و ما باید از این وضعیت دهشتناک نجات یابیم.

خرازی با بیان اینکه رئیس جمهور و وزیر اجاره‌ای برای کشور دوای درد ما نیست، گفت: دوای درد ما این است که هر گروه موفق، صادقانه نیروی کارآمد خود را وارد انتخابات کند که بزرگترین خطای استراتژیک اصلاحات در انتخابات گذشته این بود که در انتخابات مسارکت نداشت. بزرگان اصلاحات به جای مشارکت سیاسی باعث شدند امروز مجلسی به وجود بیاید که بزرگترین مشکل آن فهم مشترک از مسائل ملی، داخلی و خارجی است.

 دبیرکل حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: ما هم این اشتباه را در سال ۸۳ و ۸۴ انجام دادیم و ۱۶ سال است که مدیریت غلط در کشور حاکم شد و منابع کشور را نابود کرده‌ایم چون تشخیص نادرست داشتیم مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی با اشک و آه در این زمینه سخن می گفتند بعضی‌ها می‌گویند هاشمی به این دولت نقدی نداشته است در حالی که ایشان بزرگترین نقدها را به دولت آقای روحانی داشت.
خرازی گفت: مهم این است اقتصاد و امور فنی را با  مسائل انتزاعی ترکیب نکنیم. ما با فلسفه، محراب و ارزیابی های درست می‌خواستیم کشور را اداره کنیم و باید از داشتن رئیس‌جمهور اجاره‌ای توبه کنیم.

خرازی با بیان اینکه امروز اصلاح طلبان هم در چله دوم حیات انقلاب به بلیه و گرفتاری همه جریان‌ها و احزاب دچار شده اند، ‌ گفت:  این روحیه پدرخواندگی و قیم مآبی است. نسل اول و دوم در پرتو خود برتر بینی و خود بزرگ پنداری در آستانه سده نو بازهم مشغول طرح ریزی سازوکارها و ساختارهای مختلف کهنه‌ای در غیاب جوانترها هستند. اگرچه شکست انتظارمان را بکشد زمین و زمان را به هم می دوزند که شرایط خطیر و بحرانی است.  

وی ادامه داد: در معرض نابودی کامل هستیم. لیکن نیک دانسته‌ایم برخی هنوز امید دارند با توسل به این شیوه‌ها شاید از اعمال قدرت شان در بزنگاه‌های حساس کاسته نشود و همچنان بر اریکه پر زرق و برق قدرت تکیه زنند. هزار فامیل خود را در فلان وزارتخانه و شرکت دولتی جا کنند. پست ها را برای دوستان سفارش کنند و در عصر اعتدال هم از قافله اندوختن دنیا جا نمانند. حتی اگر از اصلاح و اصلاح طلبی چیزی باقی نماند.  

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده به نسل های بعد از خود اعتماد کنیم، اظهار داشت: واگذاری این مرکب سرکش را، نخستین گام اصلاحی است و باید در پناه بزرگنمایی رقیب و رفیق، تهدیدات را پر رنگ نکرده، در پی کسب قدرت دسته و گروه نیفتیم.  

وی خاطرنشان کرد: به آینده ایران و ایرانی بیندیشیم. راه را برای دیگر سلایق اصلاح طلبانه هموار کنیم. در پناه واگذاری عرصه به اندیشه های نو، اقبال مردمی فراهم است. اکنون دیگر، تکرارها خسته کننده اند. باید طرح نویی درانداخت. طرحی برای نسل جدید در امتداد راه امام (ره)، ذیل قانون اساسی و رهبری. نه تندتر و نه کندتر، با نسل جدید و راهبرد متناسب زمان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha