نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم در یک هفته گذشته

قم- ایرنا- به حداقل رسیدن کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی،‌ لزوم جلوگیری از ایجاد حاشیه در راه مبارزه با کرونا، قرمز بودن مناطقی از شهرک پردیسان، قدردانی وزیر بهداشت از مردم، و رعایت ۸۰ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نماز جمعه از مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته استان قم می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به سوم بهمن‌ماه، ۱۷ نفر با علائم ویروس کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر افزود: در این مدت ۱۳ نفر از افراد مراجعه‌کننده با علائم بیماری کرونا بستری  و ۱۴ نفر نیز پس از طی مراحل درمان از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به این‌که در مدت ذکر کرده خوشبختانه مرگ ناشی از ویروس کرونا در قم نداشته‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر حال هشت نفر از بیماران کرونایی نیز وخیم می‌باشد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۹۹ نفر از بیماران کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند.

در راه مقابله با کرونا نباید دچار حاشیه شویم

استاندار قم با بیان این‌که برخی اظهارنظرها در روزهای اخیر نباید موجب دل سردی و یا تمرکز استان بر مسائل حاشیه‌ای شود، گفت: ایجاد مسائل حاشیه‌ای در چنین شرایطی مانع از هم‌افزایی است و باید با دوری از این حاشیه‌ها دستاوردهای بسیار خوب کنونی را در مسیر مبارزه با کرونا حفظ کرد.

بهرام سرمست  هفته گذشته در جلسه مدیریت بحران استان قم، ادامه داد: اقدام‌های موثر موجب شده تا وضعیت استان از قرمز به آبی تغییر کند و برخی اظهارنظرها نباید موجب دلسردی و یا به حاشیه رفتن اقدام‌های بسیار موثر در استان در مقابله با کرونا باشد.

وی حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد برخی اصحاب رسانه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: قرار گرفتن استان قم در وضعیت آبی نشان از وضعیت مطلوب اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح استان است.

سرمست، اظهار داشت: در این نبرد تمام عیار عهد بسته‌ایم که تمام تلاش خود را انجام داده و با شفاف‌سازی، بستر مقابله با این بیماری را در سطح استانی به‌خوبی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مساله برای من به‌عنوان فرمانده میدان مقابله با کرونا در استان این است که این دستاوردهای مهمی که در سطح قم به دست آورده‌ایم را حفظ کنیم و استمرار یابد.

طرح شهید سلیمانی موجب به حداقل رسیدن کرونا در قم  شد

فرماندار قم اجرای طرح شهید سلیمانی در این استان را بسیار موفق دانست و گفت: اجرای این طرح موجب شده تا قم در بهترین شرایط از نظر کنترل بیماری کرونا قرار گیرد که برای حفظ این دستاورد مهم نیاز به تلاش مضاعف است.

مرتضی حیدری در ستاد استانی مقابله با کرونا در سالن کرامت استانداری قم با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید سلیمانی، افزود: این طرح بدون هیچ وقفه‌ای متناسب با شرایط استان در حال انجام است و شبکه‌بندی کاملی ایجاد شده ‌است.

وی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی، ‌شبکه‌بندی و سازمان‌دهی مناسبی را اجرایی کرده ‌است که این ساختار را می‌توان در موضوعات دیگر نیز به کار گرفت.

وی ادامه داد: از ۱۱ مهر تا ۲۸ دی‌ماه سال‌جاری حدود ۹۹ هزار مورد بازرسی در استان قم به‌منظور رعایت دستورالعمل‌هایی بهداشتی انجام شده ‌است که در این نظارت‌ها ۱۳ هزار تخلف مشاهده شد و ۶۸۶ مورد پلمپ صورت گرفت.

وزیربهداشت از مردم قم قدردانی کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به برخی اظهارات اخیر پیرامون وضعیت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان، گفت: وزیر بهداشت در تماس تلفنی از زحمات و اقدام‌های انجام شده در این استان و همچنین همراهی مردم قم در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تقدیر کرد.

محمدرضا قدیر در ستاد استانی مقابله با کرونا در سالن کرامت استانداری قم، با بیان این‌که مردم قم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند، افزود: اگر همکاری و هم‌افزایی و حمایت‌های مردم و علمای قم نبود، مقابله با کرونا در سطح ملی به این خوبی پیش نمی‌رفت.

وی ادامه داد: شرایط مطلوب کنونی استان از نظر مقابله با کرونا، نقش بی‌بدیل مراجع تقلید، ‌علما و مردم و جایگاه ویژه قم را در سطح استان نشان می‌دهد.

بخشی از پردیسان قم همچنان جزو مناطق قرمز کرونایی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان این‌که همچنان این استان در شرایط آبی از نظر شیوع کرونا قرار دارد، گفت: هم‌اکنون تنها نقطه قرمز کرونایی در این استان بخش کوچکی از منطقه پردیسان است.

سیامک محبی در ستاد استانی مقابله با کرونا در سالن کرامت استانداری قم، افزود: با اقدام‌های موثر صورت گرفته در استان به‌منظور کنترل این بیماری، انتظار داریم وضعیت بهبود یابد.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در یک هفته منتهی به ۲۸ دی‌ماه سال جاری، گفت: در این مدت با پذیرش بیماران در اورژانس از ۸۹ به ۱۰۹ نفر مواجه بودیم.

محبی گفت: روند مراجعه‌کنندگان، بستری‌ها و پذیرش بیمارستان‌ها نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته ‌است که می‌تواند ادامه این روند نگران‌کننده باشد.

ذخیره مناسبی از داروهای مرتبط با کرونا در استان وجود دارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با بیان این‌که مدیریت غذا و فرآورده‌های بهداشتی، مدیریت دارو و مواد تحت کنترل و مدیریت آزمایشگاه ها از جمله مسوولیت‌های این معاونت است، گفت: ۱۶۰ داروخانه، ۸۰ مرکز ترک اعتیاد، شرکت‌های دارویی، واحدهای بیمارستانی، ۳ شرکت تولیدی، ۳۰۰ واحد عطاری و بیش از ۳۰۰ باشگاه ورزشی در استان وجود دارد که نظارت بر این مراکز به عهده این معاونت است.

محمد حضوری با بیان این‌که ذخیره مناسبی از داروهای مرتبط با کرونا در استان وجود دارد، ادامه داد: تامین واکسن آنفلوانزا، پیگیری صدور مجوز برای دو واحد تولید الکل در استان، نظارت بر عرضه ملزومات دارویی و همچنین تامین ماسک و فرآورده‌های ضدعفونی‌کننده در سطح داروخانه‌ها از جمله اقدام‌های انجام شده در سال ‌جاری است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۲۳۵ واحد تولیدکننده مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی و فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد آرایشی در قم وجود دارد و این در حالی است که نیروی انسانی این معاونت برای نظارت بر این واحدها تنها ۱۳ نفر است.

وی گفت: صدور مجوز برای ۱۸ واحد تولیدی برای تولید ضدعفونی ، صدور بیش از یک هزار پروانه تولید و ساخت فرآورده‌های غذایی و بهداشتی، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح تولید و عرضه فرآورده‌های تحت پوشش و همچنین رصد مشکلات واحدهای تولیدی از دیگر اقدام‌های انجام شده در یک سال گذشته توسط این معاونت بوده است.

حضوری ادامه داد: حدود ۸۰۰ واحد صنفی، شرکت‌های توزیع‌کننده، شرکت‌های واردکننده و همچنین شرکت‌های تولیدکننده و موسسه‌های پزشکی در حوزه تجهیزات پزشکی در استان مشغول فعالیت هستند که فعالیت آن‌ها نیز تحت نظارت این معاونت است.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای تولید ماسک در این استان، گفت: پیش از شیوع کرونا یک ماسک نیز در استان تولید نمی‌شد که با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ورود دستگاه‌های تولیدی و همچنین ابداع برخی دستگاه‌های تولید ماسک توسط واحدهای صنعتی قم، هم‌اکنون تمام نیاز ماسک استان در داخل استان تولید می‌شود.

حضوری با بیان اینکه تحریم فشارهای زیادی برای تامین برخی یک دارو استان را چالش مواجه کرده است، گفت: یکی از داروهای خاص در استان روز گذشته تنها سه عدد در استان وجود داشت و این ‌در حالی است که یک بیمار در استان به‌تنهایی ۲۰ عدد از آن را با تجویز پزشک نیاز داشت که این دارو از استان‌های دیگر تامین و به‌صورت سهمیه‌ای در اختیار بیمار قراران قرار گرفت.

میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نماز جمعه قم ۸۰ درصد بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بر اساس گزارش‌های کارشناسان بهداشت و درمان مستقر در نماز جمعه هفته گذشته، بیش از ۸۰ درصد مردم به‌صورت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند.

 محمدرضا قدیر در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) ضمن ابراز تاسف نسبت به برخی اظهارنظرها در مورد قم، افزود: باید از تمام نمازگزاران و مردم مومن و متدین قم به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تشکر کرد.

وی اضافه کرد: حرم مطهر حضرت معصومه مصوبات ستاد ملی کرونا را به‌خوبی اجرا می‌کند و در بازدید میدانی ۲ ساعته که در روز شهادت از حرم مطهر داشتم شاهد رعایت بیش از ۷۵ درصدی از سوی زائران بودم.

وی از حمایت‌های آیت‌الله سعیدی به‌عنوان پشتیبان کادر بهداشت و درمان و صدور بیانیه در روز ۲۸ دی‌ماه برای دعوت مجدد مردم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روز شهادت حضرت فاطمه(س) تقدیر کرد.

تلاش خادمان آستان بانوی کرامت برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت گفت: بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب و دستورات تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، خادمان این بارگاه ملکوتی اهتمام ویژه‌ای دارند تا تمامی خدمات و فعالیت‌های اجرایی را برابر با دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اشرف عبدی در گفت‌وگویی افزود: اقدام‌های گوناگونی برای پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌ها در حرم مطهر انجام می‌شود که توزیع روزانه بیش از ۳ تا ۴ هزار «ماسک» رایگان بین زوار یکی از مهم‌ترین اقدامات است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مبادی تشرف، دستگاه‌های خودکار مایع ضدعفونی مستقر شده است و زائران می‌توانند بدون دخالت دست از آن استفاده کنند.

وی گفت: امیدوار هستیم همانند گذشته زائران و مجاوران حرم مطهر بانوی کریمه اهل‌بیت(ع) با رعایت «فاصله‌گذاری اجتماعی» و استفاده از «ماسک»، خادمان خود را در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی یاری کنند.

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: کالسکه و صندلی چرخ‌دار قبل از ورود به حرم مطهر گندزدایی و همه خودروهای زایربَر پس از هر بار استفاده، طی مسیر ضدعفونی می‌شوند.

عبدی تصریح کرد: مُهرهای سنگی پس از هر بار استفاده به‌دقت شست‌وشو می‌شوند و همچنین استفاده از کتاب‌های ادعیه به‌صورت مشترک ممنوع شده است.

قم از روز بیستم دی‌ماه و پس از چندین ماه وضعیت فوق قرمز، قرمز و نارنجی سرانجام در ردیف مناطق آبی کرونایی کشور قرار دارد.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha