۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 1217
کد خبر: 84208193
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا قیمت مسکن در ترکیه کاهش می یابد؟

۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۱
کد خبر: 84208193
آیا قیمت مسکن در ترکیه کاهش می یابد؟

ایرنا، آنکارا- ادعاهایی در روزهای اخیر مبنی بر کاهش قیمت مسکن در ترکیه به خصوص در داخل ایران به گوش می رسد به طوری که این موضوع در شبکه های مختلف اجتماعی و نیز تلویزیونی که از خارج از ایران برنامه پخش می کنند، بارها تبلیغ شده است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که، « آیا واقعا قیمت مسکن در ترکیه در ماه های اخیر کاهش یافته است یا این مساله صرفا یک تبلیغ بدون پشتوانه بوده است».

برای رسیدن به پاسخ درست برای این پرسش ابتدا لازم است اندکی به عقب برگردیم و وضعیت مسکن و نیز وام های دولتی و خصوصی برای خرید را به اختصار مرور نماییم.

نرخ مسکن در ترکیه در تابستان سال گذشته و بعد از اعلام کاهش نرخ بهره ها از سوی بانک های دولتی و تشویق دولت برای اعطای وام از سوی این بانک ها با هدف بخشیدن جانی تازه به حوزه مسکن در این کشور به طور ملموسی افزایش یافت.

دولت آنکارا برای تشویق مردم به خرید مسکن در دوران شیوع کرونا و جان دادن به اقتصاد این کشور، نرخ وام مسکن را به زیر یک درصد کاهش داد و وام گیرندگان نیز می توانستند شش ماه بعد از دریافت وام، اولین قسط خود را پرداخت کنند. این مساله موجب هجوم متقاضیان به بانکها و دریافت وام و خرید مسکن شد.

تاثیر این مساله در شاخص های اقتصادی ترکیه نیز غیرقابل کتمان بود به طوری که اقتصاد این کشور که از بحران شیوع کرونا رنج می برد با این اقدام هوشمندانه توانست جانی تازه بگیرد و بدین ترتیب در مدت کوتاهی شاخص های اقتصادی ترکیه بهبود نسبی یافت.

با ادامه بحران اقتصادی در سطح جهان و ترکیه که کرونا یکی از مهمترین عوامل آن بود، کاهش ارزش پول ملی ترکیه در مقابل دلار ادامه یافت و دولت آنکارا در اواخر سال گذشته میلادی برای مقابله با این مساله اقدام به افزایش میزان نرخ بهره ها کرد. با افزایش جدی نرخ بهره در این کشور نیز نرخ برابری پول ملی ترکیه در مقابل دلار افزایش یافت.

یکی دیگر از تاثیرات افزایش نرخ بهره ها در زمینه های مختلف از جمله نرخ بهره وام مسکن بود. با افزایش نرخ بهره وام مسکن میزان خرید و فروش مسکن در ترکیه نیز کاهش یافت.

کاهش نرخ خرید و فروش میزان مسکن و نیز افزایش ارزش لیر ترک در مقابل دلار امریکا به طور خودکار قیمت مسکن در ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار داد.

آتاکان کوتلو از کارشناسان مسکن در آنکارا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تایید اینکه قیمت مسکن در برخی مناطق کاهش یافته است، گفت: قیمت مسکن به طور عمده در مناطقی که رغبت چندانی نسبت به آنها نیست کاهش یافته است، زیرا در مناطقی که رغبت مردم برای خرید مسکن در آنها زیادتر است فروش کاهش نیافته، بلکه بالعکس تقاضای خرید همچنان در این مناطق باقی است.

به گفته کوتلو، برخی از واحدهای مسکونی لوکس نیز به دلیل کاهش نرخ دلار حداکثر ۱۰ درصد از قیمت خود را از دست داده اند.

خانم مینه موتلو یک کارشناس دیگر امور مسکن در آنکارا نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: در ماههای تابستان و با کاهش نرخ بهره ها میزان قیمت واحدهای مسکونی به طور چشمگیری افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن تنها در برخی مناطق که رغبت چندانی به آنها نیست کاهش یافته است، گفت: در نقاطی از شهرها که از آنها به عنوان مناطق «خوش نشین » تعبیر می شود، تغییری در قیمت ها نمی بینیم، زیرا تقاضا برای خرید در این مناطق همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش قیمت مسکن در ترکیه بر روی خریداران خارجی نیز اثر می گذارد یا خیر؟ گفت: خارجی ها به خصوصا ایرانی ها واحدهای مسکونی خود را در مناطقی از شهرها که به طور عمده متوسط نشین و یا متوسط به بالا هستند، تامین می کنند، علاقه مند به تامین مسکن در این مناطق هسند و به همین علت در سالهای اخیر قیمت مسکن در این مناطق نسبت به دیگر نقاط شهرها بیشتر افزایش یافته است و کاهش نرخ بهره ها و یا قدرت یافتن لیرترک در مقابل دلار آمریکا نیز تاثیری در قیمت مسکن در این مناطق نداشته است.

آن گونه که از شواهد برمی آید، در حال حاضر کاهش اندک نرخ مسکن در برخی مناطق ترکیه به صورت یک محل درآمد جدید برای فروش ملک به اتباع خارجی به خصوص ایرانیان بوده است و خریداران ایرانی در این زمینه باید به تبلیغی بودن ارزان شدن ملک در ترکیه بیش از گذشته توجه نمایند.

 در سال ۲۰۲۰ میلادی در ترکیه بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی به اتباع خارجی به فروش رسید. رقم یاد شده دومین میزان بیشترین فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی در طول تاریخ جمهوری ترکیه می باشد.

فروش املاک به اتباع خارجی در نیمه نخست سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی با ۲۸.۵ درصد کاهش از ۱۹ هزار و ۹۵۲ به ۱۴ هزارر و ۲۶۲ افت کرد.

بعد از ماه ژوئن و به موازات رفع محدوددیت ها در ترکیه ، در نیمه دوم سال میزان فروش املاک با چهار درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی از ۲۵ هزار و ۵۳۱ واحد به ۲۶ هزار و ۵۵۰ واحد افزایش یافت.

گرچه فروش املاک در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال ماقبل با ۱۰.۳ درصد کاهش از ۴۵ هزار و ۴۸۳ واحد به ۴۰ هزار و ۸۱۲ واحد افت کرد . سال ۲۰۱۹ بیشترین میزان فروش املاک به اتباع خارجی انجام شده بود و در سال ۲۰۲۰ دومین میزان بیشترین فروش انجام شد.

در سال گذشته ایرانیان با خرید هفت هزار و ۱۸۹ ملک در صدر اتباع خارجی که از ترکیه املاک خریداری کرده اند, جای گرفتند. اتباع عراق با شش هزار و ۶۷۴ ملک در ردیف دوم، اتباع روسیه با سه هزار و ۷۸ واحد در ردیف سوم، اتباع افغانستان با یک هزار و ۹۲۹ واحد در ردیف چهارم، اتباع قزاقستان با یک هزار و ۱۷۱ واحد در ردیف پنجم جای گرفتند.

منطبق با آمارهای اداره ثبت اسناد ترکیه تعداد واحدهای مسکونی به فروش رفته در سال گذشته یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۱۵ واحد بود. بیشترین میزان فروش غیرمنقول با ۳۸۲ هزار و ۴۵۸ واحد ددر استانبول بود. بعد از استانبول، آنکارا با ۲۱۵ هزار و ۵۸۹ واحد در ردیف دوم، ازمیر با ۱۴۴ هزار و ۴۶۳ واحد در ردیف سوم، آنتالیا با ۱۰۴ هزار و ۱۰۰ واحد در ردیف چهارم جای گرفت. بورسا با ۱۰۰ هزار و ۹۵۲ واحد در ردیف پنجم جای گرفت.

ارزش فروش اموال غیرمنقول در ترکیه در سال گذشته ۵۰۲ میلیارد لیر ترک بود. ( در حال حاضر ارزش یک دلار ترکیه برابر ۷.۵ دلار است. ) درآمد مالیاتی از ایین فروش برابر ۱۸.۲ میلیارد لیر است.

فروش املاک و اراضی برای اتباع خارجی نیز شامل برخی محدودیتها است، در داخل مرزهای ترکیه هر شخص حقیقی تنها امکان خرید حداکثر ۳۰ هکتار اراضی را دارا می باشد. امکان خرید ملک و اراضی از سوی اتباع خارجی در نزدیکی اراضی نظامی و ممنوعه وجود ندارد و در قبل از خرید ملک این مساله می باید مورد تایید قرار بگیرد. در هر منطقه اشخاص حقیقی خارجی تنها امکان خرید ده درصد از کل اراضی آن منطقه را دارا می باشد.

بعد از تغییر قانون خرید املاک در ترکیه و فراهم آمدن امکان خرید برای اتباع ایرانی همانند اتباع دیگر کشورها ، اتباع ایرانی نیز اقدام به خرید ملک در ترکیه کرده اند. استانهای آنتالیا و استانبول در صدر استانهای ترکیه قرار دارند که اتباع ایرانی در آنها اقدام به خرید املاک کرده اند. در استان آنتالیا نیز ایرانیان به طور عمده شهر آلانیا را برای خرید املاک ترجیح می دهند.

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی شرایط کسب تابعیت این کشور را تعییر و امکان کسب تابعیت با خرید یک ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و یا ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری را نیز فراهم کرد.  افرادی که ارزش ملک خریداری شده آنها کمتر از ۲۵۰ هزار دلار باشد تنها حق اقامت ترکیه را بدست می آورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha