مراکز جامع بازتوانی، معضلات درمان اعتیاد را برطرف می‌کنند

تهران - ایرنا - معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به نظر می‌رسد مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان از بهره‌وری بالایی برخوردار باشند و می‌توانند بخش عمده‌ای از معضلات درمان را برطرف کنند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز تا آنجا که بتواند به این مراکز کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرحسین یاوری روز سه شنبه در مراسم افتتاح سراسری مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در ٢٤ استان افزود: سازمان بهزیستی در عین حال که کارهای روزانه خود را انجام می دهد به دنبال کارهای نوآورانه و مدیریت جهادی است. مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان که به صورت ترکیبی کار می کنند حاصل تلاش و خرد جمعی است که سال ها روی آن مطالعه شده است و طی یک سال گذشته عملیاتی شد.

وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان، قطعه مهمی از پازل بزرگی است که اگر خوب کار کند بسیاری از مشکلاتی که اکنون در ایستگاه های مربوط به درمان داریم، می توانیم برطرف کنیم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: درمان بر حسب مورد یکی از مشکلات جدی است که در حوزه درمان داریم، اصطلاحی که سازمان بهزیستی در مورد آنها به کار می برد «سری دوزی» است. درمان را براین اساس نمی توان انجام داد بلکه درمان باید حرفه ای و تخصصی و براساس نیاز فرد باشد.

یاوری افزود: اینکه برای امور درمانی، روانکاو، روانپزشک و پزشک را در کنار هم قرار دهیم تا آن فردی که نیازمند کمک است برای او مداخلات روانپزشکی و پزشکی انجام داد. هنوز به یقیین نمی توان گفت چرا انسان ها معتاد می شوند و چه کار باید کرد تا آنها خوب شوند. مثل روت کانال های دندانپزشکی است یعنی عمیقا باید با آنها مصاحبه کرد تا تقریبا علت میل به مصرف را در معتادان پیدا کرد.

وی ادامه داد: کار خیلی خوبی که در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان انجام خواهد شد و در چند استان آغاز شده است، بحث مربوط به خانواده مداری است. ما در مراکز خود خیلی از حضور خانواده ها استفاده نمی کنیم و این مراکز نقطه عطفی در درمان خواهند بود.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: حلقه گمشده ای در این پازل وجود داشت و آن مساله مربوط به پیگیری است. اگرچه در این طرح، پیگیری ها حدود هفت ماه ادامه دارد اما ضرورت دارد تا ۱۵ سال طول بکشد. فردی که ۱۰ تا ۱۵ سال مصرف داشته است نمی تواند با ۲ تا هشت ماه، به پاکی بازگردد بلکه همانطور که ۱۰ سال اعتیاد او طول کشیده است شاید ۱۰ سال لازم است که او را کمک کنیم تا به پاکی بازگردد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha