اشتغالزایی در پایانه مرزی لطف آباد خراسان رضوی افزایش یافت

مشهد- ایرنا- فرماندار درگز در استان خراسان رضوی گفت: با گذشت ۲ ماه از بازگشایی مرز لطف آباد این استان با کشور ترکمنستان میزان اشتغالزایی در این پایانه مرزی نسبت به دوران پیش از شیوع کرونا افزایش یافته است.

علی فراهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر صادرات و ترانزیت کالا در پایانه مرزی لطف آباد حدود ۲۵ درصد میزان تبادلات تجاری دوران پیش از شیوع کروناست که بیشتر آن به شکل ترانزیت کالا از مسیر ایران به مقصد ترکمنستان است.

وی ادامه داد: هم اکنون روزانه بار حدود ۶۰ دستگاه کامیون در قالب ترانشیپمنت کالا در مرز لطف آباد جابه‌جا می‌شود که این رقم در مقایسه با تردد روزانه حدود ۲۵۰ دستگاه کامیون در گذشته کاهش ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد اما از آنجایی که در شرایط جدید پس از بازگشایی مرز تبادل کالا به صورت ترانشیپمنت انجام می شود فعالیتهای تخلیه و بارگیری کامیونها در مرز بیشتر از سال گذشته و قبل از شیوع کروناست.

فرماندار درگز گفت: بر اساس توافقات انجام شده شیوه تبادلات تجاری در دوران کرونا به شکل جابه‌جایی کالا بر روی ناوگان‌های باری یا ترانشیپمنت کالا است که نیازمند فعالیت نیروهای باربری و کارکنان مرزی در این حوزه می باشد.

وی پیشتر گفته بود: اقتصاد این شهرستان مرزی در شمال خراسان رضوی تحت تاثیر تبادلات تجاری پایانه و بازارچه مرزی لطف آباد است و هزار نفر در منطقه مرزی لطف آباد اعم از پایانه مرزی، شرکتهای حمل و نقل، بازارچه مرزی و گمرک به خاطر تعطیلی ۹ ماهه این گذرگاه مرزی منبع درآمد خود را از دست داده اند.

ترانشیپمنت نوعی حمل و نقل است که در آن کالا تحت نظر گمرک از یک وسیله حمل و نقل ورودی به یک وسیله حمل و نقل خروجی منتقل می شود.

مرز لطف آباد پس از ۹ ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا ۱۳ آذر ماه امسال بازگشایی شد.

گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

شهرستان کوهستانی درگز با ۷۴ هزار نفر جمعیت در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha