امام جمعه بیرجند: همه افراد در نظام هستی پاسخگوی اعمال خود هستند

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: در نظام خلقت، ساز و کاری وجود دارد که هر کسی باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: در انسان وجدان، در جامعه بشری قوه قضاییه و در نظام هستی قیامت مصداق آن است.

وی در تبیین آیات اول و دوم سوره قیامت گفت: این آیات کریمه به زیبایی بین قیامت و نفس لوامه ارتباط ایجاد کرده و این دو را به یکدیگر گره زده است. 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: نفس لوامه یا همان وجدان و انصاف سرمایه‌ای است که توسط خدای متعال در وجود همه انسان‌ها تعبیه شده است که همواره در مواقع گناه، انسان را سرزنش می‌کند.

وی در تبیین آیه ۱۰ سوره روم گفت: نفس لوامه سرمایه‌ای است که فرد و اعمال او را توسط خودش زیر سئوال می‌برد و اگر گناه و خلاف زیاد شود آن تضعیف می‌شود، در اثر تکرار گناهان پی در پی وجدان انسانی از بین می‌رود و انسان تبدیل به حیوان درنده و گزنده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: با توجه به مضمون روایت (اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر) ارتباطی بین انسان و جهان وجود دارد که به عنوان مثال جهان هستی در هم پیچیده شده و در درون و روح انسان جای پیدا کرده که جهان هستی همه در ذات انسان است و همه این جهان برای اوست.

وی گفت: در طول تاریخ و عرف جامعه بشری در تشکیلات بین‌المللی و کشورها برای همه افراد وجود یک قوه قضاییه لازم است که طبق آن برای افراد همان گونه که تشویق باید باشد، تنبیه نیز وجود داشته باشد.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: اگر در جامعه بشری قوه قضاییه نباشد، ناقص است در غیر این صورت جامعه فسیل می‌شود و فطریات را نمی‌شود از صحنه خارج کرد.

وی گفت: به همان میزانی که یک جامعه بشری ایجاب می‌کند قوه قضاییه داشته باشد، در نظام کل هستی نیز همین طور است که ایجاب می‌کند در روزی باید افراد پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند و خدای متعال نظام خلقت را براساس قیامت قرار داده و بهشت، دوزخ، تشویق و تنبیه نعمت‌های خدا هستند.

وی اظهار داشت: خدایی که این هستی را برافراشته است میزان هم قرار داده که البته چون ما در جهان مادی قرار داریم، ذهن ما نسبت به معنای میزان به سمت ترازوهای بازاری می‌رود اما اصل کلمه میزان به معنای ابزار سنجش است و سنجش چیزی که معیار و مبنای آن از جنس و نسبت خودش باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: علم منطق نیز یک اسم دیگر دارد که به آن علم میزان گفته می‌شود، به جهت اینکه سنجش سخن را در منطق می‌شود مشخص کرد که سخن فرد چقدر ارزش دارد، افرادی همچون علامه مصباح و شهید مطهری در گفتارشان منطق دارند و سنجیده حرف می‌زنند و افرادی که قدر و منزلت این بزرگان را ندانستند روزی پشیمان خواهند شد.

وی با اشاره به آیه ۴۷ سوره انبیا افزود: میزان عمل انسان؛ عقل، فطرت و پیشوا است اما آیا واقعا کارهایی که انسان انجام می‌دهد براساس عقل و شرع است؟ اگر غیر از این باشد در روز قیامت که میزان‌ها آماده است پشیمان خواهیم شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی گفت: قرآن، پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) میزان و ترازوی اعمال هستند و انسان باید پیش از قیامت از خودش حساب بکشد و بفهمد اعمالش در کجا قرار دارد، بسنجد و ببیند که اعمال و رفتارش به چه میزان با اعمال نبی مکرم اسلام (ص) و امام علی (ع) شباهت داشته و به یک اندازه بوده است.

وی گفت: کسی که ظلم و گناهی کرده یا حق کسی را ضایع کرده، وجدان او را آزاد نمی‌گذارد حتی گاهی ممکن است فاسد هم باشد اما یک ‌مرتبه وجدانش بیدار می‌شود و اقرار به گناه می‌کند و می‌گوید من این گونه هستم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با طرح این موضوع که جنایتکاران غربی در سوریه، عراق، افغانستان و یمن چه کردند؟ افزود: در گزارشات چقدر مساله خودکشی و بیماری‌های روانی سراغ این ستمگران (بهتراست بگوییم حیوانات دو پا درنده) آمده است؟ چون وجدان درونی انسان که در واقع خودش یک قیامت است از درون آنها را آزار داده، یک قیامتی در درون است و یک قیامتی در برون و این دو به هم وصل هستند.

وی به جریان زندگی خلبان بمب افکن حادثه اتمی هیروشیما و ناگازاکی اشاره کرد و گفت: خلبان این جنایت تاریخی در مراسمی از وی تقدیر نیز کردند، اما مشاهده کردید که عذاب وجدان او را راحت نگذاشت و از شدت فاجعه، روانی و دیوانه شد.

امام جمعه بیرجند در بخش دیگری از سخنان خود به مساله توبه در دین اسلام اشاره کرد و افزود: در اسلام فرموده است توبه کنید، توبه‌ای که به آن معنای صحیح باشد بهترین راه حل برگشت به زندگی و تجدید حیات ایمانی و انسانی است و مجدد راه کمال را پیش روی انسان می‌گذارد، اسلام همانطور که اصل طرح را به صورت علمی و زیبا تبیین می‌کند راه خروجش را هم مشخص می‌کند.

وی در پایان با اشاره به دعای (اللَّهُمَّ ارْزُقنی التَّجافِیَ عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالإِنابَةَ إِلَیٰ دارِ الْخُلُودِ، وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوتِ) گفت: خدا کند پیش از آن که اجل ما برسد خودمان را درست کنیم و برای آن حساب، میزان، صراط و قیامت آماده باشیم و پیش از آنکه فرصت از دست برود آمادگی برای این سفر را داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha