تعداد بانوان شاغل در آموزش و پرورش به ۵۳۲ هزار نفر رسیده است

تهران- ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تعداد بانوان شاغل در آموزش‌وپرورش از ۱۲۵ هزار نفر در ابتدای انقلاب به ۵۳۲ هزار نفر رسیده است.

به گزارش روز چهارشنبه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست بزرگداشت مقام زن و روز مادر با تشریح دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان افزود: زنان در عرصه‌های زندگی منشأ ثمرات بی‌شماری بوده و هستند، اما گاهی اوقات حضور زنان در جامعه با محدودیت‌هایی مواجه است که این محدودیت‌ها شیشه‌ای است و باید این محدودیت‌ها را بزداییم.

وی با بیان اینکه در جوامع دیگر نگاه به زن محدودیت آفرین و یا نگاه جنسیت گرایی تخصیصی است، اظهار داشت: نگاه درست به زنان توانمندسازی مبتنی بر فرصت آفرینی است که انقلاب اسلامی نیز مروج این نگاه دینی و اسلامی است.

 حسینی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نهاد اجتماعی در جامعه خانواده است، گفت: این نهاد پایدارترین، عمومی‌ترین و اثرگذارترین نهاد اجتماعی است و بخش عمده‌ای از ویژگی‌های انسان در دوران کودکی و در دل خانواده شکل می‌گیرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه به لحاظ کیفیت و کمیت رابطه با خانواده، هیچ نهادی نمی‌تواند جایگزین ارتباط با خانواده شود، افزود: بیشترین ارتباط انسان با خانواده است، طول رابطه در خانواده بیشتر از هر نهادی است و شدت رابطه در خانواده از همه بیشتر است؛ لذا تمام شاخص‌های کمی در خانواده بیشترین ظهور را دارد.

 حسینی با بیان انواع ارتباط در جامعه گفت: نوعی از رابطه در جامعه، رابطه اقتصادی مبتنی بر سود و زیان است که این نوع ارتباط منجر به توسعه می‌شود. نوعی دیگر از رابطه، ارتباط اجتماعی است که بر اساس نقش‌ها شکل می‌گیرد و هر دو این ارتباطات از الزامات جامعه است.

وی تصریح کرد: نوعی دیگر از ارتباط، رابطه عاطفی است که مبتنی بر نقش و سود و زیان نیست، بلکه ارتباطی همه‌جانبه و عمیق است و میزان اثرگذاری آن از دو رابطه دیگر بیشتر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رابطه انسان‌ها با خانواده به لحاظ کیفی از نوع رابطه عاطفی است و چه در ارتباط کیفی و چه ارتباط کمی با خانواده زنان و مادران بیشترین نقش را ایفا می‌کنند.

 حسینی با تأکید بر اینکه کانون رابطه عاطفی در خانواده زنان هستند، گفت: زنان اثرگذارترین نقش را در خانواده و جامعه دارند و باید همواره این نقش را متذکر شویم.

وی با واکاوی نظریه تشریح یا واگیری اجتماعی در حوزه خانواده اظهار داشت: بر اساس نظریه تشریح و واگیری اجتماعی ۹۰ درصد سلامت و سعادت و شقاوت و ناهنجاری‌ها در جامعه به نوع ارتباطات در درون خانواده وابستگی دارد و ساختن جامعه‌ای سالم به ساختن خانواده برمی‌گردد که در این میان بازهم نقش زنان و مادران در ساختن خانواده از همه پررنگ‌تر است.

حسینی ادامه داد: با ظهور و بروز تکنولوژی‌های جدید، تحولات زیادی در خانواده‌ها رخ‌ داده است و مادران و زنان خانواده به‌عنوان ستون اصلی خانواده، نقش اساسی در حفظ هویت دینی و مقابله با آسیب‌ها را دارند.

وی با بیان اینکه در خانواده‌های امروزی با مفهوم بار اضافی مواجه هستیم، اظهار داشت: برخی از نهادهای بیرون از خانواده نقش خود را به‌درستی ایفا نمی‌کنند که این نقش بر دوش خانواده می‌افتد و نقش زنان در کاهش و تسهیل این بار اضافی چشمگیر است.

حسینی گفت:‌در عصر جدید با مفهوم ریزش دیوارها در خانواده مواجه هستیم. تکنولوژی حریم خانواده را شکسته است و خانه تبدیل به اقامتگاه و رستوران شده است. همچنین انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی را باید خانواده انجام دهد و تکنولوژی جای آن را گرفته است. لذا با گسست نسلی مواجه شده‌ایم که زنان به‌عنوان عضو تأثیرگذار خانواده می‌توانند مانع از گسست نسلی شوند.

وی گفت: نقش زنان و مادران برای صیانت از فرزندان در برابر آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل است و زنان و مادران در تصحیح الگوهای رابطه فرزندان با والدین می‌توانند اثرگذار باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خانواده را به سه دسته پرآشوب، خاموش و متعادل تقسیم کرد و افزود: تأکید دین اسلام بر خانواده متعادل است و نقش‌زن در ایجاد خانواده متعادل بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه از بعد رابطه والدین با فرزندان، چهار نوع رابطه خانواده آسان‌گیر، سخت‌گیر، بی‌تفاوت و خانواده مقتدر داریم، گفت: خانواده مقتدر به مقدار لازم به نیازها پاسخ می‌دهد و طرح و برنامه برای تربیت فرزندان دارد و بازهم نقش اصلی در شکل‌دادن خانواده مقتدر را زنان بازی می‌کنند.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش‌زن در آموزش‌وپرورش نیز بی‌بدیل است، گفت: تعلیم‌وتربیت مادرانه اثربخش‌ترین نوع تعلیم‌وتربیت است و با همین رویکرد در حال حاضر ۶۹ درصد پرسنل آموزش‌وپرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در پایان گفت: ۱۵ هزار و ۴۰۹ نفر از همکاران آموزش‌وپرورش استثنایی معادل ۶۵ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند که ظرفیت بی بدیلی برای آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند.

 در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش نیز به بیان ویژگی‌های حضرت زهرا (س) و حضرت امام خمینی (ره) پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha