طرح‌های عمرانی اطراف جنگل‌های حرا باید تاییدیه زیست‌محیطی بگیرند

تهران- ایرنا- رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور با بیان اینکه عرصه‌های جنگلی به هیچ وجه قابل واگذاری نیست، گفت: هر طرح عمرانی و تولیدی در مجاورت جنگل‌های حرا باید به تایید سازمان های جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور و حفاظت محیط زیست برسد.

به گزارش روز سه شنبه وزارت جهاد کشاورزی، «فریبرز غیبی» درباره احداث مزرعه تکثیر لارو میگو در اراضی بندر دیر استان بوشهر افزود: در دو هکتار از اراضی که در محدوده شهری بندر دیر توسط بنیاد مسکن و شهرسازی به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار شده و قرار است سایت تکثیر و پرورش میگو تاسیس شود و این در حالیست که هیچگونه مجوز زیست محیطی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اخذ نشده است.

وی اظهارداشت: هرچند این اراضی در زمین های بالا دستی قرار دارد، اما در حال بررسی های فنی هستیم و چنانچه این اراضی در محدوده رویشگاه جنگلی و عرصه جزر و مدی قرار داشته باشد و یا ساخت جاده دسترسی به مزرعه پرورش میگو در این اراضی مانع از ورود سیلاب به جنگل حرا و دسترسی درختان به  آب شیرین شود، بر اساس قانون نسبت به توقف طرح اقدام خواهیم کرد.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور با بیان این که حیات جنگل های حرا یا مانگرو به سیلاب ها وابسته است و درختان از طریق سیلاب ها به مواد معدنی و آب شیرین دسترسی پیدا می کنند، گفت: اگر فعالیت های عمرانی، صنعتی و تولیدی موجب قطع این سیلاب ها شود و یا مسیر سیلاب را منحرف کند و حتی موجب آلودگی شود، تاثیر مخرب و پیامدهای منفی برای این جنگل های ارزشمند خواهد داشت.

غیبی ادامه داد: مدیریت جنگل ها بر عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و در صورتی که اجرای پروژه ای به  جنگل های حرا یا مانگرو آسیب بزند از طریق مراجع قانونی با آن برخورد می کنیم.

وی افزود: فعالیت های عمرانی و تولیدی در مجاورت جنگل های حرا باید پیوست مطالعاتی و تاییدیه سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت محیط زیست را داشته باشند.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره وسعت جنگل های حرا و چندل (مانگرو) گفت: کل جنگل های طبیعی و دست کاشت مانگرو در سطح حدود ۲۷ هزار هکتار در چهار استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان قرار دارد که از این سطح در ماهشهر خوزستان نزدیک به ۵۰۰ هکتار توسعه جنگل حرا به صورت دست کاشت با مشارکت جامعه محلی داشته ایم.

وی افزود: بر اساس سند توسعه مانگرو، قرار است سطح فعلی این جنگل ها به ۳۸ هزار هکتار از طریق بذرکاری و نهالکاری با مشارکت جوامع محلی برسد.

غیبی با اشاره به این که جنگل های حرا یا مانگرو دارای اکوسیستم خاصی هستند، گفت: این جنگل ها بین خشکی و آب و در معرض جزر و مد آب دریا قرار دارند و درختان حرا و چندل در بستر گلی رشد می کنند و نسبت به درجه دما، میزان شوری آب دریا و قطع سیلاب حساس هستند.

وی اظهارداشت: جنگل های حرا در معیشت مردم محلی نقش مهمی دارند، زیرا محل تخم ریزی ماهیان و میگو هستند و صید آبزیان به آن ها وابسته است.

غیبی افزود: به علت وجود گونه های درختی مانگرو در این جنگل ها، فعالیت هایی نظیر گردشگری و زنبورداری در این نواحی انجام می گیرد، ضمن آن که این پوشش سبز مانع از ورود موج های سهمگین دریا به داخل محدوده شهری و مناطق مسکونی نزدیک به سواحل می شود.

به گزارش ایرنا، جنگل حرا بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته‌ است، حَرّا (نام علمی: Avicennia marina) درختی از جامعه گیاهی مانگرو است که اکوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ها دارد.

این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زاری قرار دارند. حرا، گیاهی از تیره شاه پسند است که دانه آن روی درخت مادر می‌روید و نهال تولید می‌کند. سپس از درخت جدا می‌شود و داخل مرداب می‌افتد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha