به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجله تخصصی «صنایع و معادن» ۲۷ شماره را در قالب فصلنامه منتشر کرده و از بیست و هشتمین شماره خود در دی ماه ۱۳۹۹ به صورت ماهنامه منتشر شده است.
مهار تورم و جهش تولید در بودجه ۱۴۰۰، صنایع جذاب برای سرمایه گذاری در ایران، غربت معدن در ایران، دوقطبی بانک و بورس، ارز ترجیحی؛ مشکل اصلی صنعت دارو، تحولات سه ماهه تولید صنعتی، شدت آسیبهای تحریم به کارگاههای صنعتی، سبک جهانی توریسم کشاورزی و پول سازترین مشاغل جهان، از جمله مطالب بیست و هشتمین شماره نشریه صنایع و معادن است که اکنون در معرض دید مخاطبان قرار دارد.
مشی این نشریه تخصصی،اطلاع رسانی خبری، تحلیلی، آموزشی و پژوهشی در حوزه صنعت و معدن اعلام شده است و اکنون هشتمین سال انتشار خود را پشت سر می گذارد.
این مجله همچون گذشته به صورت تمام رنگی و با کاغذ نفیس در قالب ۱۱۲ صفحه با قیمت ۱۱ هزار تومان به مدیر مسئولی دکتر «امیرحسام اسحاقی» استاد علوم ارتباطات در دانشگاههای کشور و زیر نظر موسسه فرهنگی هنری دیدار نو انتشار یافته است.
اسحاقی در «یادداشت سردبیر» توضیح داده است: از هنگام تاسیس نشریه، در پاییز ۱۳۹۲ تا پاییز ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ شماره به صورت فصلنامه منتشر و اینک در آستانه سال هشتم بیست و هشتمین شماره آن در دی ماه با پیگیری و پشتیبانی مخاطبان و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ماهنامه چاپ و منتشر شده است.
وی تصریح کرده است: «ماهنامه صنایع و معادن با تکیه بر دانش، مهارت و رعایت اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری تلاش میکند از طریق ایجاد پلی میان نهادهای دولتی و حاکمیتی متولی صنعت و معدن با فعالان این بخش، سیاست و راهبرد خود را بر چهار محور شفاف سازی، نقادی، پرسشگری و پاسخگویی بنا نهد.»
به عقیده این استاد دانشگاه، «تحقق این راهبردها بستگی زیادی به تحکیم رابطه هر رسانه با اخلاق و شفاف سازی ساز و کار تامین منابع مالی آن دارد. برای مطبوعات شفافیت در عرصه اقتصادی، یک ضرورت اجتنابناپذیر است و طبق قانون مطبوعات باید وابستگی مالی هر رسانه معلوم باشد. اختفا یا پنهان کاری دخل و خرج رسانه، سبب افول آزادگی رسانه، کاهش تدریجی مشروعیت و تعطیلی آن میشود و از سوی دیگر، تک فروشی و جذب آگهی به عنوان مهمترین منبع درآمدی تا حد زیادی میتواند استقلال اقتصادی رسانه به ویژه مطبوعات را تضمین کند.»
مدیرمسئول نشریه صنایع و معادن با بیان اینکه « رسانه ناچار است خود مسائل مالی اش را حل و فصل کند»، خاطرنشان می کند:« بدون خود اتکایی پایدار، هیچ رسانهای نمیتواند بر کارکرد و منشور اخلاق حرفه ای خود پافشاری نماید.»
اسحاقی می افزاید:«مساله اقتصاد رسانه همواره یک چالش و تهدید برای حفظ هویت حرفهای و اخلاقمدار مطبوعات بوده و سالهاست که بیشتر مدیران نشریات با این تهدید در نبردی نابرابرند.»
این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که «اقتصاد رسانه »به عنوان حوزه ای از مطالعات نظری و علمی طی دهه های اخیر به شدت مورد توجه محققان قرار گرفته، هشدار داده است:« اکنون ضعف بنیه مالی و فقدان ساز و کارهای پایدار برای حمایت موثر حاکمیت یا دولت از رکن چهارم دموکراسی، چراغ روشنگری بسیاری از مطبوعات را بدون سر و صدا خاموش کرده است. »
وی یادآور شده است:«مرگ اقتصادی رسانه بر خلاف مرگ سیاسی آن، مرگ خاموش است.»
مدیرمسئول نشریه صنایع و معادن سپس به اهمیت رسانه ها در توسعه دموکراسی و رونق اقتصادی اشاره و تاکید کرده است: مطبوعات منتقد و آزاد، دموکراسی را به توسعه پیوند میدهند و نقش اجتماعی آنها در بستر اطلاعرسانی مناسب، شفاف و به هنگام، موجب تخصیص بهتر و کارآمدتر منابع و توزیع عادلانه تر امکانات می شود و به واسطه اطلاع رسانی و تبلیغات، رشد و رونق صنایع و ثبات اقتصادی را به همراه می آورد.
نظر شما